شهروند- آرش عزیزی: دالتون مک‌ گینتی، نخست ‌وزیر لیبرال استان، از موضوعی خبر داشت که پس از ۱۶ سال رهبری حزب ناگهان استعفا داد و در پارلمان را هم پشت سر خودش بست. او می‌دانست که گرچه موفق شده به فتحی تاریخی برای حزبش نایل آید و سه پیروزی پیاپی انتخاباتی به دست آورد، ستاره ‌ی اقبالش رو به افول است و بهتر است «در اوج» کنار رود.

حالا پشت سر او ۹ وزیر سابق کابینه‌اش مانده ‌اند و میراث دولت لیبرال. در حالی که کمتر از یک ماه به انتخاب رهبر جدید باقی مانده، نامزدها یکی پس از دیگری تعارف‌ها را کنار گذاشته و از بخش‌های مختلفی از سیاست‌های نخست‌ وزیری که تا همین چند ماه پیش در کابینه ‌اش بودند انتقاد می‌کنند.

یکی از اولین قدم‌ها در این راه را چارلز سوزا، وزیر سابق مهاجرت، برداشت. این نماینده‌ ی میسیساگا که مسئول اصلی تعطیلی دو نیروگاه برق گازمحور در میسیساگا و اوکویل بود حالا می‌گوید دولت اصلا از اول نباید آن‌ها را می‌ساخته. سوزا که این هفته قرار بود پلاتفرم انرژی خود را منتشر کند در مصاحبه ‌ها گفت برای تایید پروژه ‌های انرژی باید توجه بیشتری به مردم محل کرد.

دو نیروگاه مذکور با خرج حداقل ۲۳۰ میلیون دلار برای مالیات ‌دهندگان تعطیل شدند. منتقدان می‌گویند لیبرال‌هایی چون سوزا این کار را برای حفظ رای مردم میسیساگا و اوکویل در آخرین لحظه ‌ها انجام دادند.

کاتلین وین (راست) و ساندرا پوپاتلو دو نامزد قدرتمند برای رهبری حزب لیبرال انتاریو

اریک هاسکینز، نماینده‌ ی تورنتو و وزیر خدمات جوانان و کودکان، می‌گوید دولت متبوعش باید قدم‌ های بیشتری در راه کاهش فقر بر می‌داشت. در حالی که مک ‌گینتی در فوریه‌ ی ۲۰۱۱ حداقل دستمزد را در سقف ۲۵/۱۰ دلار در ساعت متوقف کرد، هاسکینز خواهان افزایش آن است. او در سخنرانی روز دوشنبه ‌ی خود در «باشگاه اقتصادی تورنتو» گفت اقتصاد استان نمی ‌تواند با میزان کنونی فقر «سالم» باشد.

هاسکینزِ ۵۲ ساله در ضمن وعده داد کمک‌هزینه ‌ای که خانواده ‌های کم درآمد برای کودکان خود دریافت می ‌کنند افزایش دهد و کمک بیشتری برای تهیه ‌ی داروها به این اقشار بکند.

کاتلین وین، دیگر نماینده ‌ی تورنتو و از نامزدهای پیشتاز، نیز در روز دوشنبه گفت دولت باید پوشش بعضی داروها را افزایش دهد، از جمله داروهایی که خطر سکته‌ ی دوم برای بیماران قلبی را کاهش می‌ دهند. وینِ ۵۹ ساله گفت دولتش خدمات پزشکی برای بومیان را افزایش می‌دهد و به بیماران روانی و معتادین نیز بیشتر کمک می‌کند.

جرارد کندی، ساندرا پوپاتلو، کاتلین وین، اریک هاسکینز، هاریندر تاخار،چارلز سوزا  و گلن موری  کاندیداهای نامزدی رهبری حزب لیبرال

هاریندر تاخار، نماینده‌ ی میسیساگا، وعده داد با آژانس ‌های موقتی که کارگران را به استثمار می‌کشند مقابله کند. تاخارِ ۶۱ ساله وعده‌ ی تصویب قوانینی را داد که از حقوق و مزایای این کارگران حمایت کنند، جواز کار این شرکت‌ها را مقید‌تر کنند، شمار چنین کارگرانی را به حداکثر ۲۵ درصد نیروی کار هر شرکت کاهش دهند و آژانس‌ها را وادار کنند حداقل ۸۰ درصد از هزینه‌ ای که از مشتریان خود دریافت می‌کنند مستقیما به کارگران پرداخت کنند.

علاوه بر این تعداد، گلن موریِ ۵۵ ساله، نماینده ‌ی تورنتو، و جرارد کندیِ ۵۲ ساله، نماینده‌ ی سابق تورنتو هم در مجلس استانی و هم در مجلس فدرال و ساندرا پوپاتلوی ۵۰ ساله، نماینده‌ ی سابق ویندزر، نامزد کسب رهبری حزب لیبرال و نخست ‌وزیری استان هستند. تمام این افراد دوره ‌ای از وزرای ارشد مک‌ گینتی بوده ‌اند.