انتخابات‌ میان‌دوره‌ای در وان و کیچنر

 

شهروند- آرش عزیزی: امیدهای نخست‌وزیر لیبرال انتاریو، دالتون مک‌گینتی، برای دست یافتن به دولت اکثریتی تا اطلاع ثانوی نقش بر آب شد.

پنجشنبه‌ی هفته‌ی گذشته دو انتخابات میان‌دوره‌ای استانی در کیچنر- واترلو و وان برگزار شد. با این‌که لیبرال‌ها موفق شدند کرسی خود در وان را حفظ کنند، در حوزه‌ی «کیچنر- واترلو» آن‌ها نه تنها موفق به پس گرفتن این حوزه از محافظه‌کاران نشدند که برای اولین بار در تاریخِ حوزه این حزب چپ‌گرای ان دی پی به رهبری آندریا هروات بود که به پیروزی غافلگیرکننده‌ای رسید تا تعداد کرسی‌های خود را به ۱۸ افزایش دهد.

حوزه‌ی «وان» پس از این خالی شده بود که گرگ سوربارا، وزیر دارایی سابق لیبرال‌ها، استعفا داده بود. در این حوزه یکی از دستیاران سوربارا، استیون دل دوکا، با کسب ۵۱ درصد آرا به راحتی آن‌را برای حزب حاکم حفظ کرد. تونی گنکو، نامزد محافظه‌کاران، که برای چهارمین بار به میدان می‌آمد، به راحتی شکست خورد و ان دی پی با فاصله‌ی بسیار سوم شد.

آندریا هوروات رهبر ان دی پی انتاریو در کنار کاترین فایف نماینده پیروز شده کیچنر

اما این حوزه‌ی «کیچنر- واترلو» بود که بزرگ‌ترین غافلگیری را به ارمغان آورد. در این حوزه همگان تصور می‌کردند دعوای اصلی بین لیبرال‌ها و محافظه‌کاران باشد. با توجه به این‌که دعوای حزب حاکم، با پشتیبانی محافظه‌کاران، علیه معلم‌ها و سایر اتحادیه‌های کارگری بالا گرفته است، رهبران این دو حزب امیدوار بودند با شکست قاطع ان دی پی در این حوزه نشان دهند که مردم استان مخالف اتحادیه‌های کارگری و حزب‌ سیاسی مورد حمایت‌شان، ان دی پی، هستند. در حالی که ان دی پی صدها نفر از فعالان کارگری و رهبران اتحادیه‌ها را برای کمپین به این حوزه آورده بود، مک‌گینتی و هوداک هر دو با زبانی ضداتحادیه‌ای و ضدکارگری به میدان آمدند.

در نهایت اما کاترین فایف، نامزد ان دی پی، نه تنها برای اولین بار در تاریخ، این حوزه‌ی بزرگ و شهری را برای حزب سومِ مجلس فتح کرد، که این کار را با دریافت بیش از ۴۰ درصد آرا و بیش از ۱۰ درصد اختلاف از حزب دوم، محافظه‌کاران، انجام داد. محافظه‌کاران ۳۱ و لیبرال‌ها ۲۳ درصد آرا را کسب کردند.

جالب این‌جا است که وقتی مک‌گینتی برای سخنرانی پیروزی در ستاد دل دوکا ظاهر شد حتی حاضر نشد اشاره‌ای به شکست واضحش در کیچنر- واترلو کند. او اما گفت تلاشش برای حذف کسری بودجه‌ی ۱۵ میلیارد دلاری،‌ با پایین آوردن دستمزد معلم‌ها و سایر کارگران دولتی، باعث شده خیلی محبوب نباشد.

نخست‌وزیر لیبرال گفت در این زمان «چالش‌آور» دولتش باید راهی پیدا کند تا «هم کسری بودجه را از میان ببریم و هم بودجه را به نوعی به توازن برسانیم که کیفیت خدمات درمانی و آموزش و پرورش‌مان زیر سئوال نرود.»

آندریا هروات، رهبر ان دی پی، گفت نتایج نشان می‌دهد تلاش مک‌گینتی برای تحمیل اجباری قرارداد بر معلمان با فراخواندن اضطراری مجلس نزد مردم، محبوب نیست. هروات در بیانیه‌ی خود گفت: «رای‌دهندگان پیغام داده‌اند که بحرانِ ساختگی دالتون مک‌گینتی را باور نمی‌کنند.»