برای اولین بار در تاریخ کانادا

شهروند آرش عزیزی: پل اندرو، مرد میان‌سالی که تورنتو استار با او مصاحبه کرده است، خوب یادش هست که چقدر طول می‌کشید تا راه طولانی خانه تا مدرسه را طی کند.

 هفت سال تمام، هر تابستان، او از مدرسه‌ی شبانه‌روزیِ «گرولییر هال» در شهرِ اینوویکِ «مناطق شمال غرب» به خانه‌اش، آبادی دورافتاده‌ای در «فورت نورمن» (که اکنون تولیتا نام دارد) می‌آمد. «گرولییر هال» از بزرگترین مدارس شبانه‌روزی مسیحیان بود که با حمایت دولت کانادا تشکیل شده بود و هدفش آن بود که هرگونه احساس تعلق کودکان بومی به فرهنگ‌های مادری‌شان را از میان ببرد. فرهنگ‌شان، زبان‌شان، اخلاق‌شان، تعلقات‌شان.

نتیجه آن‌که کودکانی مثل پل تابستان‌ها به میان خانواده‌ای می‌رفتند که نه فرهنگش را بلد بودند و نه زبانش را می‌فهمیدند.

اما برای اولین بار در تاریخ نظام آموزش و پرورش عمومی کانادا، دانش‌آموزان مناطق شمالی کشور در مورد این بخش مهم تاریخ خود می‌آموزند. بخشی که تا همین اواخر کمتر کسی از آن سخن می‌گفت.

پل به استار می‌گوید: «من از آزار فیزیکی و جنسی و فقدان زبان و فرهنگ و این‌که چه احساسی دارد آدم را هشت سالگی بگیرند و به آن مدرسه‌ها بفرستند، باخبرم.»

برنامه‌ی جدید تدریس در مورد مدارس بدنام شبانه‌روزی از ماه گذشته آغاز شده و بخشی از درس اجباری «مطالعات شمال» است. تمام دانش‌آموزان کلاس ۱۰ در نانوات و مناطق شمال‌غرب باید آن‌را بگذرانند.

این برنامه امسال برای اولین بار به طور آموزشی تدریس می‌شود. مفاد آن‌را «کمیسیون حقیقت و آشتی» و «بنیاد میراث امید» تهیه کرده‌اند. جکسون لفرتی، وزیر آموزش و پرورش مناطق شمال غرب، گفت هدف از برنامه به تصویر کشیدن چالش‌های پیش روی باقی‌ماندگان، یعنی والدین و اقوام بسیاری از دانش‌آموزان امروزی، هم هست.

پل خود می‌گوید دانش‌آموزانی که از مدارس شبانه‌روزی بیرون می‌آمدند کمتر در موردشان سخن می‌گفتند. این مدارس به دست کاتولیک‌ها و یا انگلیکن‌ها اداره می‌شد و هزاران هزار دانش‌آموز بومی و اینوئیت در آن‌ها درس خواندند.

اخیرا توری با عنوان «حقیقت و آشتی» برگزار شد تا باقی‌ماندگان آن نظام مخوف تجربیات خود را تعریف کنند.

اسکات ویلابی، رئیس برنامه‌ی «مطالعات شمال» در دبیرستان سر جان فرانکلینِ شهر یلونایف، پایتخت مناطق شمال غرب، به استار گفت که واکنش دانش‌آموزان بخصوص دانشجویان بومی بسیار مثبت بوده است. اما در ضمن سایر مردم منطقه نیز از فرصت یاد گرفتن در مورد تاریخ شمال استقبال کرده‌اند.