آرش عزیزی

هفته گذشته سازمان جوانان نیودموکراتِ انتاریو،‌ که متشکل از اعضای جوان ان دی پی در این استان است، کنوانسیون سالیانه خود را در شهر کارگرنشین همیلتون، در یک ساعتی غرب تورنتو، برگزار کرد. این کنوانسیون، که از روز جمعه بعدازظهر تا یکشنبه ظهر به طول انجامید،‌ پس از چند ماه نزاع‌های درونی در این سازمان صورت می‌گرفت. رویهمرفته حدود ۷۰ نفر نمایندگان و ناظران از تورنتو، همیلتون، اتاوا، کزویک، برنت، لندن، بروکفیلد، کینگستون و سایر شهرهای انتاریو در این کنوانسیون شرکت کردند.

بیشتر نزاع‌ها به تصمیم هیئت اجرایی قبلی سازمان بر ی‌گشت که تصمیم گرفته بود باشگاه تورنتوی این سازمان، معروف به TYND، را از سازمان اخراج کند. هیئت اجرایی دلیل این تصمیم را نزدیکی باشگاه جوانان تورنتو به نشریه مارکسیستی فایت‌بک دانسته بود. این تصمیم با اعتراض شدید باشگاه تورنتو و بسیاری از رهبران حزب، از جمله مایکل پرو و شری دی‌نوا، نمایندگان نیودموکرات تورنتو در مجلس انتاریو، مواجه شده بود و چندین هفته بود روابط درونی سازمان جوانان را آکنده از مقابله‌ی چپ و راست کرده بود.

سه تن از فعالان ایرانی سازمان جوانان ان دی پی از راست فرید آزادیان، آرش عزیزی و فرشاد آزادیان به همراه دو زن غیرایرانی حزب

از همان شب اولِ‌ کنوانسیون مشخص بود که این موضوع به یکی از مسائل حساس کنوانسیون بدل خواهد شد و درگیری بین رئیس جلسه و اعضای باشگاه جوانان ان.دی.پی در تورنتو که از تصمیم اخراج باشگاهشان ناراحت بودند واضح بود. بسیاری از جوانان از سراسر انتاریو به دفاع از باشگاه تورنتو برخاستند، از جمله یکی از رهبران باشگاه جوانان شهر کوچک برنت و فعالان باشگاه ان.دی.پی دانشگاه اتاوا.

در پایان اما حضور نزدیک به ۳۰ نفر از نمایندگان از باشگاه تورنتو و رای بیشتر بقیه حضار به نفع آن‌ها، چه در تصویب سیاست‌ها و چه هنگام انتخاب هیئت اجرایی جدید، باعث شد،‌ چپ پیروز این کنوانسیون باشد. از میان ۱۸ نفری که به هیئت اجرایی جدید انتخاب شدند تقریبا همه عضو “فهرست دموکراسی و اکتیویسم” هستند که باشگاه تورنتو در مقابله با آن‌چه “حرکات بوروکراتیک و ضددموکراتیک علیه باشگاه ما” خوانده شده،‌ تشکیل داده بود. نشریه فایت‌بک این اتفاق را “پیروزی تاریخی برای چپ” دانسته است و چپ‌ها در سراسر کانادا به بحث در مورد اهمیت آن نشسته‌اند.

در طول کنوانسیون، علاوه بر بحث در مورد سیاست‌های جدید و انتخابات، مایک لیتون، پسر جک لیتون، رهبر ان.دی.پی فدرال که به تازگی به شورای شهر تورنتو انتخاب شده است و آندریا هروات، رهبر ان.دی.پی در انتاریو، برای حضار سخنرانی کردند. آن‌ها هر دو از جوانان حزب خواستند تا برای انتخاب حزب در انتخابات استانی سال آینده تلاش کنند.

کنوانسیون در ضمن سیاست‌های متعددی را برای سازمان تصویب کرد از جمله تصمیم به آغاز کمپینی فعال در سراسر استان برای تحصیلات رایگان،‌ قطع‌نامه‌ای علیه توحش پلیس و لزوم کمک مالی به کسانی که هنگام این فعالیت‌ها دستگیر می‌شوند، قطع‌نامه‌ای برای تبدیل ان.دی.پی به “جنبشی توده‌ای” که تمام جنبش‌های اجتماعی و چپِ جامعه را در بر می‌گیرد و قطع‌نامه‌ای در مورد ماهیت نشست گروه ۲۰ و توحش پلیس در حین آن و لزوم تحقیق کامل پلیس در این مورد (آندریات هروات، رهبر حزب، قبلا طرحی را در این مورد به مجلس انتاریو برد که با مخالفت لیبرال‌ها و محافظه‌کاران شکست خورد).

در پایان سلیمان مویوبوکه، از جوانان فعال آفریقایی‌تبار در محله اسپلاناد تورنتو، و جسی یلی، از فعالان باشگاه نیودموکرات‌های جوان تورنتو، هر دو در “فهرست دموکراسی و اکتیویسم”‌ به عنوان دو رهبر جدید سازمان جوانان نیودموکرات انتاریو انتخاب شدند و تمام سایر اعضای این فهرست نیز انتخاب شدند.

هیئت اجرایی جدید بلافاصله پس از پایان کنوانسیون جلسه‌ای کوتاه برگزار کرد و در آن باشگاه جوانان نیودموکرات تورنتو را دوباره در صفوف سازمان جوانان پذیرفت. این هیئت اجرایی در ضمن بلافاصله با تحویل گرفتن پرچم سازمان به همراه عده‌ای از فعالان به شمال شهر همیلتون رفت تا در پیکتی شرکت کند که کارگران شرکت فولاد آمریکا سازمان داده بودند. در این پیکت،‌ نمایندگان متعدد نیودموکرات، به همراه شهردار چپ‌گرای شهر، حضور داشتند. پل میلر، نماینده همیلتون شرق و استونی کریک، پیروزی جدید را به حضار تبریک گفت اما از آن‌ها خواست اختلاف‌ها را کنار بگذارند و به ساختن سازمان و تلاش برای پیروزی در انتخابات بپردازند.

حضور ایرانیها

از نکات جالب کنفرانس حضور بارز ایرانیانِ‌ باشگاه تورنتو بود که رویهمرفته حدود ۱۵ درصد کنوانسیون را تشکیل می‌دادند. از جمله نام‌های آشنای حاضرینِ ایرانی، می‌توان به فرشاد و فرید آزادیان، پدرام مصلی نژاد، تانیا بوذری، ترانه رضوانی (دختر محسن رضوانی، از کمونیست‌های بنام و قدیمی ایران که در کنوانسیون سال قبل سازمان در اتاوا سخنرانی کرده بود) و نویسنده این گزارش(آرش عزیزی)‌ اشاره کرد. فرشاد در این کنوانسیون کارگاهی در مورد تجربه نشست گروه ۲۰ در تورنتو و وقایع پس از آن برگزار کرد که با استقبال بسیار مواجه شد. در پایان، دو ایرانی که هر دو در “فهرست دموکراسی و اکتیویسم” نامزد انتخابات شده بودند، پدرام مصلی نژاد و راشین علیزاده، موفق شدند به هیئت اجرایی جدید سازمان راه پیدا کنند.