آغاز متوسط "خاک سرد"، رشد فروش "ریسمان باز" و "فرزند خاک" و "همیشه پای یک زن در میان است" در آستانه فروش یک میلیاردی از مهمترین نکات فروش فیلم‌های اکران تهران در هفته دوم شهریورماه ۸۷ هستند. 


شماره ۱۱۹۳ ـ ۴ سپتامبر ۲۰۰۸

 گلشیفته بر پرده سینماها

 

مهر: آغاز متوسط "خاک سرد"، رشد فروش "ریسمان باز" و "فرزند خاک" و "همیشه پای یک زن در میان است" در آستانه فروش یک میلیاردی از مهمترین نکات فروش فیلم‌های اکران تهران در هفته دوم شهریورماه ۸۷ هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، "خاک سرد" سومین ساخته رضا سبحانی با بازیگری محمدرضا فروتن، رضا آشتیانی، هیلا اکرانی و… پس از ۵ روز نمایش در چهار سینما ۴میلیون و هشتصد هزار تومان فروش کرده است.

"ریسمان باز" دومین فیلم مهرشاد کارخانی با بازی پژمان بازغی، بابک حمیدیان، نرگس محمدی پس از  ۱۲ روز نمایش در هفت سینما ۱۹میلیون و دویست هزار تومان فروش داشته است.

"حقیقت گمشده" دومین فیلم محمد احمدی پس از "شاعر زباله‌ ها" پس از ۱۲ روز نمایش در هشت سینما ۱۸ میلیون و سیصد هزار تومان فروش داشته است.

"فرزند خاک" سومین فیلم محمدعلی باشه‌آهنگر با بازی مهتاب نصیرپور پس از ۲۷ روز نمایش در هفت سینما ۵۲میلیون و هفتصد هزار تومان فروش داشته است.

"پرچم‌های قلعه کاوه" نخستین فیلم محمد نوریزاد با بازی داود رشیدی، بهزاد فراهانی، شهاب حسینی و … پس از ۲۷ روز نمایش در سه سینما ۴میلیون و هفتصد هزار تومان فروش داشته است.

"مینای شهر خاموش" سومین فیلم امیرشهاب رضویان و داستان بازگشت دکتر بهمن پارسا بعد از ۳۳ سال از آلمان به ایران است. او با یکی از دوستان قدیمی پدرش و راننده‌ای جوان به زادگاهش بم می‌رود و در طول سفر برای او و همراهانش اتفاق‌هایی می‌افتد. در این فیلم که در بیست و پنجمین جشنواره فیلم فجر توانست چند جایزه و نامزدی را از آن خود کند، آرمین هوفمان، محمد فرخ‌منش و رضویان فیلمنامه‌نویسان، داریوش عیاری، محمدرضا سکوت و کلاوس بوس دسانتس مدیران فیلمبرداری و عزت‌الله انتظامی، شهباز نوشیر، صابر ابر و مهران رجبی بازیگر هستند.

"مینای شهر خاموش" پس از ۲۷ روز نمایش در چهار سینما ۴۷ میلیون و چهارصد هزار تومان فروش داشته است.

"سربلند" نخستین تجربه کارگردانی سعید تهرانی با بازی ابوالفضل پورعرب، سروش صحت، عسل بدیعی و ثریا قاسمی پس از ۲۷ روز نمایش در ۱۰ سینما ۴۴میلیون و صدهزار تومان فروش داشته است.

"همیشه پای یک زن در میان است" یازدهمین فیلم کمال تبریزی بر اساس فیلمنامه رضا مقصودی و نغمه ثمینی ساخته شده که برداشتی آزاد از مجموعه داستان کوتاه "غیر قابل چاپ" سیدمهدی شجاعی است.

داستان فیلم درباره رابطه یک زوج جوان است که به بن‌بست طلاق رسیده و پس از جدایی تجربه‌هایی خاص را از سر می‌گذرانند. مهران مدیری، رضا کیانیان، گلشیفته فراهانی، حبیب رضایی، آهو خردمند، شبنم مقدمی، صبا کمالی، سیاوش چراغی‌پور و … بازیگران اصلی این فیلم هستند.

این فیلم در بیست و ششمین جشنواره فجر به نمایش درآمد و گلشیفته فراهانی و حبیب رضایی برای بهترین بازیگر زن و مرد و مهران مدیری و سیاوش چراغی‌پور برای بهترین بازیگر مرد مکمل نامزد بودند که در نهایت به عنوان فیلم برگزیده تماشاگران اکتفا کرد.

"همیشه …" پس از ۳۱ روز نمایش در ۲۴ سینما ۰۰۰/۳۰۰ میلیون و۷۸۰ هزار تومان فروش کرده است.

دیوار

 

فیلم دیگر گلشیفته ی فراهانی "دیوار" به کارگردانی محمدعلی طالبی است که پس از ۴۲ روز نمایش در هفت سینما ۱۲۸ میلیون و سیصد هزار تومان فروش داشته است.

"۱۰ رقمی" به کارگردانی همایون اسعدیان با بازی جواد رضویان، بهاره رهنما، بهنوش بختیاری … پس از ۶۱ روز نمایش در ۱۰ سینما ۵۱۷ میلیون و سیصد هزار تومان فروش کرده است.

تریلر جنایی "کوکب سیاه" ساخته برایان دی‌پالما محصول ۲۰۰۶ آمریکا و آلمان است. این فیلم ۱۲۱ دقیقه‌ای شرایط زندگی دو پلیس را در دهه ۱۹۴۰ روایت می‌کند که در مورد قتل فجیع الیزابت شورت بازیگر تازه‌کار مشغول تحقیق هستند. نقش این دو پلیس را جاش هارتنت و آرون اکهارت بازی می‌کنند و اسکارلت جوهانسن و هیلاری سوانک دیگر بازیگران فیلم هستند.

"کوکب سیاه" فیلم افتتاحیه شصت و سومین جشنواره فیلم ونیز بود. این فیلم که بر مبنای ماجرایی واقعی ساخته شده، با بودجه ‌ای در حدود ۵۰ میلیون دلار ساخته شد و فروش جهانی آن نیز تقریبا در این حد بود. "کوکب سیاه" بر خلاف انتظار با واکنش منفی بیشتر منتقدان مواجه شد. این فیلم در بخش نمایش‌های ویژه آثار داستانی بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی فجر به نمایش درآمد و از چهارشنبه دوم مرداد به صورت تک سانس اکران شده و پس از ۳۱ روز نمایش ۴میلیون و ششصدهزار تومان فروش کرده است.

 


جود لا برای صلح در افغانستان  


 

ایسنا: جود لا بازیگر صاحب سبک هالیوودی طی یک کنفرانس خبری که در کابل برگزار شد، برای دستیابی افغانستان به صلح خواستار خروج نیروهای خارجی از افغانستان شد.

جود لا دراین کنفرانس ضمن درخواست مشخص ‌شدن یک روز به عنوان روز صلح گفت: شبه نظامیان، نیروهای خارجی و دولت افغانستان باید در روزی مشخص سلاح‌هایشان را به زمین بگذارند و این اقدام اولین مرحله‌ برای دستیابی به صلح در این کشور است.

جود لا که تاکنون ۲ بار برای دریافت جایزه‌ی بهترین بازیگر مراسم اسکار نامزد شده است، سال گذشته یک فیلم مستند با حضور«آنجلینا جولی» و با عنوان «یک روز پس از صلح» در افغانستان ساخت و در جشنواره‌ی فیلم کن فرانسه به نمایش گذاشت.

به گزارش رویترز، پیش از این فعالیت‌های بین ‌المللی زیادی درخصوص اعلام روز ۲۱ سپتامبر (۳۱ شهریور) به عنوان روز صلح توسط نیروهای سازمان ملل صورت گرفته است.

جرمی گیلی کارگردان اسکاری هالیوود نیز براساس یک برنامه‌ریزی ۱۰ ساله و سفرهای متعدد به افغانستان درصدد تثبیت و اعلام یک روز خاص برای برقراری صلح در این کشور است.


 

بهترین فیلم سن سباستیان


 

ایسنا: پائول توماس اندرسون، کارگردان فیلم موفق و تحسین‌شده‌ «خون به‌پا می‌شود» جایزه‌ بهترین فیلم از نگاه فدراسیون بین‌المللی منتقدین فیلم را در جشنواره‌ سن‌سباستین دریافت خواهد کرد.

برگزار‌کنندگان جشنواره‌ فیلم سن‌سباستین اسپانیا روز گذشته اعلام کردند، این جایزه روز هجدهم سپتامبر (۲۹ شهریور) در مراسم افتتاحیه‌ جشنواره به کارگردان آن اعطا خواهد شد.

فیلم «خون به‌پا می‌شود» با اکثریت آرای ۲۴۲ عضو این فداسیون جهانی برای دریافت جایزه‌ «فیپرشی» انتخاب شد.

به گزارش اسکرین دیلی، این فیلم در جوایز اسکار سال گذشته موفق به دریافت دو جایزه‌ از جمله بهترین بازیگر نقش اول مرد برای «دانیل دی لوئیس» شد و در جشنواره‌ امسال فیلم برلین نیز جایزه‌ خرس نقره‌ای بهترین کارگردانی را به ‌دست آورد.

«پائول اندرسون» در سال ۲۰۰۰ نیز جایزه‌ «فیپرشی» جشنواره‌ سن‌سباستین را برای فیلم «مغولستان» به ‌دست آورده بود.


 

قرار منع تعقیب برای سه سینماگر


 

بی بی سی: دادسرای تهران اعلام کرد که برای عزت الله انتظامی، پرویز پرستویی و کیومرث پوراحمد، سه سینماگر سرشناس ایرانی که به دادسرای جنایی تهران احضار شده بودند، قرار منع تعقیب صادر شده است.

حدود ده روز پیش این سه نفر پس از این که ۲۰۰ روزنامه نگار از فعالیت انسانی آنان برای نجات جان یک نوجوان محکوم به اعدام حمایت کردند، به دادسرای امور جنایی احضار شدند.

دادسرای تهران روز شنبه نهم شهریور در بیانیه ای گفته است "چون این افراد با نیت نیکوکاری و احسان، اقدام به این امر کرده اند و در مجموع اقدامات منتسب به آنان بزهی وجود ندارد، به همین خاطر برای آنها قرار منع پیگرد صادر شده و پرونده مختومه اعلام می شود."

پس از این که بهنود شجاعی، نوجوانی که در حین یک دعوا نوجوان هم سن دیگرش را به قتل رسانده بود، محکوم به اعدام شد، تلاش هایی برای نجات جان وی آغاز شد، اما خانواده مقتول تقاضای قصاص داشتند تا این که هنرمندان وارد میدان شدند.

عزت الله انتظامی، پرویز پرستویی و کیومرث پوراحمد برای یاری دادن به این نوجوان محکوم به اعدام با افتتاح یک شماره حساب شروع به جمع آوری کمک های مردمی کردند. اوج فعالیت های این سه سینماگر برجسته همزمان با برگزاری کنسرت های شهرام ناظری در کاخ نیاوران بود.

پیشتر بازپرس شعبه اول دادسرای امور جنایی تهران درباره دلیل این احضاریه گفته بود: "این افراد با ایجاد یک شماره حساب جمعی قصد در تلطیف احساسات عمومی را داشته تا مردم تحت تأثیر قرار گرفته و ‌برای یک مجرم و قاتل جانی ملاحظه به خرج دهند در صورتی که این فرد قاتل بوده و حکمش برابر قانون قصاص است."


 

انتقاد تماشاگران ونیزی از فیلم کیارستمی


 

ایلنا: در حالی که منابع خبری از اعتراض تماشاگران ونیزی به فیلم "شیرین" کیارستمی خبر دادند، برخی رسانه های بین المللی همچون رویترز به تمجید این فیلم ایرانی پرداختند.

این خبرگزاری در تحلیل خود درباره فیلم "شیرین" که نمایش آن در جشنواره ونیز با دریافت جایزه افتخاری به وی همراه شد، این فیلم را دارای روایتی خلاق و ماهرانه دانست.

در این گزارش که به قلم دبورا یانگ از منتقدان سرشناس این رسانه منتشرشده، آمده است: در این اثر ما چهره ۱۱۳ بازیگر زن ایرانی را می بینیم که در حالت کلوزآپ از آنها فیلمبرداری شده که در حال مشاهده فیلمی هستند که تماشاگر آن را نمی بیند.

این گزارش می افزاید: این فیلم در فضایی دور از فیلم های چون"طعم گیلاس" و "باد ما را خواهد برد"ساخته شده و بیشتر به تجربه کیارستمی در فیلم تعزیه شباهت دارد. فیلم شیرین، داستانی عاشقانه برگرفته از قصه شیرین و خسرو است که تماشاگر تنها انعکاس این فیلم را در چهره۱۱۳ بازیگری می بیند که خود در حال تماشای این فیلم هستد.

این منتقد در پایان می نویسد: در این فیلم روایت بخش اصلی این فیلم را در بر می گیرد، داستان این فیلم به طرز ماهرانه ای توسط گروهی از راویان به سرپرستی منوچهر اسماعیلی خوانده می شود و در این میان یک آهنگ تاریخی ساخته حسین دهلوی و مرتضی حنانه آنها را همراهی می کند.


 

استقبال از فیلم امیر نادری در جشنواره ونیز


 

ایسنا: فیلم «وگاس؛ براساس یک داستان واقعی» ساخته‌ «امیر نادری» روز دوشنبه در بخش رقابتی جشنواره‌ فیلم ونیز به نمایش درآمد و با استقبال خوب منتقدین و تماشاگران همراه شد.

فیلم «وگاس؛ براساس یک داستان واقعی» که در بخش رقابتی جشنواره‌ فیلم «ونیز» به نمایش درآمد داستان زندگی خانوادگی مردی به‌ نام «ادی پارکر» است که هرگز پول کلانی به‌ دست نیاورده، اما به یک‌ باره مرد غریبه فریب‌کاری از راه می‌رسد و…

نادری در نشست خبری پس از نمایش فیلم اعلام کرد: «زمانی در لاس‌ وگاس زندگی می‌کردم و دنیای واقعی‌ شرط‌بندی در آنجا به ساخت این فیلم کمکم کرد.»

وی افزود: «شیوه‌ای که هالیوود فیلم‌هایش را درباره‌ لاس ‌وگاس می‌سازد، صحیح نیست. من می‌خواستم فیلمی بسازم که درباره‌ مردمانی‌ است که آنجا زندگی می‌کنند، آنجا به ‌دنیا آمده ‌اند و بزرگ شده‌اند.»

نادری افزود: «این فیلم داستان واقعی درباره‌ لاس ‌وگاس و مردمانی است که من در آنجا می‌شناسم. من همه آنها را در کافه ‌ها و در سطح شهر می‌بینم. حتی شخصیت واقعی «ادی» در فیلم جایی در نیومکزیکو زندگی می‌کند.»