شماره ۱۲۱۲ ـ پنجشنبه  ۱۵ ژانویه ۲۰۰۹

شامل اموال/ اشیاء و مسئولیت

                    
ساختار بازار بیمه در هر کجای دنیا متناسب با وضعیت اقتصادی/ فرهنگی/ اجتماعی در حال تغییر است. مهمترین رکن این تغییر را میتوان در نیاز جامعه مورد نظر جستجو کرد.

کانادا با جمعیتی حدود ۳۱ میلیون نفر و جامعه ای رو به رشد  میطلبد که از نظر بیمه از حمایتی گسترده بهره مند باشد.

با نگاهی به آمار درمییابیم که هر ساله بالغ بر ۲۵ بیلیارد دلار حق بیمه در این بخش تولید میشود و حدود ۱۰۰ هزار نفر در این بخش اقتصادی مشغول به فعالیت هستند.

ازکل این تعداد حدود نیمی کارمند و بقیه نماینده/ بروکر و ارزیاب خسارت هستند که به صورت انفرادی اقدام به اخذ لایسنس نموده و مستقلا یا تحت نظارت مراکزی به کار مشغول هستند.

جالب است بدانید که تعداد شرکتهای بیمه در کانادا که به ارایه خدمات بیمه ای (عمومی) مشغول هستند حدود ۲۳۰ شرکت است که بزرگترین آنها ۸ الی ۱۰ درصد سهم کل بازار را در دست دارد. از تعداد یاد شده حدود نیمی کانادایی و بقیه شعب شرکتهای بیمه آمریکایی/ اروپایی و معدودی آسیایی است. ۲۵ درصد این شرکتها از سال ۱۹۹۰به بعد وارد عرصه فعالیتشده اند و ۲۵ درصد از این تعداد سهمی بالغ بر ۵۰ درصد بازار را در دست دارند.     

اگر رکود و ورشکستگی بازار سرمایه و پولی که در سال اخیر شاهدش بودیم را لحظه ای از این بحث کنار بگذاریم بایستی اذعان کرد که سودهای هنگفت شرکتهای بیمه که از محل سرمایه گذاریهای حاصله به دست می آمد بسیار بالا بود ولی همانطور که اشاره شد تجربه اخیر همه آن سالهای طلایی را زیر سئوال برد و شرکتهای بیمه میبایستی برای جبران ضررها از روشهای دیگری بهره بگیرند.  

دولت کانادا همواره بر این باور است که مهمترین اصل نظارت بر عملکرد شرکتهای بیمه است چرا که در سایه نظارت است که حسن نیت مهیا شده و این بازار بر این اصل مهم پایه گذاری شده است .

از این رو سازمانی از جانب دولت مامور شده است تا ضمن نظارت دقیق روی شرکتهای بیمه تا سطح ۲۵۰۰۰۰ دلار همه خساراتی که در بیمه های شخصی تحت پوشش شرکتهای بیمه است را مجدد بیمه کند تا در صورت ورشکستگی شرکت بیمه یا هر مطلب دیگری که شرکت مزبور امکان پرداخت خسارت را نداشت از این محل خسارت را جبران نماید. اسم این سازمان عبارت است از:

Property & Casualty Insurance Compensation Corporation 

جالب است بدانید که همه شرکتهای خارجی که در کانادا شعبه دارند و یا به تاسیس دفتر بیمه اقدام می کنند، بایستی عینا از این مقررات تبعیت کنند.

شرکتهای بیمه آمریکایی که بیشترین فعالیت را در اینجا دارند، حدود ۷۰ درصد سهم بازار را هم  به خود اختصاص دادند.

سهم موارد بیمه ای که متعلق به دولت است هر سال حدود ۵ بیلیون دلار است که توسط شرکتهای ویژه ای بیمه میگردد و در محاسبات ذکر شده بالا منظور نشده بود. با این حساب رقم حق بیمه سالیانه بالغ بر ۳۰ بیلیارد دلار خواهد شد.


 

سهم هر رشته بیمه ای در ساختار بازار بیمه کانادا


با توجه به ساختار جغرافیایی و جمعیتی درصد کارکنان و ارزیابان خسارت و بروکرها و 

نمایندگان بیمه بقرار ذیل است:


حدود ۴۰ درصد در انتاریو

حدود ۲۵ درصد در کبک

حدود ۲۰ در صد به طور مساوی در بریتیش کلمبیا و آلبرتا

حدود ۲۰ در صد به طور مساوی در ساسکاچوان/مانیتوبا/نوااسکوشیا و نیوفاندلند

۵ درصد مابقی هم در بقیه ایالات کانادا مستقر میباشند.

در خاتمه این گزارش لازم است اسامی معروفترین و بزرگترین شرکتهای بیمه در کانادا را به قرار ذیل به استحضار رساند :


 


 

The Co-operators Group Limited        Canada

Royal & Sun Alliance Canada    UK

ING Canada   Netherland

AXA Canada     France

State Farm Insurance Co.   USA

 The Economical Insurance Group   Canada

Wawanesa    Canada

Zurich    Canada Switzerland             


 

فرهاد فرسادی ـ کارشناس ارشد بیمه


 

farsadi@cirmco.com