شماره ۱۱۹۸ ـ پنجشنبه ۹ اکتبر ۲۰۰۸

جالب است، زندگی با آدم ها چه بازی های زشت و زیبایی دارد. بعضی مواقع احساس خوبی به آدم دست داده و در بعضی موارد آدم از خودش حالش بد می شود. البته یک تنه نباید به قاضی رفت چرا که حتما حکمتی در آن است که بعدا که چشم دیدن و گوش شنیدن پیدا شد همه چیز برملا شده و معلوم می شود آنچه باید می شد.

و اما داستان چه بود که منجر به نگارش چنین مطلبی شد:

در طول سالیان فعالیتم بنا به ماهیت کارم با گروه زیادی از کسانی که به من اعتماد کردند و جان و مال و دستاوردهای زندگیشان را در طبق اخلاص گذاشته و برای محافظت و مراقبت از طریق من به شرکت های بیمه و سرمایه گذاری واگذار کردند، آشنا شدم. با بعضی که تعدادشان هم به لطف خدا زیاد است حتی دوست هم شده ایم و رفت و آمد خانوادگی پیدا شده است.

هفته گذشته یکی از این عزیزان به من مراجعه کرد و با حالی ناخوشایند خبر از تصمیمی داد که متحیرم کرد. ایشان تمامی سرمایه های چندین و چند ساله شان را از دست داده بودند و داشتند برمی گشتند.

از آن جا که اطلاعات هر فردی جنبه خصوصی دارد و ما به عنوان بروکر بیمه و سرمایه گذاری اجازه نداریم که این اطلاعات را افشا کنیم، لذا از ایشان اجازه گرفتم که تا محدوده خاصی بتوانم این داستان را ـ که می تواند برای همه مفید باشد ـ بیان نمایم.

این فرد ۵ سال پیش از طریق مزیت های استانی به کانادا آمده بود و چون کارشناس ارشد مهندسی بود طی ۷ ماه پرونده اش کامل شده و بعد از ارایه ۱۲۰ هزار دلار به همراه خانواده به ایالت مربوطه وارد شده بودند. طی سه سالی که مجبور بودند در آن ایالت خاص باشند، علیرغم این که بایستی برایشان کار مرتبط فراهم می شد متاسفانه نشد و البته ایالت یاد شده درصدی به عنوان هزینه از آن ۱۲۰ هزار دلار به ایشان پس داد. بعد از تکمیل شدن پرونده و امکان سفر و اقامت در دیگر مناطق کانادا برای ملحق شدن به خواهرش به تورنتو آمدند و از بزرگی و آشنا بودن محیط خیلی خوشش آمد و حسابی ذوق زده شده بود و همه این موارد را به فال نیک گرفت و شروع به فعالیت در رشته تکنسینی کرد تا شاید بعد از مدتی کارها و تجربیات خودش را به رشته مربوطه منتقل کند.

از آن ۳ سالی که در ان ایالت دیگر بودند یک سوغاتی هم با خود به ارمغان آورده بودند که تا روز حادثه هیچکس از آن مطلع نبود. در طول اقامت در آن محل با یک به ظاهر بروکر بیمه آشنا شده بودند که کارهای اولیه اقامتی ایشان را برایشان انجام داده بود.

بعد از این که ایشان به انتاریو آمد، بروکر بیمه هنوز ارتباطش را با او و خانواده اش قطع نکرده و از قرار مترصد زمان مناسبی برای طرح نقشه اش بوده است.

قبل از ادامه این داستان اجازه می خواهم به مورد مهمی اشاره نمایم که شما خوانندگان محترم مثل این دوست گرامی ما قربانی کلاهبردارهای بیمه ای نشوید.

در انتاریو هر بروکر بیمه یا سرمایه گذاری بایستی دارای گواهینامه و اجازه کار معتبر باشد و این پروانه های کار هر سال یا دو سال یک بار بایستی طبق ضوابط خاصی تمدید شود.

آن هایی که نسبت به فعالیت در زمینه بیمه های عمر/ ازکار افتادگی/حادثه/ درمان و سرمایه گذاری تضمینی فعالیت میکنند تحت نظارت سازمانی به نام:

Financial Services Commission of Ontario ( FSCO)

هستند و پروانه فعالیت خود را هر دو سال یک بار با ارایه حداقل ۳۰ واحد زمانی آموزشی تمدید می کنند. این گروه حق دخالت در ارایه و مشاوره امور مربوط به بیمه های عمومی یا اصطلاحا غیر زندگی شامل اتومبیل /خانه/مسئولیت /باربری را ندارند. گروه دوم بروکرهای بیمه ای هستند که با گذراندن امتحانات دیگری اجازه فعالیت در حرفه بیمه های عمومی(خانه/اتومبیل/ باربری و مسئولیت) را کسب می کنند و پروانه فعالیتشان هر سال طبق ضوابط دیگری تمدید می شود این گروه نیز اجازه دخالت در امور بیمه های اشخاص را ندارند و تحت نظارت سازمان بروکرهای اونتاریو به نام:

Registered Insurance Brokers of Ontario (RIBO) هستند.

هر کسی که به عنوان بروکر بیمه و سرمایه گذاری به شما مراجعه می کند از نظر قوانین کانادا بایستی دارای مجوز باشد وگرنه هر بلایی که سر شما یا اموالتان بیاید کسی مسئول نیست، جز شما و تنها کسی که تاوان آن را خواهد داد خود شما هستید. چون در صورتی که شما با بروکر بیمه و سرمایه گذاری مجازی فعالیت کنید و نامبرده اشتباهی مرتکب شود تمامی ضرر و زیان شما توسط بیمه نامه ای که برای این گونه بروکرها طراحی شده (بیمه نامه غفلت و خطا) پرداخت می شود و شما در هر حال در دستان مقتدر دولت کانادا ایمن هستید. ولی در حالتی که شما با مثلا بروکر بیمه ای که دارای لایسنس مربوطه نیست و به عنوان واسطه کار غیرقانونی انجام می دهد کار می کنید، ایشان دارای بیمه نامه ای نیست تا در زمان خاص بتواند از حقوق حقه شما دفاع کند.

پس اولین سئوال از جانب هر یک از ما آن است که اصل مجوز بروکر مربوطه را از ایشان بخواهیم و بدانیم که این دو مجوز هر کدام از ماهیت وجودی متفاوتی برخوردار است.

با ارایه مطالب بالا قطعا به داستان تلخ دوست گرامی ما پی بردید. بروکر قلابی بیمه که توانسته بود اعتماد ایشان را جلب کند با ارائه اسناد جعلی پول هنگفتی را برای سرمایه گذاری از ایشان گرفته و سپس مدارک دست ساز دیگری را مبنی بر تعهدات موسسه مالی تهیه و به ایشان ارایه کرده بود.

بعد از مدت کوتاهی دست آن آدم کلاهبردار رو شده و معلوم شد که دوست ما یکی از ده ها قربانی کلاهبرداری بیمه ای بوده است.

حال مجدد یاد آن مثال معرف می افتیم که ز که نالیم که از ماست که بر ماست”.





فرهاد فرسادی کارشناس ارشد بیمه است.

ایمیل نویسنده:

farsadi@cirmco.com