شهروند- آرش عزیزی: دانش‌ آموزان مدارس انتاریو، مثل خود معلمان، قاعدتا دل خوشی از چشم ‌انداز اعتصاب آن‌ها ندارند. بخصوص که یکی از اعمال نیمه ‌اعتصابی معلمان قطع برنامه‌ های فوق مدرسه بوده است که بیش از خود کلاس درس‌ها محبوب دانش‌ آموزان است: هم برای استفاده ‌های تفریحی- فرهنگی آن و هم از روی اهمیت ویژه‌ ای که در دریافت بورسیه دانشگاهی دارند.

اما این بار آن‌ها تصمیم گرفته‌ اند آتش انتقادشان از آسیبی را که از اعتصاب می ‌بینند علیه دولت لیبرال و در حمایت از معلمان خود، تنظیم کنند.

اعتصاب معلمان در انتاریو

نماد این رویکرد حرفی است که یکی از دانش ‌آموزانِ یکی از مدارس غرب تورنتو به خبرنگار تورنتو استار زده است: «ما باید از تمام خواسته ‌های معلمان‌مان دفاع کنیم چون آن‌ها هستند که تک تک افراد کانادا را آموزش داده‌ اند.»

در حالی که در هفته‌ ی گذشته شاهد اعتصاب‌ های موضعی دانش‌آموزان در حمایت از معلمان خود و علیه لایحه ‌ی ۱۱۵ دولت لیبرال بوده ‌ایم، روز پنجشنبه این اعتراضات به تظاهرات بزرگی در مقابل پارلمان انتاریو منجر شد. بیش از هزار نفر از دانشجویان با شعار «لایحه‌ ی ۱۱۵ را لغو کنید!» به میدان آمدند و صدای خود را علیه دولت لیبرال بلند کردند. جو موجود در میان دانشجویان به راستی بی‌ سابقه بود. یکی از آن‌ها،‌ دانش‌آموزی ۱۶ ساله از دبیرستان «جارویس»، به خبرنگار شهروند گفت: «همه ‌اش برای ما حرف از دموکراسی می‌زنند اما این دولت لیبرال که پارلمان را هم تعطیل کرده خودش دشمن دموکراسی است و دارد معلمان‌ را مثل کشورهای دیکتاتوری از اعتراض و اعتصاب منع می‌کند.»

لایحه‌ ی ۱۱۵ که لیبرال‌ها با حمایت محافظه‌ کاران تصویب کرده‌ اند نه تنها دستمزد معلمان را متوقف می‌کند و بسیاری از مزایای آن‌ها را از آن‌ها می‌گیرد که هرگونه اعتصاب توسط آن‌ها را غیرقانونی اعلام کرده است. این لایحه مشابه قوانین ضداعتصابی دیگری است که دولت محافظه‌ کار هارپر در یکی دو سال گذشته در سطح فدرال اجرا کرده است.

کورش هوشمند، دانش‌آموز ایرانی‌ تبار دبیرستان ارل هیگ و معاون رئیس انجمن امنای دانش ‌آموزان تورنتو، از جمله سازمان ‌دهنده ‌ها بوده که در این مورد با تورنتو استار نیز مصاحبه کرد.

سه‌شنبه‌ ی این هفته هزاران نفر از معلمان اعتصابی یک روزه را سازمان می‌ دهند که باعث تعطیلی کلاس‌های بیش از نیمی از دانش‌آموزان استان می‌شود.

لورل بروتن، وزیر آموزش و پرورش دولت لیبرال، گفته اگر این اعتصاب ‌های یک ‌روزه ادامه پیدا کنند با استفاده از قانون لایحه ۱۱۵، اعتصاب را غیرقانونی اعلام می‌کند.

در زمان نوشته شدن این مطلب، روزِ سه شنبه، در میان اعتصاب هستیم و هزاران نفر از معلمان در سراسر استان دست به تظاهرات‌ عظیم زده ‌اند. معلمان بخصوص در شهرهای تورنتو و منطقه‌ ی دورهام و پیل به خیابان‌ها آمده‌ اند.