روز یکشنبه ۱۱ می  ـ روز مادر در آمریکای شمالی ـ از سوی بنیاد خیریه کهریزک در سالن هتل شرایتون گرامی داشته شد.شرکت کنندگان در این جشن بزرگ با خرید بلیت ورودی و کمک های مالی دیگر به یاری توانخواهان و سالمندان بنیاد خیریه کهریزک ایران برخاستند.



شهروند  ۱۱۷۸ ـ ۲۲ می ۱۳۸۷


 

روز یکشنبه ۱۱ می  ـ روز مادر در آمریکای شمالی ـ از سوی بنیاد خیریه کهریزک در سالن هتل شرایتون گرامی داشته شد.شرکت کنندگان در این جشن بزرگ با خرید بلیت ورودی و کمک های مالی دیگر به یاری توانخواهان و سالمندان بنیاد خیریه کهریزک ایران برخاستند.

بنیاد کهریزک کانادا سالانه یک جشن بزرگ به مناسبتی برگزار می کند، حال این مناسبت را جشن مهرگان می یابد و یا بزرگداشت روز مادر و یا…. تعداد بسیاری از نیکوکاران از هیئت رئیسه گرفته تا اعضا و داوطلبان، دست به دست هم میدهند تا بتوانند شرایطی فراهم کنند تا از طریق آن کمک های مردمی ایرانیان کانادا بویژه تورنتو، به توانخواهان ایران، هر چند اندک، باری از دوش مرکز اصلی این بنیاد در تهران بردارند.

گرداننده این مراسم، جوان هنرمند ایرانی و مجری باسابقه ی تلویزیون و رادیو سی بی سی کانادا، ژیان قمشی بود که هم به فارسی و هم به انگلیسی لحظات خوشی برای شرکت کنندگان آفرید. ژیان تاکید کرد که برایش حضور در این مراسم مهم بوده و افزود، بسیاری از ما به خیلی جاها کمک می کنیم مثلا برای سونامی به صلیب سرخ و بسیاری حوادث دیگر در حالی که ممکن است مطمئن نباشیم این پول ها کجا میرود. ولی پول هایی که برای کهریزک داده میشود، مستقیما به کهریزک و برای یاری توانخواهان آنجا میرسد.

او سپس از منصوره نصیری یکی از اعضای بنیاد کهریزک کانادا دعوت کرد تا شعری در وصف مادر بخواند.

علی زاهدی به نمایندگی از سوی هیئت مدیره ی کهریزک از وضعیت امروزه کهریزک گفت. از ۱۷۵۰ مددجویی که چشم انتظار یاری نیکوکاران هستند و صدها پرسنلی که در آن بنیاد کار میکنند و حقوق میگیرند و هزاران نفری که به خدمات داوطلبانه در آن بنیاد مشغولند از جمله ۲۰۰۰ بانوی نیکوکار که در کارهای روزانه ی سالمندان و معلولان کهریزک، یاریگر پرسنل رسمی آن هستند.

بنیاد کهریزک مدتی ست که مرکزی برای بیماران ام . اس راه اندازی کرده و خدمات به اینگونه بیماران را به سایر خدماتش از جمله نگهداری سالمندان بی پناه و نیازمند، معلولان، کودکان و جوانان بی سرپرست بازمانده از زلزله های رودبار و بم افزوده است.

زاهدی گفت ما با تمام تلاش هایمان در کانادا تنها توانسته ایم هزینه ۲۰ تا ۲۵ مددجو را پوشش دهیم و امیدواریم با یاری نیکوکاران بتوانیم تعداد بیشتری را تحت پوشش قرار دهیم.

در ادامه اکبر خراسانی، فردی که به تازگی از سفر ایران بازگشته بود، از مشاهدات خود از مجتمع کهریزک تهران گفت و همگان را تشویق به مشارکت در این امر بزرگ و خیر کرد.

دکتر رضا مریدی، نماینده ایرانی تبار مجلس انتاریو از ریچموندهیل سخنران بعدی بود که ضمن اظهار خوشحالی برای حضور در جمعی که برای یاری به کهریزک جمع شده اند، گفت: جای تأسف است که ملت ایران روی اقیانوس نفت زندگی میکند ولی دولت نمی تواند مشکلات مردم آن را حل کند.

او افزود، وظیفه ی همه ماست که به موسسات خیریه کمک کنیم. ما وظیفه داریم که بخشی از رفاه خود را با هموطنانمان در ایران تقسیم کنیم.

او با اشاره به اینکه کانادایی ها هر سال چندین بیلیون دلار به موسسات خیریه کمک می کنند و حتی به دانشگاه ها و مدارس عالی نیز کمک میرسانند، افزود: الان ما ایرانیها هم اینجا بنیاد کهریزک را داریم، جشن فرهنگی تیرگان را به زودی برگزار خواهیم کرد، که می توانیم به یاری آنها برخیزیم.

دکتر مریدی سیستم مالیاتی کانادا را یکی از مشوق های مردم کانادا به امر کمک رسانی خواند و با توجه به اینکه بنیاد خیریه کهریزک نیز از سوی کانادا مشمول معافیت مالیاتی شناخته شده است، لذا می توان بخشی از مالیاتی که دارندگان مشاغل آزاد در پایان سال مالی به دولت می خواهند بپردازند، از طریق کمک به بنیادهای خیریه، پرداخت نمایند.

دکتر مریدی با اشاره به پیشنهاد آقای مهاجر مبنی بر اتحاد بین انجمن های ایرانی موجود ، گفت: ما مجبوریم برای فرزندانمان هم که شده، ریشه های خود را در اینجا محکم کنیم، زیرا که ریشه های نسل بعدی در اینجا پا خواهد گرفت و لازم است که مستحکم باشد.

او با اشاره به حمایت بی نظیر ایرانیها در انتخابات پیشین که منجر به راهیابی ایشان به پارلمان انتاریو شد، گفت: باید در انتخابات بعدی، انتخابات انجمن های شهری مشارکت بیشتری داشته باشیم .

دکتر مریدی در پایان اظهار امیدواری کرد که بنیاد خیریه کهریزک با حمایت های جمعیت صدهزار نفری ایرانیان انتاریو روز به روز بیشتر قدرت بگیرد.

پس از صرف شام، برنامه موسیقی توسط گروه شیراز برگزار شد.

گروه شیراز متشکل از سعید نامجو ـ آهنگساز و نوازنده کمانچه ، نازیلا افتخاری منش ـ مدرس و نوازنده سنتور، آراز سالک ـ نوازنده تار، شاهین فیاض ـ نوازنده تار، ضیا طبسیان ـ نوازنده تمبک و خسرو انصاری خواننده گروه که از لس آنجلس میهمان تورنتو بود، دو قطعه در بیات اصفهان و چهارگاه اجرا کردند.

گفتنی ست به تمام شرکت کنندگان در این جشن بروشورهایی حاوی مشخصات برنامه به انگلیسی و همچنین نشریه شماره یک بنیاد کهریزک کانادا و یک دی وی دی با عنوان "در این خانه بگردیم" داده شد.

در این فیلم خانم اشرف بهادرزاده(قندهاری) رئیس هیئت مدیره کهریزک ایران در محوطه ی زیبای کهریزک تهران، خاطرات پاگیری کهریزک را همراه با ما مرور می کرد. با او به گوشه و کنار این شهرک بزرگ و زیبا سر زدیم و از بخش های مختلف آن دیدن کردیم. پیام خانم قندهاری، خطاب به ایرانیان کانادا ـ تورنتو بود و فیلم به تازگی گرفته شده بود، یعنی امروز کهریزک را در آن شاهد بودیم.

دیدن این فیلم اشک به چشمان بیننده می آورد، ولی این بار نه به خاطر مشاهده ی بدبختی ها که دیدن خوشحالی توانخواهان، و دیدن ایثار آنانی که بی دریغ به این افراد کمک می کنند، و دیدن این کار عظیم انسانی و دیدن خانم قندهاری که علیرغم سالمندی همچنان پرتوان در این راه می کوشند. اشک خوشحالی برای دیدن و حس اینکه، علیرغم تمام بدبختی ها و کمبودها و فشارها، هنوز انسانیت نمرده است.

به یاری توانخواهان کهریزک برخیزیم و بدانیم که بنیاد کهریزک، بنیادی ست که تا به حال از هیچگونه کمک دولتی بهره مند نبوده و فقط و فقط با کمک های مردمی اداره شده و میشود و تنها مرکز نگهداری از بیماران MS در ایران است و به همین خاطر است که:

ــ کهریزک به عنوان یک مرکز رسمی در سازمان ملل پذیرفته شده؛

ــ کهریزک مقام مشورتی اجتماعی و اقتصادی UN (ECOSOC) را احراز کرده؛

ــ کهریزک به عنوان بهترین سازمان غیردولتی (NGO) پذیرفته شده؛

ــ خانه مادر و کودک کهریزک که بیش از ۱۰۰۰ کودک زلزله زده رودبار و بم را زیر پوشش دارد، از طرف یونیسف به عنوان یک حرکت الگو و نمونه و شگفت انگیز شناخته شده؛

ــ بانوان نیکوکار کهریزک در سال ۲۰۰۵ موفق به اخذ جایزه Wango ، جایزه انساندوستی و اقدامات بشردوستی در دنیا شدند."ونگو" یکی از سازمانهای وابسته به سازمان ملل است. کنفرانس ونگو نوامبر ۲۰۰۷ نیز در تورنتو برگزار شد و باز بین ۳۷۰ سازمان خیریه غیردولتی که عضو این سازمان هستند، ونگو، کهریزک را به عنوان کاندیدای دریافت جایزه صلح خود انتخاب کرده بود، که همین امر نشانگر برجسته بودن کار کهریزک در میان سایر سازمانهای خیریه جهانی است.