منتقدان می‌گویند زنان و اقلیت‌ها باید جای بیشتری در طرح‌های جدید داشته باشند

 

شهروند- آرش عزیزی: پس از مدت‌ها تاخیر گذرنامه‌های جدید الکترونیکی کانادا به زودی عرضه می‌شوند. این گذرنامه‌های جدید قابلیت های امنیتی- الکترونیکی بیشتری خواهند داشت و امکان تمدید آن‌ها از ۵ سال به ۱۰ سال ارتقا می‌یابد.

جان برد، وزیر امور خارجه، جمعه‌ی هفته‌ی گذشته در کنفرانس خبری خود تصاویر جدید گذرنامه‌ها را عرضه کرد. در حالی که صفحات درونی گذرنامه‌های کنونی خالی از نقش و نگار است، گذرنامه‌های جدید نقش و نگارهای تاریخی و ورزشی خواهند داشت.

با این‌که برد گفت گذرنامه‌های جدید «بیشتر منعکس‌کننده و نماینده‌ی این‌که ما به عنوان کانادایی چه کسانی هستیم‌» خواهند بود، گروه‌های تحقیقاتی که خود اداره‌ی گذرنامه‌ی کانادا خواسته بود در این مورد تحقیق کنند از طرح‌ها انتقاد کرده‌اند چرا که تنوع واقعی جامعه‌ی کانادا از نظر جنسیتی و قومی را منعکس نمی‌کند.

گذرنامه‌های جدید حاوی چیپ‌های کامپیوتری خواهد بود که مشابه آن در ۹۵ کشور دیگر استفاده می‌شود.

در ضمن قیمت تمدید گذرنامه‌ها برای پنج سال از ۸۲ به ۱۲۰ دلار افزایش می‌یابد. برای اولین بار امکان تمدید ده ساله، به قیمت ۱۶۰ دلار، نیز در دسترس خواهد بود. امکان ده‌ساله البته برای کودکان موجود نخواهد بود. در ضمن این قیمت برای کانادایی‌های مقیم خارج از ۹۷ دلار تقریبا دو برابر شده و به ۱۹۰ دلار افزایش می‌یابد. تمدید ده ساله برای خارج‌نشین‌ها به ۲۶۰ دلار می‌رسد.

در مقایسه، در حال حاضر دریافت گذرنامه در آمریکا ۱۳۵ دلار خرج بر می‌دارد (با ۲۵ دلار تخفیف برای تمدید) و در بریتانیا، ۱۱۷ دلار.

برد گفت گذرنامه‌های جدید در سه ماه اول سال ۲۰۱۳ به طور آزمایشی و محدود عرضه می‌شوند و تا اوایل تابستان همگانی می‌شوند.

در سال ۲۰۰۳ بود که «سازمان جهانی هوانوردی مسافری» در پیامد فضای امنیتی پس از ۱۱ سپتامبر استانداردهای جدیدی اتخاذ کرد. چیپ های کامپیوتری موجود در گذرنامه‌های جدید اطلاعات زیستی و عکس هر فرد را در خود خواهند داشت تا کار جعل گذرنامه مشکل‌تر شود.

صفحات درونی گذرنامه‌های جدید حاوی ۱۶ تصویر خواهد بود که به ترتیب از این قرارند:

– نمادهای مردمان بومی در صفحه‌ای که اطلاعات خانوادگی را دارد.

– ساموئل دو شامپلن، «پدر فرانسه‌ی نو.»

– نقاشی از پدران کنفدراسیون.

– نقاشی «Last Spike» محصول ۱۸۸۵ که دونالد آ. اسمیت، مدیر راه‌آهن، در حال تکمیل خط آهن پاسیفیک کانادا را نشان می‌دهد.

– نقشه‌ای از شمال کانادا با عکسی از کاپیتان جوزف-اله‌زار برنیه، ماجراجو و کاوش‌گر قطب شمالِ کانادا.

– تصاویری از مرغزارهای غربی کشور: قطار، گندم و چاه نفت.

– اسکله‌ی هالیفکس به عنوان «دروازه‌ی تاریخی به کانادا.»

– تصویر پارلمان در اتاوا.

– آبشارهای نیاگارای انتاریو.

– بنای یادبود ملی کانادا،‌ «ویمی» در فرانسه (به یاد جان‌باختگان کانادایی در جنگ جهانی اول.)

– شهر کبک هنگام بنیان‌گذاری در ۱۶۰۸.

– تصاویر جدید و قدیمی از پلیس فدرال کشور، آر سی ام پی.

– تصاویر جام گری و جام استنلی (مربوط به مسابقات فوتبال کانادایی و هاکی) که روی تصویر کودکان در حال بازی هاکی قرار گرفته.

– نلی مک‌کلانگ، از اولین فمینیست‌ها و تری فاکس، دونده‌ی ماراتونِ امید.

– تصاویری از دو جنگ جهانی اول و دوم.

– تصویری از کیپ اسپیرِ نیوفاندلند و کشتی معروفِ نوا اسکوشیا، بلونوز.

اداره‌ی گذرنامه‌ی کانادا از مدت‌ها پیش گزارشی را سفارش داده بود که مطمئن شود هیچ یک از تصاویر موجود توهین‌آمیز نخواهد بود. این گزارش با این‌که مورد توهین‌آمیزی پیدا نکرده می‌گوید طرح‌های جدید تنوع کشور را به نمایش نمی‌گذارند و تصویر کاملی از زنان و جوامع چندفرهنگی کانادا نشان نمی‌دهند.

در این گزارش می‌خوانیم که مثلا با این‌که تصویر اسکله‌ی ۲۱ در هالیفکس آمده اما تصویری از مهاجران که وارد کشور می‌شوند نیامده. یا با این‌که تصویر نمادها و بناهای مردمان بومی هست،‌ تصویری از خودشان نیامده. در ضمن در تصاویر پلیس فدرال از دیروز تا امروز، خبری از تصویر افسران زن نیست.

این گزارش که برای اداره‌ی گذرنامه ای کشور ۵۳۲۹۰ دلار خرج برداشته است با پرسش از گروه‌های کوچکی در کوئیتلامِ بریتیش کلمبیا، تورنتو، شربروکِ کبک و هالیفکس انجام شده است.

در تابستان امسال، بانکِ کانادا زمانی جنجال‌برانگیز شد که تصویر زنی آسیایی‌تبار را از اسکناس ۱۰۰ دلاری برداشت تا نشانی از قومیت او نداشته باشد. مایک کارنی، رئیس بانک، معذرت‌خواهی کرد و گفت این کار در آینده جبران می‌شود.

ویکتور وونگ، رئیس شورای ملی چینی‌-کانادایی ها، گفت اداره‌ی گذرنامه‌ باید در طرح‌های پیشنهادی تغییراتی ایجاد کند تا بیشتر نماینده‌ی چهره‌ی واقعی کانادا باشند.

آنتونی مورگان‌، دانشجوی سیاه‌پوست حقوق که در اتاوا درس می‌خواند در گفتگو با کندین پرس گفت این طرح‌ها «قدمی به روی عقب هستند» و «چهره‌ی واقعی کانادا» را به تصویر نمی‌کشند.