گفتگوی اختصاصی با وزیر خارجه کانادا درباره تحریم‌های ایران

بی بی سی- بهمن کلباسی: جان برد، وزیر خارجه کانادا اعلام کرد که دولتش تحریم‌های بیشتری علیه برنامه اتمی ایران وضع کرده است.

آقای برد گفت که با وجود فشارهای بین المللی، حکومت ایران حاضر نیست به تعهدات خود عمل کند و با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کامل داشته باشد.

ما ملت ایران را تحریم نمی‌کنیم، بلکه شرکت ها و افرادی را تحریم می‌کنیم که از رژیم ایران و برنامه اتمی اش حمایت می‌کنند.

به همین دلیل ۹۸ فرد و سازمان وابسته به حکومت ایران را به فهرست تحریم‌ها اضافه کردیم تا فشار بر ایران و برنامه هسته ای اش افزایش یابد.

آیا مفهوم تحریم‌های جدید این است که تحریم‌های جاری به حد کافی کارآمد نبوده است؟

می‌خواهیم اطمینان یابیم که تحریم‌های ما همواره همسو با اقدامات دوستان و متحدانمان علیه ایران است تا شاهد ناهماهنگی بین کشورها نباشیم. برای همین معتقدیم این تحریم‌ها در ماه‌های اخیر بطور فزاینده کارآمد شده ولی برای رسیدن به هدف نهایی که همانا عقب نشستن ایران از برنامه اتمی اش است، باید تقویت شود.

برخی می‌گویند که تحریم‌ها به تنهایی نمی‌تواند موضع ایران را تغییر دهد و باید مشوق‌های بیشتری پیش روی این کشور گذاشت. فکر می‌کنید در دور بعدی گفتگوها باید این مشوق‌ها را افزایش داد یا این که اتخاذ موضعی قاطع به تنهایی می‌تواند تهران را وادار به نرمش کند؟

فکر می‌کنم ما قاطعانه گفته ایم که تحریم‌ها را به صرف نمایش کاهش نمی‌دهیم، اما اگر ایران آماده باشد گام‌هایی معنادار بردارد و از برنامه اتمی اش عقب بنشیند و به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و تعهدات بین المللی اش عمل کند، آنگاه حاضریم تحریم‌ها را تسهیل کنیم.

روز دوشنبه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، اعلام کرد که ایران به خط قرمز اتمی نزدیکتر شده و باراک اوباما هم چندین بار گفته است که پنجره گفتگوها دارند بسته می‌شوند. ارزیابی شما از وضعیت پرونده اتمی ایران در سال ۲۰۱۳ میلادی چیست؟

جامعه بین الملل و گروه پنج بعلاوه یک به رژیم ایران فرصت داده اند وارد گفتگوهای سازنده شود. این گفتگوها تاکنون به موفقیت منجر نشده و مایه دلسردی عمیق ما بوده است. ما رهبران ایران را ترغیب می‌کنیم با کاترین اشتون و ۵ بعلاوه یک همکاری سازنده داشته باشند و با جامعه بین الملل برای عقب نشینی ملموس از برنامه اتمی اش به توافقی معنادار برسند.

و به عنوان سئوال آخر، شما اشاره کردید این تحریم‌ها علیه ملت ایران نیست، ولی شماری از ایرانی‌ها از تصمیم دولت شما برای قطع رابطه با ایران گلایه دارند زیرا ارتباط آنها با اعضای خانواده‌شان در کانادا یا ایران مختل شده است. آیا امکان دارد در سال جدید میلادی شاهد تسهیل وضع این افراد باشیم؟

تنها یک طرف مقصر بسته شدن سفارت کانادا در تهران است و آن دولت ایران است. ما نمی‌توانستیم به دولت ایران برای عمل به تعهداتش در قبال کنوانسیون وین برای حفاظت از جان دیپلماتهایمان اعتماد کنیم. این یکی از دلایلی بود که آن تصمیم را گرفتیم و پای آن هم ایستاده ایم. مسلما ما به دنبال برقراری دوره ای تازه از روابط کانادا و ایران هستیم که در آن ایران دیگر تهدیدی برای همسایگانش و صلح و امنیت، بخصوص اسراییل، نیست و دیگر با برنامه اتمی اش، صلح و امنیت جهان را تهدید نمی‌کند. این هدف نهایی ما است.