پس از عبور توفان سندی از شمال شرق ایالات متحده و به جا گذاشتن بیش از ۵۱ کشته و ویرانی گسترده در شهر نیویورک و ایالت نیوجرسی، مسئولان شهری و ایالتی این مناطق کارپاک ‌سازی و بازسازی مناطق آسیب‌دیده را آغاز کرده اند.

در همین حال  هنوز بیش از دو میلیون خانوار درمناطق توفان زده بدون برق هستند.

به گزارش شبکه خبری «سی‌ان‌ان» ، باراک اوباما، رییس‌جمهوری ایالات متحده، روز چهارشنبه برای بازدید از مناطق آسیب‌دیده وارد نیوجرسی شد.

دیگر گزارش‌ها حاکی است که پس از بسته شدن سه فرودگاه اصلی نیویورک در روزهای اخیر، روز چهارشنبه برخی پروازها در این مناطق از سر گرفته شده و شبکه حمل و نقل شهری به صورت محدود آغاز به‌کار کرده‌است.

دولت اوباما، ایالت های نیویورک و نیوجرسی را در شرق آمریکا مناطق “مصیبت زده بزرگ” اعلام کرد. توفان سندی که دوشنبه شب با سرعت۱۳۰ کیلومتر در ساعت به  سواحل شرق آمریکا رسید، خیابان های بخش هایی از نیویورک و نیوجرسی را به زیر آب برد. در نیویورک برق ِ حدود نیم میلیون نفر قطع شده و۵۰ خانه نیز بر اثر آتش سوزی در محله ای تخریب شده است. تمامی خطوط راه آهن نیوجرسی نیز آسیب دیده است.

ویرانی های بسیار پس از سندی به جا مانده

اعلام نیویورک و نیوجرسی به عنوان مناطق “مصیبت زده بزرگ” به معنای آن است که این ایالت ها از کمک های دولت مرکزی برخوردار خواهند شد.

مرکز هواشناسی آمریکا اعلام کرده است که  توفان اکنون با سرعت کمتری، حرکت می کند.  با این حال، مسئولان هشدار داده اند که توفان، بارندگی و برف می تواند همچنان خسارات زیادی برجای بگذارد.