شهروند- آرش عزیزی: یکی از دانشجویان دانشگاه بریتیش کلمبیا به همراه دوست پسرش در مکزیک به قتل رسید.

به گزارش تورنتو استار، کارمن خیمنا اوسِگوئدا ماگانا مشغول تکمیل دکترای خود در رشته‌ ی مطالعات زبان اسپانیایی در شهر ساحلی هوآتولکو در ایالتِ واهاکا بود.

پلیس محلی پنجشنبه ‌ی گذشته اعلام کرد جسد خیمنای ۳۹ ساله و دوست‌پسرش، الخاندرو اونوریو سانتاماریا، را در روز ۲۷ دسامبر پیدا کرده است. به گزارش پلیس، خانه‌ ی خیمنا مورد دست‌برد قرار گرفته بود و بعضی وسایل و ماشینش به سرقت رفته ‌اند.

کارمن و دوست پسرش هردو به قتل رسیده اند

مانوئل ده خسوس لوپز، از دادستان‌های کل ایالت واهاکای مکزیک، گفت اجساد به طور نیمه و نصفه در ساحل دفن شده بودند و هر دو در گردن چاقو خورده و به آتش کشیده شده بودند. او افزود این زوج در حال گذراندن تعطیلات خود بودند که در روز ۱۴ دسامبر مفقود شدند.

یکی از دوستان خیمنا به رسانه ‌ها گفت خانواده هرگز با تقاضای غرامت یا هرگونه تماس مشابهی از سوی گروگان‌گیرهای احتمالی مواجه نشده بود. این دوست در ضمن گفت منطقه ‌ی حادثه با موارد خشونت‌آمیز بسیاری در ارتباط با حمل و نقل مواد مخدر سر و کار داشته است.

جان بیزل ـ موری، از اساتید دانشکده ‌ی مطالعات فرانسوی،‌ ایتالیایی و اسپانیاییِ دانشگاه بریتیش کلمبیا در ونکوور گفت دانشجوی مقتول پر از زندگی و شور و شوق بوده و بین بسیاری از دانشجویان و اساتید محبوب بوده است. بیزلی ـ موری گفت خیمنا در هوآتولکو مشغول کار روی تز دکترای خود بوده است.

لوپز گفت اقوامِ دو مقتول آن‌ها را از طریق خالکوبی ‌ها و خال ‌های بدن‌شان تشخیص داده‌اند. او افزود مقامات مکزیک می‌گویند سرقت می‌تواند یکی از انگیزه‌ های احتمالی این جنایت بوده باشد.

ماشینی که زوج از آن استفاده می‌کرد در شهرِ واهاکا در ۴۱۰ کیلومتری شمال هوآتولکو پیدا شد.

در وب ‌سایت دانشگاه می‌خوانیم که خیمنا لیسانس خود را در رشته‌ ی علوم سیاسی و فوق لیسانس خود را در رشته ‌ی مطالعات زبان اسپانیایی از دانشگاه مک‌ گیلِ مونترال گرفته بود. او در ضمن در دانشگاه دل مارِ مکزیک به دانشجویان دوره‌ ی لیسانس درس می‌ داد و تخصصش ادبیات آمریکای لاتین در دوره‌ ی استعمار، با تمرکز بر مکزیک، بود.

بیزلی ـ موری گفت احتمالا مراسم یادبودی برای خیمنا در شهر ونکوور برگزار خواهد شد. در فیس ‌بوک خبر برگزاری مراسم یادبودی در مکزیک، در روز شنبه ‌ی گذشته، مشاهده شد.

این دومین مورد قتل یکی از ساکنان کنونی یا سابق بریتیش کلمبیا در هفته‌ های اخیر است.

چند روز پیش بود که رابین وود، اهل سالت اسپرینگ آیلندِ بی سی، هنگام برخورد با دو سارق که می ‌خواستند به خانه‌ ی دوستش در شهر ملاکه، در جنوب پوئرتو والارتا، دستبرد بزنند، به قتل رسید.

پلیس مکزیک وعده‌ ی تحقیقات کاملی در مورد مرگ وود داده است و ماجرایِ ملاکه را بی ‌ارتباط با سایر جنایات دانسته است.

وزارت امور خارجه‌ ی کانادا از شهروندان کشور خواسته است به دلیل وضعیت بد امنیتی «در بسیاری نقاط کشور» با احتیاط بسیار به مکزیک سفر کنند.