سال تحصیلی گذشته برای فعالان مدنی، اجتماعی و حقوق بشر در دانشگاه ها و خصوصا فعالان دانشجویی، سالی پر مخاطره و پر از حوادث ناشی از اعمال خشونت حاکمیت در فضای علمی و روشن دانشگاه بود.


شماره ۱۱۹۳ ـ ۴ سپتامبر ۲۰۰۸


 

خبرنامه امیرکبیر: سال تحصیلی گذشته برای فعالان مدنی، اجتماعی و حقوق بشر در دانشگاه ها و خصوصا فعالان دانشجویی، سالی پر مخاطره و پر از حوادث ناشی از اعمال خشونت حاکمیت در فضای علمی و روشن دانشگاه بود. متن زیر جمع بندی حوادث پیش آمده بر فعالان دانشجویی دانشگاه تبریز در سال تحصیلی گذشته (۸۶-۸۷) است.

روز سه شنبه ۸ خرداد (سال ۸۶) کمیته انضباطی دانشگاه تبریز دانشجویان زیر را به این کمیته احضار کرد: وحید دهقانی، فراز زهتاب، آیدین خواجه ای، مقصود عهدی، منصور امینیان، هادی بهادری، آیدین غفارنژاد، ابراهیم زینالی، امین امامی، علی داور، بابک رحمتی، نعیم احمدی، ناهید بابازاده، بهنام زالی و صمد پاشایی.

در این ایام، مجوز نشریه "آذربایجان شناسی" نشریه ی داخلی و رسمی کانون آذربایجان شناسی دانشگاه تبریز، از سوی مسئولان این دانشگاه به مدت یک سال به حالت تعلیق درآمد.

روز ۹ تیر ماه ۸۶ کمیته انضباطی دانشگاه تبریز ۱۴ تن از فعالان دانشجویی آذربایجان در این دانشگاه را به تعلیق از تحصیل محکوم کرد. در این روز کمیته انضباطی این دانشگاه فعالان دانشجویی هویت طلب ترک به نامهای بابک رحمتی (مدیر مسئول نشریه دانشجویی گونش)، منصور امینیان (مسئول تشکیلات انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده ی فنی)، هادی بهادری (دبیر کانون آذربایجان شناسی)، ابراهیم زینالی (مدیر مسئول نشریه کانون آذربایجان شناسی)، وحید دهقانی (مسئول روابط عمومی انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده ی فنی)، فراز ذهتاب (عضو شورای مرکزی انجمن ادبی سهند)، آیدین خواجه ای (عضو شورای مرکزی انجمن ادبی سهند)، مقصود عهدی (عضو شورای مرکزی انجمن ادبی سهند)، علی داور (دانشجوی مهندسی برق)، امین امامی (عضو شورای مرکزی انجمن ادبی سهند)، آیدین غفارنژاد (عضو شورای مرکزی کانون آذربایجان شناسی) و نعیم احمدی (مسئول تشکیلات انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده ی علوم طبیعی) را به دو ترم تعلیق از تحصیل و حامد توفیق (دبیر سیاسی شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز و علوم پزشکی)، و بهنام زالی (مسئول تشکیلات انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده ی کشاورزی) را به یک ترم تعلیق از تحصیل محکوم کرد. همچنین کمیته انضباطی دانشگاه تبریز پرونده مقصود عهدی را به کمیته مرکزی انضباطی وزارت علوم (مرکز) ارسال کرد.

در روز ۳۰ آبان ماه  ۸۶ سرانجام مسئولان دانشگاه تبریز توانستند با فشار های غیر اخلاقی خود، انجمن ادبی ـ فرهنگی سهند را به تعطیلی بکشانند. انجمن ادبی سهند در زیر فشار حراست و مخالفت های مسئولان، بعد از اندکی تاخیر از اواخر مهر در حال برگزاری بود که بعد از برگزاری ۴ جلسه، زیر این فشارها و احضارها به تعطیلی کشانده شد.

در روز اول بهمن ۸۶ دادگاه محاکمه دانشجویان هویت طلب تبریز به نام های حسین یوسفی و غفور حبیب پور برگزار گردید.(احکام صادره برای این دانشجویان ۶ ماه حبس تعزیری است.)

مقارن ظهر یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ماه ۸۷، دانشجویان دانشگاه تبریز در اعتراض به اعمال فشار بر دانشجویان و اقدام حراست و رئیس این دانشگاه در تعلیق و اخراج از دانشگاه فعالان دانشجویی (به دلیل کارشکنی های مسئولان این دانشگاه در برگزاری جلسه دفاعیه سجاد رادمهر از پایان نامه کارشناسی ارشد)، دست به تحصن زدند که پس از ساعاتی با قبول خواسته های دانشجویان از طرف مسئولان دانشگاه به این تحصن پایان داده شد.

همچنین در سال ۸۷ سازمان سنجش از صدور کارنامه برای ۴ تن از دانشجویان دانشگاه تبریز به نامهای صمد پاشایی، امین امامی، ناهید بابازاده و نادر مهد قره باغ خودداری کرده و این دانشجویان را از حق تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد محروم کرد.

در پی اعتراضات دانشجویان دانشگاه تبریز نسبت به مسائل دانشجویان ستاره دار و اقدامات غیرقانونی حراست، ۳۷ تن از دانشجویان به کمیته انضباطی دانشگاه احضار شدند.

مسئولان، تحصن محدود روز ۶ تیر را دلیل احضار بی سابقه ۳۷ نفر عنوان کرده اند. روز پنج شنبه ۶ تیر، تجمع اعتراض آمیز در خوابگاه شهرک امام، در اعتراض به کارشکنی های مسئولان حراست دانشگاه که با ایجاد اختلاف بین دانشجویان قومیت های مختلف، قصد تفرقه افکنی بین دانشجویان را داشتند، برگزار شده بود.

نهادهای امنیتی دانشگاه با دستاویز قرار دادن تحصن ۶ تیر، افرادی را به کمیته انضباطی فرا خوانده اند که حتی در محل تجمع نیز حاضر نبوده و از فعالان دانشجویی محسوب می گردند.

در حالی روز یکشنبه ۱۶ تیر، تاریخ احضار دانشجویان عنوان شده بود که شنبه ۱۵ تیر، امتحانات تمامی دانشکده های دانشگاه تبریز به پایان رسید.

احکام انضباطی دانشجویان، محرومیت از تسهیلات رفاهی و خوابگاه و نیز توبیخ کتبی با درج در پرونده می باشد.