شهروند آرش عزیزی: در آخرین ماجرای مربوط به تغییراتی که دولت محافظه‌ کار استفن هارپر در قوانین بیمه ‌ی بیکاری به وجود آورده، ان دی پی وزیر منابع انسانی هارپر را متهم کرد که به بیکاران توهین کرده است و آن ‌ها را دشمن جلوه داده است.

به گزارش دفتر اتاوای تورنتو استار، دایان فینلی، وزیر منابع انسانی، جمعه‌ ی هفته ‌ی پیش تاکید کرد دولتش می‌ خواهد «متقلبین» را شناسایی و از رسیدن بیمه ‌ی بیکاری به آن ها جلوگیری کند.

دایان فینلی

فینلی منکر گزارش روزنامه‌ نگاری شد که می‌ گوید به ماموران دولتی گفته شده باید هر طور شده ماهی ۴۰ هزار دلار از پرداخت ‌های بیمه‌ ی بیکاری را به عنوان تقلب متوقف کنند. اما گفت دولتش می ‌خواهد تقلب در میان بیکارانی را که اطلاعات صحیح نمی‌ دهند تا شامل بیمه‌ ی بیکاری شوند «ریشه ‌کن» کند. این اقدامات «ضدتقلبِ» دولت هارپر در سال ۲۰۱۲، ۵۳۰ میلیون دلار به ارمغان آورد.

در جبهه ‌ی دیگری از این نبردِ همیشه جنجالی، هارپر نگفته که تقاضای دولت کبک برای تغییر شرایط پذیرش بیمه ‌ی بیکاری را می ‌پذیرد یا خیر. نخست ‌وزیر کانادا روز جمعه با پائولین ماروآ، نخست ‌وزیر جدایی ‌طلب کبک، دیدار کرد. ماروآ می‌گوید تغییراتی که هارپر در قوانین بیمه ‌ی بیکاری به وجود آورده به ضرر کارگران کبک تمام شده است و آن‌ ها را ناعادلانه از دریافت بیمه منع می ‌کند.

هارپر در کنفرانس خبری خود در روز جمعه، پس از دیدار با ماروآ در شهر استرلِ کبک، گفت بیمه‌ ی بیکاری طبق قانون اساسی مسئولیت دولت فدرال است و دولت او به وظایفش عمل می‌کند.

ماروآ اما همچنان می‌ گوید با اصلاحاتی که هارپر به وجود آورده مخالف است و به او اعتماد ندارد. ماروآ و حزب کبک البته تنها مخالفان این تغییرات نیستند.

احزاب اپوزیسیون، بسیاری دولت ‌های استانی و اتحادیه ‌های کارگری به تغییراتِ هارپر حمله کرده و آن‌ها را برای بیکاران مضر دانسته ‌اند. این اصلاحات بیکاران را وا می‌دارد که به جای دریافت بیمه ‌ی بیکاری شغلی پایین ‌تر از سطح مهارت خود دریافت کنند، حتی اگر کار در رستوران ‌هایی مثل مک‌ دونالد باشد.

آخرین مرحله از جنجال اما وقتی شروع شد که ان دی پی به گزارش‌ روزنامه ‌ای اشاره کرد که می‌گفت دولت از ماموران خواسته پرداخت ‌ها را ماهی ۴۰ هزار دلار کاهش دهند و برای این کار هر جوری هست «تقلب» پیدا کنند.

فینلی در پاسخ گفت ان دی پی طرفدار متقلبان و «حافظ آدم بدها» است.

ان دی پی در پاسخ می‌ گوید فینلی و هارپر دارند به دریافت‌ کنندگان بیمه ‌ی بیکاری تهمت می ‌زنند که متقلب و خلافکار هستند.

کریس چارلتون، نماینده‌ ی نیودموکرات همیلتون و وزیر سایه ‌ی منابع انسانی، به رسانه ‌ها گفت: «این حرف ها واقعا خشم ‌آور و باورنکردنی است. ایشان می‌گوید هر کس بیمه ‌ی بیکاری می‌گیرد، مجرم است.»

چارلتون تاکید کرد: «یادمان باشد که این مزایایی است که پولش را کارگران و کارفرمایان داده ‌اند و نه دولت.»