شماره ۱۱۹۹ ـ پنجشنبه ۱۶ اکتبر ۲۰۰۸

بخش اول

مسیرهای پیاده روی

تورنتو، شهری که در آن زندگی می کنیم، طبیعت زیبایی دارد بویژه در فصل رنگین پاییز، که با کمی جستجو می توان در جهت سلامتی روح و جسم، از آن بهره برد. با تعدادی از مسیرهای پیاده روی در گوشه و کنار تورنتو آشنا می شویم.


۱ـ پیاده روی در پارک Old Mills Trail : رفت و برگشت این مسیر حدود دو ساعت و نیم زمان می برد. این مسیر در کناره ی رودخانه هامبر Humber است. از ایستگاه بلور Old Mills شروع می شود. مسیر در انتها یک مقدار سربالایی دارد که می توان از سربالایی صرف نظر کرد و مسیر را به صورت قوسی طی کرد که برای سالمندان سخت نباشد. این مسیر را به راحتی می توان از ایستگاه فینچ با ساب وی طی کرد و احتیاجی به اتوبوس و ماشین شخصی ندارد.


۲ـ برنامه پیاده روی در های پارک از یک ساعت تا چند ساعت می تواند ادامه یابد. های پارک یکی از زیباترین پارکهای تورنتو و از قدیمی ترین آنهاست. گونه های مختلف گیاهی همچون گیلاس ژاپنی را از سراسر دنیا به اینجا آورده اند و پیاده روی در این پارک علاوه بر ورزش، نوعی گیاهشناسی و سیاحت هم می تواند باشد.

۳ـ برنامه پیاده روی Lake shore بسیار ساده و فرح بخش است و می توان از دو قسمت Lake Shore و Lawn Park که در حقیقت کنار رودخانه هامبر و خلیج های بسیار زیبای آن است، و به هامبربی مشهور است، اقدام به پیاده روی کرد.

۴ـ برنامه پیاده روی در جیمز گاردن رویال یورک مسیر بسیار ساده و زیبایی است. این پارک گلخانه ای از انواع گلها و گیاهان زینتی به نام بوتانیک دارد که دیدن آن خالی از لطف نیست.

۵ـ پارک و مسیر پیاده روی برونته که بعد از شهر اوک ویل است و مسیر پیاده روی آن تا ۳۰ کیلومتر ادامه دارد. از یک ساعت تا چند ساعت می توان در آن راه پیمایی کرد و گونه های مختلف از درختان بلوط، می پل، کتان و غیره دارد.

۶ـ مسیر پیاده روی بسیار زیبای کناره ی دریاچه ی نیاگارا که به Niagara on the Lake مشهور است، از شهر Niagara on the Lake شروع می شود و طول مسیر آن حدود ۲۸ کیلومتر است.

ابتدای مسیر قلعه قدیمی فورت جورج قرار دارد که موزه نظامی کانادا است. این قلعه مربوط به دوران جنگ انگلیسی ها و آمریکایی ها بر سر مسئله تقسیم منطقه، است.

مسیر جاده شراب (Wine route) برای پیاده روی سالمندان بسیار مناسب است و در کنار کانال و دریاچه نیاگارا ادامه پیدا می کند تا به سنگ نیاگارا در تقاطع خروجی راه به آمریکا می رسد و سپس مسیر در کنار هتل ها و زمینهای گلف تا نیاگارا ادامه پیدا می کند.

۷ـ مسیرهای پیاده روی در پارک شپرد. پارکینگ این پارک در ضلع شمال غربی خیابان شپرد تقاطع لزلی قرار دارد و چندین ساعت بدون تکرار مسیر می توانید پیاده روی کنید. انواع پرندگان مانند لک لک، مرغابی، غاز، چند نوع مار و گونه های مختلف گیاهی این پارک را بسیار جذاب کرده است. مسیر در امتداد رودخانه ادامه پیدا کرده، پس از رد شدن از زیرگذرهای فینچ و استیلز تا بالای استیلز ادامه پیدا می کند و در قسمت جنوب نیز از زیر شپرد رد شده تا دان ولی پارک وی ادامه دارد.

۸ـ مسیرهای اوک ویل تریل، حدود ۲۸ مایل در شهر اوک ویل و در کنار West Oak Trial بلوار قرار دارد. این مسیر در امتداد رودخانه اوک ویل به صورت ساحل غربی و ساحل شرقی، مسیرهای مختلفی چون دره Lion Valley ، Heritage و چندین مسیر دیگر دارد که با تپه ماهورهای آن یکی از زیباترین مسیرهای پیاده روی اطراف تورنتو است.

این مسیرها در نهایت در خیابان Lake Shore اوک ویل به دریاچه انتاریو می رسد.

اگر برنامه پیاده روی در اطراف دارید حتما سری به این مسیر زیبا بزنید. مطمئنا بارها از آن دیدن می کنید و با هر بار دیدن مسیر جدیدی را کشف خواهید کرد.

در این مسیرهای پیاده روی شما می توانید انواع درختانی که در منطقه انتاریو یافت می شوند از جمله می پل، تایگر، رد می پل، شوگر می پل، کتان، کاج های اروپایی و آمریکایی، افرا، بلوط، زبان گنجشک، نارون، بید مجنون و … را از نزدیک ببینید.


حیوانات منطقه انتاریو


انواع سنجاب خاکستری، قرمز، مشکی، انواع سنجاب کوچک(چیپ مانک)، انواع راکون، راسو، خرگوش، روباه قرمز، شغال، خرس مشکی، و قهوه ای، گرگ و … را در حیات وحش و در پارک های انتاریو می توان مشاهده کرد.

همچنین انواع پرندگان از قبیل انواع شاهین، دلیجه، عقاب طلایی، عقاب تالابی (ماهیگیر)، بلوجین، کاردینال، انواع دارکوب، انواع جغد، انواع فینچ، انواع سهره، سنگ چشم، کبوتر، قمری، بوقلمون وحشی، غاز کانادایی، اردک سر حنایی، اردک قهوه ای، آنفوت، قره غاز ـ حواصیل بال قرمز، پرنده مشکی، انواع سار، انواع گنجشک درختی و … به تنوع جانداران طبیعت انتاریو افزوده اند.

در تالاب ها و دریاچه های انتاریو هم انواع ماهی سفید، ماهی سربزرگ، ماهی سالمون(سمن)، ماهی تروت، ماهی بس، ماهی قزل آلا یا rainbow پیدا می شود. یک نوع لاک پشت نیز در دریاچه انتاریو وجود دارد که به لاک پشت خواب آلود معروف است و دیدنش خالی از لطف نیست.