رادیو فردا: در ادامه روند بازداشت فعالان رسانه‌ای در ایران، ماموران امنیتی کشور به بازداشت فاطمه ساغرچی از کارکنان وبسایت خبری جماران و ریحانه طباطبایی، خبرنگار روزنامه شرق اقدام کردند.

رادیو فردا از منابع خبری خود اطلاع یافته است که خانم ساغرچی، روز شنبه، هفت بهمن در منزل خود بازداشت شده است و نزدیکان او نیز تایید می‌کنند که بازداشت او در ارتباط با موج جدید دستگیری خبرنگاران و روزنامه نگاران بوده است. وبسایت جماران مطالب مربوط به آیت‌الله خمینی، بنیان‌گذار نظام جمهوری اسلامی ایران را دربرمی‌گیرد و خانم ساغرچی ویراستار این وبسایت است. او همچنین سابقه مدیریت کتابخانه مرکز تحقیقات استراتژیک را نیز دارد.

همچنین اخبار رسیده حکایت از آن دارد که ریحانه طباطبایی، خبرنگار روزنامه شرق، امروز پنج‌شنبه، ۱۲ بهمن در خانه خود بازداشت شده است.

فاطمه ساغرچی و ریحانه طباطبایی از تازه ترین بازداشتی ها هستند

خانم طباطبایی پیش از این نیز به اتهام انتشار اخبار رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ در ایران به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود. به این ترتیب شمار فعالان رسانه‌ای ایران که در این هفته بازداشت شده‌اند به ۱۷ نفر می‌رسد.

این بازداشت‌ها با واکنش‌های شدید برخی نهادهای بین‌المللی نظیر عفو بین‌الملل، دیدبان حقوق بشر و گزارشگران بدون مرز همراه بوده است.

این نهادها در روزهای اخیر ضمن محکوم کردن بازداشت گسترده روزنامه‌نگاران ایرانی از مقامات ایران خواسته‌اند که آنها را آزاد کنند.

مقامات ایران ادعا می‌کنند که روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده با «ضدانقلاب» و «رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور» ارتباط داشته‌اند.

در این راستا وزارت اطلاعات ایران روز چهارشنبه، ۱۱ بهمن با انتشار بیانیه‌ای گفت که «یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های رسانه‌ای متصل به اردوگاه رسانه‌ای استکبار» را شناسایی کرده است.

این نهاد امنیتی همچنین هشدار داد که احضار و بازداشت روزنامه‌نگاران در روزهای آینده نیز ادامه خواهد یافت.
روزنامه‌نگارانی که در این هفته بازداشت شده‌اند به‌طور عمده در رسانه‌های اصلاح‌طلب شرق، بهار، اعتماد، آسمان و ایلنا فعالیت می‌کنند. علی دهقان، صبا آذرپیک،‌ نسرین تخیری،‌ جواد دلیری،‌ ساسان آقایی،‌ پوریا عالمی، پژمان موسوی، نرگس جودکی، اکبر منتجبی، امیلی امرایی، ‌مطهره شفیعی،‌ میلاد فدایی اصل، سلیمان محمدی،‌ کیوان مهرگان و حسین یاغچی، ۱۵ روزنامه‌نگار دیگری هستند که در این هفته بازداشت شدند.

در این میان تنها مطهره شفیعی با قید کفالت آزاد شده است.