«مردم از دولت هارپر راضی نیستند»

 شهروند آرش عزیزی: حدس می‌زنید چرا کمپین جاستین ترودو برای کسب رهبری حزب لیبرال این همه توجه به خود جلب کرده؟

به نظر می‌رسد جواب واضح شهرت و موقعیت بی‌نظیر جاستینِ جوان باشد اما خودش می‌گوید این بیش از هر چیز نشان می‌دهد که مردم از دولت محافظه‌کارِ استفن هارپر راضی نیستند.

هفته‌ی گذشته تازه سه روز از افتتاح کمپین گذشته بود که ترودو کمپین را به منطقه‌ی تورنتوی بزرگ آورد. او سخنرانی‌ای در میسیساگا برگزار کرد که بیش از ۱۰۰۰ نفر در آن شرکت کردند تا تالار ضیافتِ محل برگزاری تا خرخره پر شود.

ترودو به حضار گفت: «این چند روز گذشته به من امید داده است. قضیه راجع به من نیست… حتی راجع به حزب‌مان نیست. مردم کانادا دارند گوش می‌دهند چرا که از دولتی که دارند راضی نیستند. چیز بهتری می‌خواهند. می‌دانند که شایستگی بهتری دارند.»

ترودو می‌گوید پیغام اصلی‌اش که احیای طبقه‌ی متوسط در کانادا است بخصوص در حومه‌های منطقه‌ی تورنتوی بزرگ گوش شنوای بسیاری پیدا کرده است. این یکی از زمین‌های اصلی نبرد لیبرال‌ها در انتخابات بعدی خواهد بود. این مناطق عمدتا قرمز رنگ بودند تا این‌که محافظه‌کاران به رهبری هارپر در انتخابات قبلی موفق شدند بیشترشان را فتح کنند.

جاستین ترودو اما می‌گوید به جای این‌که در هر حوزه‌ی انتخاباتی دست به راه‌های «خیلی استراتژیک» بزند می‌خواهد به کانادایی ها نشان دهد که می‌توان سیاستمدارهایی داشت که یک موضع را «از این سر کشور تا آن سر» آن تکرار می‌کنند و مردم با آن موافقت می‌کنند.

پیشتاز رقابت کسب رهبری حزب با اشاره به تنوع قومی حضار گفت میسیساگا احتمالا «متنوع‌ترین جامعه‌ی جهان» است و گفت حضار آن روز «قلب کانادای قرن ۲۱ام» هستند.

حضور مردم اینقدر چشمگیر بود که حتی سازمان‌دهندگان اصلی مراسم، دو نماینده‌ی سابق لیبرال، ناودیپ بینز و عمر الغبرا، نیز باورشان نمی‌شد.

روی صحنه دو کانادایی مشهور دیگر در کنار ترودو حاضر شدند.

یکی هیزل مک‌کالیون، شهردار دیرین شهر، که گفت ترودو «مرد جوانی عالی با آینده‌ای عالی» است.

دیگری زیب شیخ، ستاره‌ی سریال کانادایی «مسجد کوچک در مرغزار» که گفت سال‌ها است دوستش جاستین را به حرکت به چنین سویی تشویق کرده.

شیخ و ترودو چند سال پیش اتفاقی در لابی هتلی در اتاوا به هم خوردند و شیخ متعجب شد که ترودو چقدر از موفقیت بین‌المللی سریال تلویزیونی «مسجد کوچک» با خبر است. دوستی‌شان از همان موقع تا امروز ادامه یافته است.

ترودو (که در مونترال، کالگری و ریچموندِ بریتیش کلمبیا نیز با جمعیت‌های چند صد و هزارنفره روبرو شده است) گفت علاقه‌ی رسانه‌ها به کمپینش تا چند روز دیگر می‌خوابد. او مدعی شد که چنین روزی را انتظار می‌کشد تا بتواند روی جوامع کوچک و صحبت‌های صمیمی‌تر با گروه‌های کوچک‌تر مردم تمرکز کند.