شهروند آرش عزیزی: در این‌جا نگاهی داریم به چند تا از آخرین‌های کتاب بازار در کانادا:

همیشه در حال نگاه:‌ مقالاتی در مورد هنر

جان آپدایک – جمع‌آوری: کریستوفر کاردیف

Always Looking: Essays on Art

 John Updike, compiled by Christopher Cardiff

این کتاب که چهار سال پس از فوت این نویسنده، شاعر و منتقد ادبی شهیر آمریکایی منتشر می ‌شود سومین مجموعه از مقالات هنری او در نشریاتی مثل «نیویورک ریویو آو بوکز» است که اکنون در قالب کتاب منتشر می ‌شود. منتقدان می ‌گویند کتاب به زیبایی طراحی شده و هر مقاله با عکس آثاری که آپدایک در موردشان نوشته منتشر شده است.

 

خرمن

جیم کریس

Harvest

Jim Crace

این ۱۱امین رمان جیم کریس، نویسنده ‌ی انگلیسی و نامزد سابق جایزه‌ ی من بوکر، با تحسین ‌های بسیاری مواجه شده است. دبورا دانداس در نقدی که برای استار نوشته این کتاب را «نگاهی به سیاست و طبیعت بشرِ امروز از چارچوب استعاری زمانی دیگر» می ‌داند.

فراسوی باور: زندگی مخفی من درون ساینتولوژی و فرار دردناکم

جنا میسکویچ

Beyond Belief: My Secret Life Inside Scientology and My Harrowing Escape

Jenna Miscavige

این کتاب خاطرات که نویسنده در مورد چگونگی جذبش به فرقه‌ ی مذهبی «ساینتولوژی» و چگونگی فرار و جدایی‌ اش از آن نوشته بدون شک دل سران این کلیسا را شاد نمی‌کند اما هزاران نفر آن ‌را خوانده و از آن الهام گرفته‌ اند.

امسال، که تازه دو ماه از آن نگذشته، احتمالا از بدترین سال‌های تاریخ این فرقه است چرا که این چندمین کتابی است که با موضوعی مشابه منتشر می‌شود.

پیچیدگی بزرگ

استیسی پرمن

A Grand Complication

Stacy Perman

به نظرتان تاریخ ساعت‌سازی می‌تواند جذاب باشد؟ شاید در نگاه اول چنین به نظر نیاید اما منتقدان می‌گویند این کتاب اتفاقا حسابی نفس‌گیر است.

در سال ۱۹۹۹ بود که پیچیده‌ ترین ساعت مکانیکی تاریخ در حراجی به قیمت رکوردشکنِ ۱۱ میلیون دلار فروخته شد. ثروتمندان شبه ‌سلطنتی حراجی ساتبایِ نیویورک با شگفتی شاهد بودند که خریدار آن فرد ناشناسی بود که حتی از شرکت‌ بزرگ سوئیسی پاتک فیلیپ که دنبال آن بود تا آن‌ را در موزه‌ ی خود در ژنو قرار دهد جلو زد.

این نقطه آغاز کتاب پرمن است که همه می ‌گویند هیجان ‌انگیزتر از آن‌چه به نظر می ‌آید است.

شام

هرمان کوخ

Dinner

Herman Koch

رمان ششم این نویسنده ‌ی هلندی سه سال پیش بود که در کشور خودش منتشر شد و حسابی سر و صدا کرد. حالا اما به ۲۱ زبان دیگر از جمله انگلیسی منتشر شده است و تازه جهانیان دارند از آن آگاه می‌ شوند. الکس گود، سردبیر نشریه ‌ی معتبر «نوتز اند کوآیریزِ» کانادا، آن ‌را «نگاهی به بورژوازی و در ضمن بازبینی قضاوت ‌های ما راجع به آن ها» می‌ داند. پس اگر علاقمند به خواندن راجع به بورژوازی و فحش دادن به آن هستید شاید از خواندن این رمان لذت ببرید و شاید حتی نظرتان راجع به بورژواهای عزیز عوض شد.

راوی آن، پل لومان، معلم سابق برجسته ‌ای است که مشکل کنترل خشونت دارد. کتاب از ماجرای شام خوردن پل و همسرش، کلر، با برادرزنش، سرژ (سیاستمدار خیزانی که احتمال می‌رود نخست ‌وزیر شود) و همسر سرژ، بابت، آغاز می‌ شود. دیگر بقیه‌ اش را ما لو نمی‌دهیم.