شماره ۱۲۰۴ ـ پنجشنبه ۲۰ نوامبر ۲۰۰۸

برای صاحبکاران در ایالت انتاریو و کانادا


پرداخت هدیه از طرف صاحبکار به کارکنان

Gift to employees

از لحاظ قوانین مالیاتی فدرال کانادا : فقط حداکثر دو هدیه غیر پولی (NON
CASH
GIFT)
در هر سال، به هر کارمند/کارگر، که مجموع هر دو مالیاتشان(شامل مالیات PST/GST) روی هم رفته تا سقف ۵۰۰ دلار باشد، برای دریافت کننده (کارمند/کارگر) معاف از مالیات است. این هدایا (از لحاظ بحث معافیت از مالیات البته) فقط باید به خاطر منظورهای خاصی همچون هدیه تولد، سال نو، ازدواج، و ازین قبیل مراسم باشد و نباید ربطی به اضافه کاری یا تشویق و غیره داشته باشد. منظور از هدیه غیر پولی هر هدیه ای ست که به راحتی قابل تبدیل به پول نقد نباشد. مثلا gift certificate و چک و پول نقد و از این قبیل نباشد.

اگر کارفرما بیش از دو هدیه در عرض یکسال به شما می دهد مجموع ارزش بازاری(شامل مالیات(PST/GST آن ها اگر کمتر از ۵۰۰ دلار باشد، معاف از مالیات است، اما اگر ارزش بازاری (fair market value) یکی و یا کل این هدایا بیش از ۵۰۰ دلار باشند کارفرما باید ارزش بازاری مجموع هدایا را از ۵۰۰ دلار کم کرده و تفاوتش را جزو درآمد مشمول مالیات گیرنده (کارمند/کارگر) به دولت اعلام کند و مالیات و حق بازنشستگی لازم را از آن ها کم کند. مثلا اگر کارفرما دو هدیه ۴۰۰ و ۲۰۰ دلاری در طول سال میخواهد به شما بدهد بهتر است که آن ۴۰۰ دلاری را به عنوان Gift و آن ۲۰۰ دلاری را به عنوان مثلا bonus بدهد تا آن هدیه ۴۰۰ دلاری از مالیات معاف باشد و فقط شما روی آن bonus دویست دلاری مجبور به پرداخت مالیات باشید. صاحبکارها هم فقط تا سقف ۵۰۰ دلار در سال به ازای هر کارمند/کارگر، می توانند در پرونده مالیاتی آخر سالشان هزینه (به عنوان هدیه) اعلام کنند.


سقف مالیاتی در سال ۲۰۰۸ در مورد استفاده از اتومبیل معمولی برای بیزینس چقدر است؟

Deduction of automobile lease payments

اولا در این جا منظور از اتومبیل همانا passenger vehicle یعنی اتومبیل های شخصی (و نه تراک و ون و غیره) است.

ـ برای محاسبه هزینه استهلاک سالانه capital cost allowance (که برای اتومبیل های معمولی و کوچک ۳۰ درصد در سال است)، قیمت کل این اتومبیل حداکثر باید ۳۰ هزار دلار به علاوه مالیات های (PST, GST) باشد. این برای اتومبیل هایی است که در سال ۲۰۰۸ ، برای استفاده در بیزینس، خریده شده اند. اتومبیل های گرانتر شامل سقف و محاسبات جداگانه ای می شوند.

ـ برای محاسبه هزینه اجاره (leasing costs) اتومبیل معمولی، حداکثر اجاره ماهانه ای که می توانید جزو هزینه های بیزینس تان در پرونده مالیاتی آخر سال اعلام کنید ۸۰۰ دلار در ماه (به علاوه مالیات های (PST, GST است.

Maximum allowable interest deduction

ـ برای محاسبه هزینه بهره قسط ماهانه اتومبیل (به عنوان هزینه بیزینس): حداکثر سقف بهره قسط ماهانه پرداختی برای خرید یک اتومبیل در سال ۲۰۰۸، که در سال ۲۰۰۸ برای استفاده بیزینسی خریده شده، ۳۰۰ دلار در ماه است.

ـ حداکثر کمک هزینه ای که یک صاحبکار به کارکنانش به هنگام استفاده کارمند/کارگر از اتومبیل شرکت برای انجام کار در سال ۲۰۰۸ می تواند بپردازد تا بتواند به عنوان هزینه بیزینس اعلام کند (و کارمند/کارگر هم بابتش مالیات ندهد) ، یعنیTax-exempt allowance است، ۵۲ سنت در کیلومتر (برای ۵۰۰۰ کیلومتر اول)، و ۴۶ سنت در کیلومتر برای کیلومترهای اضافی است.

حال اگر کارگر/کارمند از اتومبیل شرکت استفاده شخصی و غیر شغلی (personal use) کرده باشد صاحبکار باید ۲۴ سنت در کیلومتر را به عنوان کمک هزینه مشمول مالیات (taxable benefit) و جزو درآمد و دستمزد کارگر/کارمند محاسبه و به دولت اعلام کند و کارگر/کارمند هم باید بابتش مالیات بدهد. البته اگر شغل اصلی آن شرکت و کارکنانش فروش یا اجاره اتومبیل است باید ۲۱ سنت در کیلومتر محاسبه شود.


نرخ مالیات بر درآمدهای شخصی برای سال ۲۰۰۸ فدرال و انتاریو چقدر است؟

البته این نرخ ها مربوط به بعد از کم کردن معافیت های مالیاتی هر پرونده مالیاتی هستند. (معافیت های مالیاتی را بعدا در مقاله جداگانه ای توضیح خواهم داد). در این جا باید مالیات های فدرال و انتاریو را جمع بزنید تا جواب بگیرید. ضمنا خودکارفرماها باید علاوه بر این مالیات ها ، ۳۵۰۰ دلار را از درآمد خالص شان کم کرده و سپس بر روی باقیمانده اش ۹.۹ درصد هم حق بازنشستگی (CPP) اضافه و به دولت بپردازند.

Federal tax rates for 2008

۱۵% … on the first $37,885 of taxable income, +

۲۲% … between $37,885 and $75,769, +

%۲۶ … between $75,769 and $123,184, +

۲۹%…. Taxable income over $123,184.

Ontario

۶.۰۵% … on the first $36,020 of taxable income, +
۹.۱۵% … on the next $36,021, +
۱۱.۱۶% … on the amount over $72,041



اکبر شیخ زاده ـ متخصص مالیاتی


آدرس وبلاگ نویسنده:

www.ardal.blogfa.com