دان مردیت، سناتور محافظه‌کار، شنبه‌ی هفته‌ی گذشته مهمان افتخاری مراسمی بود که سفارت جمهوری اسلامی در ساختمانِ شهرداری اتاوا، پایتخت کانادا، برگزار کرد.

 سفارتِ ایران آخر هفته‌ی گذشته فضایی در شهرداری کرایه کرده بود تا نمایشگاهی فرهنگی برگزار کند و مجموعه‌ای از کتاب‌ها، عکس‌ها، آلات موسیقی و آثار هنری را به نمایش گذاشته بود. شرکت در این نمایشگاه برای عموم آزاد بود اما به گزارش مک‌لینزِ کانادا، به نظر نمی‌آید تبلیغ چندانی در موردش شده بود.

 در مراسمِ روز شنبه که شامل سرو غذا و نمایش فیلم بود،‌ پرچم‌های جمهوری اسلامی و کانادا در کنار هم قرار داشتند. دان مردیت سخنان افتتاحیه‌ی مراسم را ایراد کرد.

او سعی کرد چند کلمه به فارسی ادا کند و به شوخی گفت فرانسوی‌اش از این هم بدتر است. معلوم نیست او چرا به اشتباه به مهمانان سفارت «شوروی» (!) خوشامد گفت و هنر را به عنوان زبانی جهانی تحسین کرد.

سناتور محافظه کار مردیت (چپ) با حمید محمدی کاردار فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی دست می دهد

 او سپس از رایزنی فرهنگیِ‌ سفارت و همچنین احسان محمدی، رئیس انجمن فرهنگ ایران در دانشگاه کارلتون، تعریف کرد. چنان‌که شهروند اولین بار گزارش کرد، احسان پسر حمید محمدی، رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی است و نقش مستقیمی در پیش بردن سیاست‌های رژیم ایران در کانادا داشته است.

 مردیت در سخنان خود از دیپلمات‌های سفارت تشکر کرد که «به ملت‌های ما کمک کرده‌اند به اهداف یگانه با این حال مرتبط با هم فرهنگی، دست پیدا کنند.» او افزود:‌ «به نظرم خیلی مهم است که ما شروع به درک یکدیگر کنیم، که شروع به احترام واقعی به یکدیگر کنیم.»

 

مردیت در سال ۲۰۰۸ در انتخاباتی میان‌دوره‌ای از طرف حزب محافظه‌کار شرکت کرد و چهارم شد. اما کمتر از دو سال بعد، در ۲۰۱۰، هارپر او را به صورت مادام‌العمر به مجلس سنا منصوب کرد. او کشیش مذهب پنتی‌کاستال و عضو کمیته‌ی دائمی مجلس سنا در امور حقوق بشر است.

 

مردیت گفت پیش از این هم در چنین مراسمی صحبت کرده و کامبیز شیخ‌حسینی، کاردار سفارت ایران در اتاوا، را «دوست عزیز خودم» خواند.

مردیت افزود:‌ «این همکاری کشورها با یکدیگر برای تشویق صلح و هماهنگی است. نه آن حرف‌هایی که رسانه‌ها می‌گویند باید راجع بهشان صحبت کنیم. نه آن حرف‌هایی که واهمه‌پراکنان می‌گویند. باید همدیگر را واقعا دوست داشته باشیم. پس باشد که امروز خداوند متعال همچنان شما را ببخشاید و این تلاش بزرگ را و این سازمان بزرگ را.»

 

جالب این‌جا است که نخست‌وزیر کانادا، هارپر، ایران را «جدی‌ترین خطر برای صلح و امنیت جهان» خوانده، اما سناتور دولتش اینچنین با دیپلمات‌های رژیم و «دوستان عزیز»ش رابطه دارد.

مردیت در گفتگو با مک‌لینز در مورد این تناقض گفت: «من سناتور هستم. من آزادم هر کاری می‌خواهم در رابطه با ارتباطم با جامعه‌ی ایرانی و با مردم ایران انجام دهم. امروز، روزِ سیاست نیست. امروز روز غنی ساختن یکدیگر از طریق هنر است.»

 

دفتر نخست‌وزیر به سئوال مک‌لینز در این مورد پاسخ نداده است.

شبنم اسداللهی و شادی پاوه، فعالان جوان ایران-کانادایی مقیم اتاوا،‌ در اعتراض به این حرکت مردیت، پاسخی منتشر کردند. آن‌ها در این پاسخ، که نسخه‌ای از آن به شهروند ارسال شد، نوشتند: «سناتور دان مردیت، انسانیت‌تان کجا رفته است؟ اگر هیتلر زنده بود هم می‌رفتید با او دیدار کنید و هدیه‌ای فرهنگی دریافت کنید؟»

نامه ی اعتراضی کنگره ایرانیان کانادا به سناتور مردیت

کنگره ایرانیان کانادا نیز روز ۵ سپتامبر۲۰۱۲ طی نامه ای به سناتور مردیت مراتب نگرانی خود را از پذیرش دعوت میهمانی سفارت جمهوری اسلامی ایران اعلام داشت.

در بیانیه ی مطبوعاتی که به این منظور صادر کرده اند، کاوه شهروز، معاون رئیس و سخنگوی کنگره، با اشاره به گزارش مجله مک لینز درخصوص حضور سناتور مردیت در میهمانی اول سپتامبر سفارت جمهوری اسلامی ایران در اتاوا، و سخنرانی او در آن میهمانی، از اینکه از وضعیت دو زندانی زیر حکم اعدام و نقض فاحش حقوق بشر سخنی به میان نیامده، چنین حرکتی را عمیقا نگران کننده خوانده است.

شهروز گفت: به عنوان عضو کمیته حقوق بشر سنا، سناتور مردیت با حضور خود مردم ایران را نادیده گرفته بویژه زندانیانی که در زندان ها بدون محاکمه به سر می برند.

شهروز افزود: تصمیم سناتور تعجب آور بود، زیرا که خلاف رویه ی دولت محافظه کار در قبال وضعیت حقوق بشر در ایران است.

در این نامه که به امضای فرخ زندی رئیس کنگره ایرانیان کانادا رسیده خطاب به سناتور مردیت آمده: شما در سخنرانی خود آقای کامبیز شیخ حسنی را دوست عزیزتان خواندید در حالی که هیچ اشاره ای به شرایط وخیمی که برای چندین شهروند و مقیم دائم کانادا در زندان های ایران پیش آمده، نکردید. به عنوان عضو کمیته ی حقوق بشر سنا همانگونه که احتمالا مطلع هستید حمید قاسمی شال، حسین درخشان که هر دو شهروند کانادا هستند و سعید ملک پور که مقیم دائم کاناداست، در زندان های ایران به سر می برند و دو تن از آنها با احکام اعدام روبرو هستند. همچنین دولت ایران، زهرا کاظمی خبرنگارـ عکاس ایرانی ـ کانادایی را در سال ۲۰۰۳ به قتل رساند.

شما همچنین ممکن است مطلع باشید که رژیم ایران یکی از بدترین ها در نقض حقوق بشر در دنیاست. در واقع حدود ده سال است که کانادا سالانه قطعنامه اعتراضی به رژیم ایران برای شکنجه، تجاوز و دربند کردن زندانیان سیاسی و اقلیت های مذهبی را ارائه می دهد. به خاطر همین حقایق است که همکاران شما در سنا با شدت و شجاعت خواستار آزادی زندانیان سیاسی در ایران شدند. به علاوه، آقای برد وزیر خارجه، مراتب نگرانی خود را نسبت به نقض فراگیر حقوق بشر در ایران از جمله آزار و اذیت اقلیت های مذهبی، ابراز داشته است.

در پایان نامه ی کنگره ایرانیان کانادا آمده است: ما مایلیم برای مذاکرات بیشتر با شما ملاقات حضوری داشته باشیم تا دغدغه های جامعه ی ایرانی ـ کانادایی را در این خصوص با شما در میان بگذاریم.