دانستن زبان مهم‌تر، سابقه‌ی کار کم‌اهمیت‌تر

آرش عزیزی: دولت محافظه‌کار هفته‌ی گذشته سیستم امتیازی که در ده سال گذشته برای پذیرش مهاجرینی که «کارگر ماهر» به حساب می‌آیند مورد استفاده قرار گرفته است مورد تغییراتی جدی قرار داد. این که تغییرات از ماه ژانویه‌ی سال آینده عملی می‌شوند به مهارت در انگلیسی یا فرانسوی امتیاز بیشتری می‌دهند و امتیازِ سابقه‌ی کار در خارج از کشور را کاهش می‌دهند. البته داشتن مدارکی که معادل مدارک معتبر کانادایی باشد نیز امتیاز بیشتری دریافت می‌کند.

این اولین تغییر عمده در سیستم امتیازی از سال ۲۰۰۲ است. در آن سال، دولتِ وقتِ لیبرال نمره‌ی قبولی را کاهش داد و چند تغییر جزئی دیگر اعمال کرد.

طبق تغییراتِ حاضر، که جمعه‌ی هفته‌ی گذشته منتشر شدند، دانستن زبان‌های رسمی (انگلیسی یا فرانسوی) مهم‌ترین عامل در پذیرش یا عدم پذیرش مهاجر خواهد بود. امتیاز آن از ۲۴ به ۲۸ افزایش می‌یابد. نمره‌ی کل «قبولی» همچنان ۶۷ خواهد بود اما سیستم جدید در ضمن بیشتر به نفع جوان‌ترها است. جوانان بین ۱۸ تا ۳۵ سال، ۱۲ امتیاز بیشتر دریافت می‌کنند. متقاضیان بالای ۴۶، در این زمینه، ۰ امتیاز می‌گیرند.

وزارت شهروندی و مهاجرت کانادا در ضمن امتیازهایی را که به تجربه‌ی کار در خارج از کانادا تعلق می‌گرفت از ۲۱ به ۱۵ کاهش می‌دهد و میزان مورد نیاز برای دستیابی به نمره‌ی کامل را از چهار سال تجربه به شش سال تجربه افزایش می‌دهد.

در بیانیه‌ی دولت می‌خوانیم که این تغییرات خبر از این واقعیت می‌دهد که برای کارفرمایان کانادایی، زبان و سن مهمتر از سابقه‌ی کار است.

متقاضیان در مشاغلی که در کانادا نهادهای تنظیمی دارند (مثل پزشکی یا حسابداری) از این پس باید مدارک خود را به ارزیابی این نهادها برسانند تا ارزش معادل آن در کانادا تعیین شود.

اتاوا در ضمن برای پاسخگویی به کمبود نیروی کار در صنعت ساخت و ساز، دسته‌ی مهاجرتی جدیدی در این زمینه افتتاح می‌کند. این دسته برای ورود افراد مشغول در منابع طبیعی، تولید کشاورزی و مشاغلی همچون آشپزی، نانوایی و قصابی نیز قابل دسترسی خواهد بود.

اما متقاضیان این دسته نه از سیستم امتیازی که از روندی دیگر می‌گذرند. آن‌ها باید پیشنهاد کار یا مدرکی از یکی از استان‌ها که نشان از تایید قابلیت‌هایشان را می‌دهد، مهارت در انگلیسی یا فرانسوی و ۲۴ ماه تجربه‌ی کار در همان زمینه‌ی مورد نظر در طول پنج سال گذشته را داشته باشند.

پس از این انتظار می‌رود تغییراتی در دسته‌ی مهاجرینِ «تجربه‌ی کانادا» اعمال شود. مهاجرین این دسته آن شهروندان خارجی هستند که در کانادا سابقه‌ی کار یا تحصیل دارند و می‌خواهند تقاضای اقامت دائم بدهند. اگر پیشنهادهای دولت طبق انتظارات پیش برود، مهاجرت این دسته از افراد آسان‌تر می‌شود. در قوانین کنونی آن‌ها باید در طول سه سال گذشته ۲۴ ماه سابقه‌ی کار داشته باشند اما این میزان به ۱۲ کاهش می‌یابد.

جیسون کنی، وزیر مهاجرت دولت محافظه‌کار، مدت‌ها است که دست به تغییر نظام مهاجرت در کشور زده است.