نامه جمعی از ایرانیان به دبیرکل سازمان ملل متحد

جناب آقای بانکی مون/ دبیر کل سازمان ملل متحد

با سلام و احترام، سفر قریب الوقوع شما به تهران برای شرکت در اجلاس سران کشورهای عضو سازمان غیرمتعهد فرصتی نیکو برای ارزیابی مستقیم از وضعیت وخیم حقوق بشر در ایران است. بی تردید مشاهده و بررسی همه مشکلات حاد نقض حقوق بشر در ایران در فرصت کوتاه سفر شما میسر نیست. اما بررسی اجمالی موارد مهم و اضطراری شدنی و ضروری است.

گفتگو و نظارت شما می تواند نقشی مهم در جلوگیری از وخامت بیشتر اوضاع و بهبود نسبی وضع موجود داشته باشد. در این میان دیدار با مهندس میرحسین موسوی نخست وزیر سابق ایران،کاندیدای معترض انتخابات مخدوش ریاست جمهوری دهم و رهبر نمادین جنبش سبز که اخیرا دچار عارضه قلبی شد و پس از عمل جراحی از بیمارستان مجددا به زندان خانگی منتقل شده است، اهمیت زیادی دارد. جمعیت زیادی از ایرانیان داخل و خارج نگران وضعیت وی هستند. اینک قریب به ۱۸ ماه است که او در شرایطی نامعلوم در حبس خانگی به سر برده و انواع و اقسام تضییقات و محدودیت ها از سوی جمهوری اسلامی ایران بر وی اعمال شده است. دیدار و گفتگوی شما با او می تواند تهدیدات موجود بر علیه او را خنثی سازد.

این اقدام انسان دوستانه و منطبق بر اهداف سازمان ملل در کنار ملاقات با حجت الاسلام مهدی کروبی رئیس پیشین مجلس و دیگر کاندیدای معترض انتخابات سال ۱۳۸۸ که همزمان با مهندس موسوی از اسفند ۱۳۸۹ در حبس خانگی است و همچنین بازدید شما از زندان اوین و گفتگوی مستقیم با زندانیان عقیدتی، تاثیری مثبت بر روند رعایت موازین حقوق بشری و کرامت انسانی در ایران خواهد داشت.

عالی جناب، از آنجا که سازمان ملل، در اصل سازمان ملل متحد است و تلاش شما و دیگر مسئولین سازمان ملل تا کنون چنین بوده که این سازمان به پناهگاه و مرجع دادخواهی ملل دنیا تبدیل شود، لذا دولت ها باید مفاد اعلامیه جهانی حقوق بشر، کنوانسیون های الحاقی و قوانین بین المللی را مقدم بر قوانین داخلی شان رعایت کنند و نسبت به هر گونه تضییع حقوق شهروندان پاسخگو باشند.

مردم ایران که دهه هاست از نقض سیستماتیک، مستمر و برنامه ریزی شده حقوق بشر، آزادی های اساسی و پایمال شدن کرامت انسانی قبل و بعد از انقلاب در رنج هستند، از شما انتظار دارند بنا به جایگاهی که دارید و بر اساس منشور ملل متحد پشتیبان مطالبات آنها باشید. پیگیری های شما می تواند مسیر به بن بست خورده ماموریت دکتر احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور مربوط به حقوق بشر در ایران را تحرکی مجدد بخشد.

ما امضا کنندگان به نام انسانیت و آرمان های بلند منشور ملل متحد بار دیگر از شما می خواهیم پیگیری پیرامون نقض حقوق بشر و تقاضا برای پایان دادن به خشونت و تبعیض دولتی در ایران، اعطای مرخصی فوری به زندانیان سیاسی که از بیماری های حاد رنج می برند و آزادی تمامی زندانیان عقیدتی، سیاسی و بی گناه را سرلوحه مذاکرات خود با مقامات حکومت قرار دهید وبا اهتمامی جدی ملاقات با مهندس میرحسین موسوی، سرکار خانم زهرا رهنورد و حجت الاسلام مهدی کروبی در فضایی آزاد و به دور از ارعاب نیروهای امنیتی را خواستار شوید.