محاکمه بدون وکیل مدافع در دادگاه انقلاب

صدای امریکا: وکیل «حامد آئینه‌وند» می‌گوید، دادگاه این روزنامه‌نگار زندانی روز ۲۵ آذر بدون حضور وکیل در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب برگزار شد.

«حامد آئینه‌وند» روزنامه‌نگار و فعال سیاسی ۷ تیر ماه سال جاری هنگام خروج از کتابخانه ملی توسط نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت و پس از ۴۵ روز زندان انفرادی به بند عمومی زندان اوین منتقل شد.

«حسین بیات» وکیل «حامد آئینه‌وند» روز سه شنبه ۴ دی در گفت‌وگو با صدای آمریکا گفت، شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به قضاوت قاضی مقیسه، این روزنامه نگار زندانی را به اتهام «تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم علیه امنیت ملی» به ۶ سال زندان محکوم کرد.

حسین بیات به صدای آمریکا گفت، اتهامات صادر شده با شواهد موجود و مستنداتی که علیه موکلش در پرونده قرار گرفته است سازگاری ندارد و امیدوار است با ارائه مستنداتی به دادگاه تجدیدنظر، آقای آئینه ‌وند از اتهامات وارده تبرئه و به آغوش خانواده خود بازگردد.

او گفت، در یک ساختار دموکراتیک و مردم سالار، نقد حاکمیت حتی اگر تند و آزار دهنده باشد نباید با برخورد کیفری پاسخ داده شود. نقد حاکمیت و اطلاع رسانی یکی از وظایف روزنامه‌نگاران است.

۲۵ آبان ماه سال جاری قطعنامه تصویب شده در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به «وخیم‌تر شدن وضع حقوق‌ بشر در ایران» هشدار داده شده است. بر اساس این قطعنامه در یک سال گذشته سرکوب روزنامه‌نگاران، کاربران شبکه‌های اجتماعی و معترضان در ایران افزایش پیدا کرده است.

همچنین سازمان گزارشگران بدون مرز خواهان رسیدگی فوری به وضعیت روزنامه نگاران و شهروندخبرنگاران زندانی و زندانیان عقیدتی در ایران شده است. رضا معینی مسئول بخش ایران این سازمان می‌گوید: در حکومت‌های سرکوبگر مانند ایران شهروند خبرنگاران نقش تعیین کننده‌ای در تولید و انتشار خبر دارند.