شهروند آرش عزیزی سیستم امتیازی مهاجرت برای «کارگران ماهر» که مهاجرین به کانادا سال ‌های سال است با آن آشنا هستند تغییراتی عمده را از سر می‌ گذراند. هدف از این تغییرات اعطای امتیازات بیشتر به مهاجرین جوان و تغییر شیوه ‌ی بررسی تجربه ‌ی کار و تحصیلات است. تعداد امتیازاتِ اعطایی به مهارت زبانی نیز تغییر یافته است.

پیش از این در بودجه ‌ی دولت در ماه مارس طرحی کلی جهت این تغییرات ارائه شده بود اما این چهارشنبه ‌ی هفته‌ ی گذشته بود که جیسون کنی، وزیر مهاجرت، پرده از سیستم امتیازی جدید برداشت.

جیسون کنی وزیر مهاجرت و شهروندی کانادا

کنی با اشاره به مشکلات سیستم قبلی، این سیستم جدید را به نفع «تازه ‌واردین، اقتصاد و تمام مردم کانادا» دانست.

دولت از ماه ژوئیه‌ ی سال قبل پذیرش تقاضاهای جدید مهاجرت در دسته ‌ی «کارگر ماهر»‌ را قطع کرده بود تا به تغییر سیستم بپردازد. این تصمیم در پی آن آمد که در ماه مارس پرونده ‌ی هزاران نفر از متقاضیان باز پس داده شد تا پرونده ‌های عقب ‌مانده کنار زده شوند.

برنامه‌ ی پذیرش «کارگران ماهر» به عنوان مهاجر، با سیستم امتیازی جدید، مجددا در ماه مه سال آینده افتتاح می ‌شود. شمار متقاضیان قبولی در ضمن سقفی هم خواهد داشت که هنوز اعلام نشده است.

سیستم امتیازی مثل گذشته در کل ۱۰۰ امتیاز خواهد داشت که بر اساس قابلیت، سن، تحصیلات، تجربه ‌ی کار و وفق‌یابی به کانادا اعطا می ‌شود. نمره‌ ی قبولی، مثل گذشته، ۶۷ خواهد بود.

آن‌چه در سیستم جدید تغییر می ‌یابد شیوه‌ ی اعطای امتیاز و مشخصا چگونگی امتیاز دادن به قابلیت ‌های زبانی و تحصیلات است.

مثلا در سیستم قبلی امتیازاتی که به خاطر سن اعطا می‌شد حداکثر ۱۰ بود که به هر کس بین سنین ۲۱ تا ۴۹ داده می ‌شد. در سیستم جدید،‌ این حداکثر امتیاز ۱۲ است که تنها به سنین بین ۱۸ تا ۳۵ اعطا می ‌شود.

در بخش زبان، سیستم جدید داشتن حداقلی از مهارت را ضروری می‌ سازد و اولویت بیشتر را به تسلط کامل بر یکی از دو زبان انگلیسی و فرانسوی (و نه هر دو) می‌دهد. یعنی دوزبانه بودن اهمیت کمتری می‌ یابد چرا که صحبت به زبان دوم رسمی امتیازهای کمتری خواهد داشت.

در سیستم جدید، در ضمن، مدارک تحصیلی متقاضیان از پیش مورد بررسی قرار می‌گیرند تا وفق‌ یابی ‌شان با کانادا مشخص شود و سپس بر این اساس امتیاز می‌گیرند.

در عین حال، شمار امتیازهایی که به تجربه‌ ی کاری اعطا می‌شد کاهش داده می‌شود چرا که تجربه نشان داده شرکت ‌های کانادایی برای تجربه‌ ی کار خارجی ارزش چندانی قائل نیستند.

تغییر نظام امتیازی بخشی از بازبینی سه‌ جانبه در برنامه‌ ی «کارگر ماهر» است که دولت در دو سال گذشته مشغول آن بوده است.

دو عنصر دیگر این برنامه اضافه کردن بخش جدیدی مخصوص کارگران ساخت و ساز و تغییر برنامه‌ ی «تجربه ‌ی کانادایی» است که به کسانی که دارند در کانادا کار یا تحصیل می‌ کنند امکان می ‌دهد سریع ‌تر اقامت دائم دریافت کنند.

طبق تخمین ‌های دولت انتظار می ‌رود این سه برنامه رویهمرفته به افزایش ۹۰ میلیونی درآمد برای شرکت ‌های کانادایی بیانجامند.