شهروند آرش عزیزی: سقط جنین در کانادا غیرقانونی نمی‌شود. یا حداقل اولین تلاش‌های جنبشی که قصد این کار را دارد فعلا شکست خورده است.

قراری که استفن وودورت، نماینده‌ی محافظه‌کار کیچنر-واترلو، هفته‌ی گذشته به مجلس آورد و هدف از آن تحقیق در مورد آغاز زمان زندگی انسانی بود (از بحث‌های قدیمی مخالفان سقط جنین) با مخالفت قاطع ان دی پی و بخشی از محافظه‌کاران و لیبرال‌ها شکست خورد. با این‌که استفن هارپر، نخست‌وزیر، علیرغم افکار «پرولایف» خود به این قرار رای منفی داد تا به وعده‌اش در مورد عدم باز کردن بحث سقط جنین عمل کرده باشد، حدود ده نفر از وزرای محافظه‌کار و نزدیک به نیمی از نمایندگان این حزب در مجلس به آن رای مثبت دادند. در کمال ناباوری همگان، این شامل مسئول وضعیت زنان در کابینه، روزا آمبروز، نیز می‌شد.

روزا آمبروز گفت مخالفتش با سقط جنین بر اساس جنسیت به این رای انجامیده است.

لیبی دیویس و نیکی اشتون، از نماینده‌های شهیر چپ‌گرا و «پروچویسِ» ان دی پی، گفتند آمبروز به خاطر این رای باید از سمتش استعفا دهد. دیویس گفت او به زنان کانادا «خیانت» کرده است.

باب ری، رهبر موقت لیبرال‌ها، نیز گفت رای اکثریت قوی مجلس نشان دفاع از حق زنان برای انتخاب بوده است.

قرار وودورت نهایتا با ۲۰۳ به ۹۱ رای شکست خورد. از میان ۹۱ رای، ۸۷ مورد از سوی محافظه‌کاران آمد و ۴ مورد از لیبرال‌ها. تمام نمایندگان ان دی پی رای منفی دادند.

جری ریتز، وزیر کشاورزی؛ اد فست، وزیر بازرگانی بین‌المللی؛ گیل شی، وزیر درآمدها؛ جیسون کنی، وزیر مهاجرت و جولیان فانتینو، وزیر همکاری بین‌المللی از جمله وزاری ارشدی بودند که به این قرار رای مثبت دادند.

رای مثبت کسی مثل جیسون کنی خیلی جای تعجب نداشت. کنی که نسب ایرلندی دارد، کاتولیکی معتقد است و بارها از افکار پرولایف خود صحبت کرده است. کنی از مدعیان احتمالی تاج و تختِ نخست‌وزیری پس از هارپر به شمار می‌رود.

از میان دیگر شانس های احتمالی رهبری حزب، جیمز مور و ماکسیم برنیه هستند که رای مثبت ندادند.

لیزا ریت، وزیر کار، از جمله محافظه‌کارانی بود که رای منفی داد و گفت حالا که این قضیه پشت سر گذاشته شده است باید سر مسائل اصلی بازگشت.

گری گودیر، مسئول علم و فن‌آوری در کابینه، در گفتگو با تورنتو استار گفت با این‌که «پرولایف» است به دلیل قولی که برای عدم باز کردن بحث سقط جنین داده است سر موضع خود مانده. داریل کرمپ از دیگر محافظه‌کاران پرولایفی بود که به همین علت رای منفی داد. ایو آدامز، نماینده‌ی جدید محافظه‌کار در میسیساگا، گفت حزب باید سر قول خودش می‌ماند و اصلا نمی‌گذاشت چنین بحثی باز شود.

هارپر بارها وعده داده که در هر دولتی که او بر صدر آن باشد قانونی در مورد سقط جنین تصویب نخواهد شد. گوردون اوکانر، مسئول انضباطی گروه نمایندگان حزب در مجلس (معروف به «شلاق» یا whip)، گفت این حرف به این معنی نیست که حق رای آزاد بر سر این مساله را از نمایندگان محافظه‌کار بگیریم.

از میان لیبرال‌ها چهار نفر به قرار رای مثبت دادند اما نمایندگان ان دی پی همه یک صدا به آن رای منفی دادند. این با وجودی است که در هر دو مورد رای آزاد بود و «شلاق»های دو حزب در آن دخالتی نداشتند.

طرفداران ممنوعیت سقط جنین گفتند شکست قرارِ وودورت نه پایان کار که تازه آغاز آن است و حرکت‌های مشابه دنبال خواهد شد.

ماری ال داگلاس، از فعالین «کارزارِ ائتلاف زندگی» (Campaign Life Coalition)، از بزرگ‌ترین سازمان‌های ضد سقط جنین کشور، گفت: «حالا فردا فرا رسیده است و دوباره دست به حرکت می‌زنیم.»

برت راتگبر، دیگر نماینده‌ی محافظه‌کار، گفت پارلمان باید برخوردی جدی با سقط جنین انجام دهد و تا این کار صورت نگیرد مساله کنار نمی‌رود.

مارک واراوا، دیگر نماینده‌ی محافظه‌کار، می‌خواهد قراری برای ممنوعیت سقط جنین بر اساس جنسیت بیاورد. واراوا می‌گوید این خبر که بعضی گروه‌های قومی در کانادا جنین‌های مونث خود را سقط می‌کنند چرا که تنها فرزند پسر می‌خواهند باعث شده به فکر این قرار بیافتد. در ماه آوریل بود که ژورنالِ انجمن پزشکی کانادا در این مورد هشدار داد. سرمقاله‌ی این ژورنال از دکترها خواست جنسیت بچه را تا ۳۰ هفته پس از بارداری به والدین خبر ندهند.

هر سه حزب اصلی کشور عمل سقط جنین بر اساس جنسیت را ممنوع کرده‌اند، اما مسئولان دو حزب گفتند این لزوما به معنای رای مثبت آن‌ها به قرار واراوا نخواهد بود.