شهروند- آرش عزیزی: دالتون مک‌گینتی، نخست‌وزیر لیبرال انتاریو، اواخر این ماه، در روز ۲۸ سپتامبر، در اجلاس سالیانه‌ی لیبرال‌های انتاریو که در اتاوا برگزار می‌شود، باید برای ادامه‌ی کار از حزبش رای اعتماد بگیرد.

مک‌گینتی از سال ۱۹۹۶ رهبر لیبرال‌ها است، یعنی در طول بیش از ۱۶ سال و در این مدت نُه سال گذشته را در صدر دولت بوده است. یاسر نقوی، رئیس اجرایی حزب، تاکید کرد که طبق اساس‌نامه‌، رهبر حزب هر دو سال یک بار با رای مخفی اعضا، تایید یا رد می شود.

کنفرانس لیبرال‌ها در روزهای ۲۸ تا ۳۰ سپتامبر در مرکز نمایشگاه‌ های اتاوا برگزار می‌شود.

دالتون مک گینتی نخست وزیر انتاریو

در حال حاضر بحران‌های داخلی بسیاری درون حزب لیبرال انتاریو برقرار است. عملکرد این حزب در انتخابات میان‌دوره‌ای کیچنر- واترلو که باعث شد نه تنها، آن‌طور که امید می‌رفت، موفق به پیروزی نشود که به جایگاه سوم تنزل داده شود، یکی از دلایل نارضایتی‌ها است. دیگری جنگ طولانی است که مک‌گینتی با اتحادیه‌های کارگری معلمان به راه انداخته است، اتحادیه‌هایی که زمانی از ستون‌های محکم دفاع از این حزب بودند.

یاسر نقوی، که نماینده‌ی «اتاوای مرکز» نیز هست، اما تاکید کرد نمایندگان حزب در مجلس «۱۰۰ درصد پشت نخست‌وزیر هستند.»

عجیب این‌جا است که در وب‌سایت حزب لیبرال انتاریو هیچ اشاره‌ای به این اجلاس سالیانه‌ی حزب نشده بود تا این‌که تورنتو استار روزِ دوشنبه‌ی این هفته مقاله‌ای در این مورد نوشت و تازه آن موقع بود که آن‌را به وب‌سایت اضافه کردند. تازه هنوز هم، تا آخرین ساعات زیر چاپ رفتن شهروند، وب‌سایت هیچ اشاره‌ای به لزوم رای اعتماد گرفتن مک‌گینتی از اعضای حزب نمی‌کند.

بعضی اعضای درونی حزب لیبرال به استار گفتند این نشان می‌دهد رهبری می‌خواهد اوضاع را بی‌سر و صدا نگاه دارد. در ضمن گفته می‌شود رهبران حزب می‌ترسند معلمان در کنفرانس حضور پیدا کنند و مک‌گینتی را به چالش بکشند. بسیاری از معلم‌ها، که اکنون درگیر جنگ با دولت مک‌گینتی، هستند از حامیان حزب لیبرال و عضو حوزه‌های آن در سراسر استان هستند.

در ماه آوریل، آندریا هروات، رهبر ان دی پی، با ۷۴/۶ درصد و در ماه فوریه، تیم هوداک،‌ رهبر محافظه‌کاران، با ۷۸/۷ درصد از حزب خود رای اعتماد گرفتند.

مک‌گینتی از سال ۱۹۹۰ نماینده‌ی «اتاوای جنوب» بوده است. برادر او نیز نماینده‌ی همین حوزه در مجلس فدرال است و یکی از شانس‌های جانشینی ایگناتیف به عنوان رهبر حزب لیبرالِ کانادا. خانواده‌ی بزرگ مک‌گینتی حضور قاطعی در این شهر دارد و به احتمال بسیار این‌قدر هوادار به کنوانسیون لیبرال‌ها می‌کشاند تا تایید مک‌گینتی با مشکل مواجه نشود.

سران درونی حزب می‌گویند اگر اجلاس به جای اتاوا در تورنتو یا مثلا ویندزر برگزار می‌شد، قضیه فرق می‌کرد.

اگر لیبرال‌ها به مک‌گینتی رای نه دهند، که بعید است، طبق قوانین حزبی، کنوانسیون جدیدی برای انتخاب رهبر باید تا اکتبر ۲۰۱۳ برگزار شود.

البته مک‌گینتی بالاخره باید روزی به حکومت خود بر حزب لیبرال‌، که چیزی نمانده به ۲۰ سال برسد، خاتمه دهد. وقتی این اتفاق بیافتد مهم‌ترین نامزدها برای جانشینی او، از میان کابینه‌ی کنونی انتاریو،‌ را می‌توان چنین دانست: کریس بنتلی، دوایت دانکن، دب متیوز، گلن موری، چارلز سوزا و کاتلین وین. از بیرونِ کابینه، شانس نقوی شاید از همه بیشتر است.