همانگونه که همه‌ی هموطنان گرامی آگاهی دارند، پس از وقوع زلزله بم در دسامبر سال ۲۰۰۳، ایرانیان مقیم کانادا اقدام به جمع‌آوری کمک‌های مالی برای ارسال به آسیب دیدگان زلزله کردند. در این زمینه در مجموع ۳۶ گروه و فرد مستقل و تعدادی از نهادهای خیریه کانادایی همکاری کردند(لیست نام گروه ها و افراد مستقل ضمیمه است).

مرحله نخست- جمع‌آوری کمک‌های مالی

در مدت زمان کوتاه دو هفته مبلغ ۱۱۲ هزار دلار جمع‌آوری شد که این مبلغ پس از گذشت ۲ ماه به رقم ۱۴۳ هزار دلار رسید. مبلغ جمع‌آوری شده در یک حساب بانکی در تورنتو به نام بی آی  ای آر سی که مخفف نام کمیته کمک رسانی به آسیب دیدگان زلزله بم Bam-Iran Earthquake Relief Committee بود واریز می‌شد. پس از تشکیل مجمع عمومی متشکل از گروهها و افراد شرکت کننده در جمع‌آوری کمک‌های مالی یک هیئت مدیره ۷ نفره انتخاب شد. این هیئت مدیره وظیفه بررسی و انتخاب گروهی را که در ایران به طور مستقل به یاری آسیب دیدگان زلزله بم شتافته بودند به عهده گرفت تا کمک‌های جمع‌آوری شده را برای اجرای پروژه و یا برنامه‌های آن گروه ارسال کند. اسامی اعضای هیئت مدیره و چند تن دیگر که برای کارهای تخصصی به آنان پیوسته بودند و در مجموع هیئت اجرایی را تشکیل دادند در پایان این گزارش قید شده است.

 مرحله دوم-  جمع‌آوری اطلاعات جهت انتخاب بنیاد خیریه دریافت کننده کمک‌های مالی:

هیئت مدیره انتخاب شده در فراخوانی از جامعه ایرانی مقیم کانادا درخواست کرد تا برای شناسایی دقیق‌تر، اطلاعات و شناخت خود از گروه هایی را که در ایران به زلزله زدگان کمک می‌کنند در اختیار هیئت اجرایی قرار دهند. پس از ۱۰ روز اطلاعات مربوط به پروژه‌های ۱۴ گروه فعال در بم به هیئت اجرایی ارسال شد. هیئت اجرایی با همکاری تعدادی داوطلب شروع به بررسی یکایک پیشنهادها کردند و در نتیجه ۵ پروژه پیشنهاد شده که با توجه به سابقه فعالیت‌هایشان واجد شرایط دریافت کمک‌های جمع‌آوری شده بودند انتخاب و به مجمع عمومی ارائه شد. در مجمع عمومی پس از دو مرحله رای گیری لیست گروه های انتخاب شده به ترتیب اولویت و به شرح زیر رده بندی شد:

۱- ستاد یاری بم (SIB).

۲- کمیته کانادایی برای بازسازی بم

۳- بنیاد خیریه شیرین عبادی

۴- گروه یاری(Yari Cultural & Scientific Society/YCSS)

۵- خانه کودکان (Society for protecting the right of the child)

 

مرحله سوم- تهیه و امضای قرارداد با گروه ستاد یاری بم

پس از رده بندی گروه های واجد شرایط برای دریافت کمکهای جمع‌آوری شده در کانادا هیئت اجرایی موظف به تهیه قراردادی بر اساس قوانین موجود در کانادا جهت ارسال پول به گروه SIB شد. لازم به یادآوری است که پروژه ستاد یاری بم در زمینه ایجاد یک فرهنگ‌سرا برای کودکان و نوجوانان بم بود که بتواند در زمینه‌های ورزشی، هنری، آشنایی با حرفه‌های مختلف امکانات و برنامه‌هایی را تهیه و اجرا کند. در این زمینه با همکاری وکلای ایرانی داوطلب، قرارداد اولیه تهیه و جهت تکمیل شدن نهایی به دفتر وکالتی در تورنتو ارسال و کپی نهایی قرارداد آماده شد و به تایید هیئت مدیره رسید.

بر اساس قرارداد تکمیلی، ارسال کمک های جمع‌آوری شده باید در چند مرحله انجام می‌شد و پس از پایان هر مرحله گروه ستاد یاری بم موظف به ارسال گزارش پایان کار آن فاز بود تا بتواند پول فاز بعدی را دریافت کند.(قرارداد امضاء شده موجود است).

 مبلغ تایید شده (۲۵ هزار دلار)، برای انجام فاز یک از پروژهSIB  از طریق بانک TD به حساب گروه SIB در ایران ارسال شد. پس از حدود سه سال انتظار، به دلایل وجود شرایط خاص در بم و استان کرمان در زمینه ساخت و ساز و مشکلاتی که شهرداری بم در انجام پروژه فرهنگ‌سرا برای گروه SIB ایجاد کرد انجام فاز یک میسر نشد و پس از تصمیم هیئت اجرایی از ستاد یاری بم درخواست شد تا مبلغ دریافتی(۲۵هزار دلار) به صورت ریالی به حساب مورد تایید BIERC (کمیته کمک به آسیب دیدگان زلزله بم در کانادا) در ایران به امانت گذاشته شود. لازم به توضیح است که در زمان‌های مختلف چند تن از اعضای هیئت مدیره در سفرهایی که به ایران داشتند با هزینه شخصی به شهر بم رفتند تا از نزدیک شرایط  را ببینند و پروژه مورد نظر ستاد یاری بم را بررسی کنند. در اکتبر سال ۲۰۰۸ هیئت مدیره کمیته کمک رسانی به آسیب دیدگان زلزله بم با توافق ستاد یاری بم رای به لغو قرارداد امضاء شده دادند.

بر اساس اختیارات تایید شده در مجمع عمومی سال ۲۰۰۴، هیئت مدیره موظف بود اگر انجام پروژه‌ای، به هر دلیل، با گروه انتخاب شده در ایران لغو شد بر اساس اولویت‌های تعیین شده باید به سراغ گروه بعدی و پروژه بعدی برود. در این فاصله پروژه کمیته کانادایی برای بازسازی بم(احداث یک مدرسه در بم)، به پایان رسیده بود و بنیاد ایجاد شده توسط خانم شیرین عبادی نیز منحل شده بود. بنابراین هیئت اجرایی در پی تماس با گروه یاری که پروژه بازسازی سالن ورزش ویژه دختران در هنرستانی در بم را در دست داشت برآمد و پس از انجام مذاکرات قرارداد جدیدی با گروه یاری به امضاء رسید و همه مراحل انجام شده قبلی با این گروه آغاز شد(قرارداد جدید با گروه یاری موجود است).

مرحله چهارم- بازسازی سالن ورزش ویژه دختران در هنرستانی در بم

این پروژه با همیاری BIERC در بم در سال ۲۰۰۹ آغاز شد و مرحله پایانی بر طبق گزارش های ارسالی با قرارداد امضاء شده در سال ۲۰۱۱ به پایان رسید(گزارش مراحل ارسال مبالغ در زمان های مختلف و بر اساس قرارداد موجود است).

هیئت مدیره و هیئت اجرایی کمیته کمک رسانی به آسیب دیدگان زلزله بم BIERC از کلیه افرادی که در این راه طولانی زمان، تخصص و تجربه‌های خود را بی‌دریغ و کاملا داوطلبانه اهداء کردند سپاس‌گذاری می‌کند(اسامی افراد و سازمانها ضمیمه است).

پروژه کمک به آسیب دیدگان زلزله بم در سال ۲۰۰۴ آغاز و در انتهای سال ۲۰۱۱ به پایان رسید. در این سال‌ها آنچه که بیش از هر چیز مد نظر اعضای هیئت مدیره و هیئت اجرایی بوده است حفاظت و نظارت بر مصرف کمک‌های مالی جمع‌آوری شده برای کمک به آسیب دیدگان زلزله بم بوده است. همانگونه که بسیاری از پروژه‌های بازسازی و کمک به آسیب دیدگان زلزله بم، به دلیل مشکلات بیشمار اداری، قانونی، اجرایی و غیره هنوز نزدیک به گذشت یک دهه از وقوع زلزله بم به انجام نرسیده و یا بکلی رها شده است، تلاش BIERC هم از این قاعده مستثنا نبود و موجب طولانی شدن انجام آن شد.

با این امید که گزارش فوق مورد توجه هموطنان گرامی قرار گرفته باشد. همچنین آرزو داریم هموطنان ساکن خارج از ایران بتوانند بنیادی مشتمل از تمامی گروه ها و به دور از هرگونه اختلاف نظر تشکیل دهند تا در زمان وقوع حادثه‌ای مشابه (همچون زلزله اخیر در استان آذربایجان شرقی)، با سرعت بیشتر و به بهترین شکل ممکن به یاری هموطنان آسیب دیده خود بشتابند.

به امید آن روز

هیئت مدیره BIERC

bamiran2003@yahoo.com

* نام اعضای هیئت مدیره کمیته کمک رسانی به آسیب دیدگان زلزله بم: سپیده ارزنده ـ بهنام اصفهانی‌ زاده- محمد تاج‌دولتی- اسماعیل زاهدی- رامتین ستوده – شهرام صارمی- محمد نظری.

 

* نام اعضای هیئت اجرایی کمیته کمک رسانی به آسیب دیدگان زلزله بم: کلیه اعضای هیئت مدیره به علاوه علی احساسی ـ بهرام پارسی- پوپک سلیمی- نیاز سلیمی- محمد سهی- خسرو شمیرانی- سیروس طاهبازیان- علی‌داد مافی نظام- غزل مصدق.