شهروند آرش عزیزی: تالار پذیرایی له پارک در وان را که می ‌شناسید؟‌ همان تالار بزرگ نزدیک تقاطع بزرگراه ۷ و لزلی که محل برگزاری مراسم و جشن های بسیاری در جامعه‌ ی ایرانی بوده است و احتمالا گذر خوانندگان این نشریه حداقل یک باری به آن‌جا افتاده.

یکشنبه شبِ هفته ‌ی گذشته که مسابقه‌ ی فینال فوتبال آمریکایی معروف به «سوپر بول» (Super Bowl) در جریان بود، مجلس گرمی در همین تالار بر پا بود.

برگزارکننده ‌ی آن شرکتی بود به نام «پلاتینوم اسپورتس بوک» که کارش قمار در ورزش است. در دعوت ‌نامه‌ ی فیس ‌بوکی این مراسم (که به روی عموم بسته بود و فقط برای مدعوین بود) ‌می‌ خوانیم که این هشتمین مهمانی سالیانه تماشای «سوپر بول» است.

در این مهمانی ۲۳۰۰ نفری شرکت می‌ کردند و غوغایی به پا بود. از همان صحنه ‌های مافیایی که احتمالا بیشتر در فیلم ‌ها دیده ‌اید:‌ لباس ‌های زیبای خز آنچنانیِ خانم ‌ها، کت و شلوارهای اعلای دوخت ایتالیا، انواع و اقسام مشروب که از میزی به میز دیگر می ‌رود، شام عالی، بیش از ۲۰ کامپیوتر برای شرط ‌بندی اینترنتی، قرعه ‌کشی چندین و چند موتور سیکلت آخرین مدل. تازه مهمان ‌های ویژه ‌ای هم حضور داشتند. از جمله مدل‌ هایی که تصویر برهنه ‌شان صفحات میانی مجله ‌ی «پلی ‌بوی» را مزین می‌کند آمده بودند تا تقویم ‌های پلی‌ بوی را امضا کنند و به هواداران تقدیم کنند.

این مجلس قمار گسترده البته غیرقانونی بود و برگزارکنندگان آن سازمان ‌دهندگان جنایت سازمان ‌یافته بودند.

یورش مشترک پلیس‌‌ های فدرال، استانی و محلی (از جمله افسران تورنتو و مناطق یورک، پیل و دورهام)‌ به مجلس خاتمه داد و نتیجه این‌که بزرگترین دستگیری حلقه‌ های قمار غیرقانونی در تاریخ منطقه صورت گرفت.

دستگیری شش تن از سران قمار بزرگ در مارکهام

بیش از ۴۰۰ مامور پلیس در این یورش شرکت داشتند و نه تنها به «له پارک» که به ۹ مکان در سراسر استان (حتی جایی به دوری لندنِ انتاریو)‌ حمله بردند و شش متهم اصلی را دستگیر کردند. پلیس در ضمن دو و نیم میلیون دلار پول نقد ضبط کرده است که خبر از وسعت این عملیات می ‌دهد.

یکی از گاوصندوق ‌هایی که پلیس ضبط کرده (و بیشترِ پول در آن بوده) اندازه ‌ی یک اتومبیل است و تنها با کمک کامیون ‌های پلیس توانستند آن ‌را ضبط کنند.

از میان ۲۳۰۰ نفری که در مراسم شرکت داشتند خیلی ‌ها در ابتدا دستگیر شدند اما به جز شش نفر خاطی، که رهبران گروه هستند، بقیه بدون اتهام آزاد شدند.

پلیس منطقه ‌ی یورک روز دوشنبه‌ ی این هفته کنفرانسی خبری برگزار کرد و از جزئیات این عملیات گسترده‌ ی خود خبر داد.

طبق گفته ‌های پلیس، بیش از ۲۰ کامپیوتر در محل ضبط شده و مهمانان از پای این کامپیوترها و با تلفن ‌هایشان مشغول شرط ‌بندی غیرقانونی وسیع بوده ‌اند. پلیس اکنون موفق شده وب ‌سایت platinumsportsbook.com (که از کاستاریکا اداره می ‌شده)‌ و خط تلفنی مربوط به این شرکت را مسدود کند.

پلیس در گفته ‌های خود تاکید کرد که در انتاریو انواع قانونی قمار وجود دارد، از جمله وب ‌سایت معروف «پرولاین» (Proline) که تحت نظارت کامل دولت است و مالیات لازم بر آن اعمال می ‌شود. اما از این نوع قمار غیرقانونی برای انواع فعالیت ‌های جنایی، از سازمان‌ دهی فحشا گرفته تا پول‌ شویی، استفاده می‌شود و تمام کسانی که در این وب ‌سایت شرط ‌بندی کرده‌ اند هم متهم به جرم جنایی هستند.

در ساعاتی که این مقاله نوشته می‌شود (دوشنبه شب) هنوز اسامی شش نفری که دستگیر شده ‌اند منتشر نشده است اما انتظار می ‌رود این اتفاق ظرف چند روز آینده بیافتد.