دیدار ایرانیان با نخست وزیر و مقامات عالی کانادا در اتاوا

شهروند ـ فرح طاهری: نمایندگانی از سوی کنگره ایرانیان کانادا به دعوت دفتر نخست وزیر، آقای هارپر، روز سه شنبه ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۲ به اتاوا رفتند. در این سفر نمایندگان کنگره همچنین با وزیر مهاجرت و شهروندی، آقای جیسون کنی و وزیر امور خارجه، آقای جان برد و چندین تن از نمایندگان مجلس از حزب محافظه کار در اتاوا ملاقات کردند.

در این دیدارها از سوی کنگره ایرانیان دکتر فرخ زندی، دکتر صمد اسدپور، خانم سارا تخشا، به همراه مهندس احمد تبریزی از سوی بنیاد پریا و خانم نازنین افشین جم کوشنده ی اجتماعی و همچنین ایرانیانی از شهرهای ونکوور و مونترال حضور داشتند.

گفتنی ست که این نخستین بار است که نخست وزیر کانادا (آقای استفن هارپر) همراه با وزرای ارشدش، آقای جیسون کنی وزیر امور مهاجرت و شهروندی و وزیر امور خارجه  آقای جان برد در یک روز با گروهی از ایرانیان جلسه اختصاصی داشته اند.

از راست: آقای جیسون کنی وزیر مهاجرت،فرید روحانی، فرخ زندی، مهرداد امیری، نازنین افشین جم، نخست وزیر کانادا آقای استفان هارپر، مایکل پارسا، احمد تبریزی، مو اسکندرپور، مهرداد رهبر، جان وستون نماینده ونکوور غربی در پارلمان ،

طی تماس تلفنی با دکتر اسدپور،  یکی از افرادی که از سوی کنگره ی ایرانیان کانادا در اتاوا حضور داشته، در مورد مسائل مطروحه در این دیدارها پرسیدیم. دکتر اسدپور گفت: نمایندگان آی سی سی هم صدا و همسو با سایر نمایندگان کامیونیتی شهرهای دیگر نظراتشان را در مورد مسائل مختلف جامعه ی ایرانیان منجمله تصمیم بستن سفارت کانادا در ایران توسط دولت، کسب تکلیف از طرف بانک ها در مورد قوانین تحریم و استثنائات آن در زمینه ی ارسال کمک های مالی برای کمک به زلزله زدگان با مقامات دولتی در میان گذاشتند.

در خصوص دلایل بسته شدن سفارت کانادا، مقامات دولت کانادا دلیل اصلی تصمیم بستن سفارت کانادا در ایران را عدم رعایت حقوق بشر در ایران توسط رژیم جمهوری اسلامی و عدم امنیت کارمندان و دیپلمات های کانادایی در ایران دانستند.

آن ها گفتند که روابط دیپلماتیک بین دو کشور موثر نبوده و کار نمی کرده و قادر به تماس با دو ایرانی شهروند کانادا در زندان های ایران نشده بودند، زیرا که اصولا دولت ایران شهروندی دوگانه ی کانادایی های ایرانی تبار را نمی پذیرد.

 همچنین در این نشست در مورد اقدامات مربوط به امور کنسولی بین دو کشور آقای نخست وزیر تاکید کردند که دولت کانادا آماده است اجازه ی تأسیس دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی در اتاوا را از طریق سفارتخانه ی مستقلی صادر کند.

در ضمن دولت کانادا منتظر اجازه ی جمهوری اسلامی ست تا دفتر حفاظت منافع خود را در سفارت ایتالیا در تهران راه بیندازد.

ایرانیان ونکوور و مونترال و تورنتو در دیدار با وزرای خارجه و مهاجرت حضور داشتند

به گفته ی نمایندگان اعزامی از سوی کنگره ی ایرانیان کانادا، دولت کانادا ایرانیان حاضر در جلسه را مطمئن کرد که از این به بعد با قاطعیت بیشتری مسائل مربوط به عدم رعایت حقوق بشر در ایران را در نظر گرفته و از حقوق مردم ایران حمایت کند.

همچنین دکتر فرخ زندی، رئیس کنگره ایرانیان کانادا در این خصوص تصریح کرد” نخست وزیر کانادا آقای استفن هارپر بارها تکرار کردند که دولت کانادا همیشه در کنار مردم مصیبت زده ی ایران در مقابل رژیم جمهوری اسلامی خواهد ماند.”

در این نشست نخست وزیر تأکید کرد که کانادا برای متحدان خود، و همچنین در دیدار با نخست وزیر اسرائیل، کاملا روشن کرده است که به هیچ وجه هرگونه اقدام جهت شعله ور کردن جنگ با ایران را نخواهد پذیرفت.

در این جلسه همچنین نخست وزیر کانادا گفت که از نگرانی شهروندان ایرانی تبار کانادایی از حضور فعالان جمهوری اسلامی در کانادا آگاه است و نمایندگان جامعه ی ایرانی را از تصویب لایحه ی  سی -۳۴ آگاه کرد.

گفتنی ست که از طریق این لایحه تازه تصویب شده کانادا خواهد توانست افراد و تشکیلات وابسته به سپاه پاسداران را به لیست سیاه اضافه کرده و از ورود آنها به کانادا جلوگیری کند.

در پایان، آقای هارپر نخست وزیر، در دیدار با افراد جامعه ایرانی تأکید کرد که “کانادا در کنار مردم ایران خواهد ایستاد، اما ارتباطی با دولت ایران نخواهد داشت.”

دیدار اعضای هیئت مدیره کنگره ایرانیان کانادا با وزیر مهاجرت و شهروندی در تورنتو از راست: کاوه شهروز، داود کفایی، آقای جیسون کنی وزیر مهاجرت، صمد اسدپور و فرخ زندی

مهندس احمد تبریزی، رئیس بنیاد پریا که در این دیدار حضور داشت گفت: بحث عمده ی جلسه در ارتباط با مسئله قطع رابطه و دلایل آن بود.

از او  درباره ی نظر مقامات کانادا درخصوص نحوه ی ارسال کمک های مردمی به زلزله زدگان آذربایجان پرسیدیم.

او گفت: در این جلسه آقای جان وستون (نماینده مجلس از ونکوور)  مطرح کرد به دلیل وقوع زلزله در ایران برای نشان دادن حسن نیت کانادا، [برای ارسال کمک های مردمی] ببینیم چگونه می شود کمک کرد. بعضی ها گفتند به دلیل مسائل بانکی مشکل است. من گفتم که عملی ست و هم اکنون کمیته ای تشکیل شده از تعدادی از افراد کامیونیتی که در این زمینه تجربه داشته اند. قرار است فاندریزینگ داشته باشیم و درآمد حاصل از آن هم به سازمان IDRS (International Development and Relief Foundation) که یک سازمان خیریه ی کانادایی ست و قبلا هم با آن تجربه کمک به بم داشتیم، داده شود تا از طریق این خیریه در مناطق زلزله زده استفاده شود. این سازمان از طرف دولت کانادا مجوزهای لازم را برای کاری که مورد نظر ماست که ساختن یک مدرسه یا درمانگاه در یکی از روستاهای آذربایجان است، دارد.

قرار شد خانم افشین جم در این زمینه با من در تماس باشد که گروه هایی که در ونکوور در این زمینه کار می کنند با ما هماهنگ کنند تا با هم بتوانیم اقدام مثبتی کنیم.

گفتنی ست که قرار است دولت کانادا بیانیه ای رسمی درخصوص این نشست صادر کند.