شهروند ۱۲۲۸  پنجشنبه  ۷ می  ۲۰۰۹

همانطور که باخبر هستید به تازگی آنفولانزای خوکی (H1 N1) (Swine Flue)    موجب ناراحتی، وحشت، بیماری و مرگ و میر ۲۶ نفر در سراسر دنیا شده است.

در این خصوص از طرف دپارتمان امور پیشامدهای خارجی و تجارت جهانی در ۲۸ اپریل ۲۰۰۹ اطلاعیه ای صادر شد و به مسافران در خصوص مسافرت به مکزیک هشدار داد و اعلام کرد که از مسافرت به مکزیک اجتناب کنند و یا برنامه مسافرت شان به مکزیک را به آینده انتقال دهند.


 

بد نیست در این خصوص به مواردی توجه شود.

همانطور که می دانید بیمه بهداشت استانی (در استان انتاریو Ontario Health Insurance Plan)OHIP) قادر نیست هزینه های پزشکی خارج از استان را مورد پوشش قرار دهد. علاقمندان می توانند به وب سایت اداره بهداشت استان مراجعه کنید و در این خصوص اطلاعات بیشتری کسب نمایید. دولت در این زمینه توصیه می کند زمانی که قصد مسافرت به خارج از استان و یا کشور کانادا را دارید بیمه مسافرتی تهیه نمایید.

امروزه با توجه به سرعت و عملکرد و تنوع ـ گرچه در این خصوص تنها چند کمپانی بزرگ طراح و مابقی عرضه کننده هستند ـ می توان بیمه های مسافرتی را با هزینه های بسیار اندک تهیه کرد و از پوشش آن برخوردار بود.

در خصوص بیمه های مسافرتی معمولا چندین پوشش وجود دارد نظیر پوشش پزشکی، چمدان، تاخیر و ابطال، تصادف، قطع عضو و … ولی دو نوع پوشش بیشتر از هر چیز به چشم می خورد:

۱ـ بیمه جهت پوشش هزینه های پزشکی اضطراری مسافرتی.

۲ـ بیمه جهت پوشش هزینه های تاخیر و ابطال پرواز .

توصیه می شود افراد بی توجه به این موارد نباشند.

و اما در مورد آنفولانزای خوکی، سازمان بهداشت جهانی اطلاعیه ای در ۲۹ اپریل ۲۰۰۹ صادر کرد.

علاقمندان می توانند به وب سایت سازمان بهداشت جهانی به آدرس www.whoint/en مراجعه نمایند.

به نقل از سازمان بهداشت عمومی ۴ می ۲۰۰۹، ۲۱ کشور رسما ۱۰۸۵ مورد آنفولانزای خوکی گزارش کردند.

در این میان مکزیک ۵۹۰ مورد رسمی آزمایشگاهی را گزارش داده با ۲۵ مرگ و در آمریکا ۲۸۶ مورد گزارش و یک مرگ اعلام کردند.

و همچنین در این میان از کشورهای دیگری می توان نام برد همچون کانادا، استرالیا، چین، هنگ کنگ، فرانسه، ایتالیا، انگلیس، نیوزیلند، اسپانیا، پرتغال، دانمارک و کلمبیا که البته هنوز مرگ و میری از این بیماری در این کشورها گزارش نشده است.

در این خصوص لطفا به موارد زیر توجه شود.

۱ـ در صورتی که بیمه شده، قبل از ۲۸ اپریل اقدام به اخذ و رزرو و پرواز به مقصد مکزیک کرده باشد طی مفاد بیمه نامه شان مورد پوشش خواهد بود.

۲ـ در صورتی که بیمه شده قبل از ۲۸ اپریل اقدام به اخذ و رزرو کرده ولی هنوز به مقصد مکزیک پرواز نکرده باشد، بیمه در خصوص آنفولانزای خوکی پوشش ندارد.

۳ـ در صورتی که بیمه شده بعد از ۲۸ اپریل اقدام به اخذ بیمه جهت مسافرت به مکزیک کرده باشد در صورت پرواز و یا عدم پرواز مورد پوشش جهت آنفولانزای خوکی نخواهد بود.

۴ـ در صورت اخذ بیمه تاخیر و ابطال پرواز قبل از ۲۸ اپریل و رزرو و در صورتی که قبل از تاریخ فوق در مکزیک اقامت داشته باشد طی مفاد بیمه نامه شان مورد پوشش خواهد بود.

۵ـ در صورت اخذ بیمه تاخیر و ابطال پرواز قبل از ۲۸ اپریل و هنوز پرواز صورت نگرفته باشد مورد پوشش نخواهد بود.

در مورد آن دسته از افرادی که بعد از ۲۸ اپریل بیمه تاخیر و ابطال پرواز رزرو کرده باشند بالطبع نمی توانند از پوشش بیمه فوق جهت مکزیک استفاده نمایند.

تقاضا می شود در این خصوص با در دست داشتن بیمه نامه شان با شماره تلفن شرکت بیمه مربوطه تماس بگیرند و بالطبع آن دسته از عزیزانی که بیمه نامه ای به مقصد مکزیک در چنین تاریخی گرفته اند، درخصوص بیمه پوشش هزینه های پزشکی اضطراری و تاخیر و ابطال پرواز می توانند با توجه به مفاد بیمه نامه شان پولشان را دریافت کنند.

در اینجا توصیه می شود که علیرغم پیشرفتهای پزشکی و با اتکا به جوانی و سلامتی و یا هر احتمال دیگر، چنین مواردی نظیر بیماری و تصادف را هیچ گاه دور از ذهن ندانیم و زمانی که قصد مسافرت به هر نقطه را داریم بیمه مسافرتی اختیار کنیم. آیا چندی پیش از این کسی پیش بینی چنین وضعیتی را می کرد؟


 


 


 

* محمد رحیمیان کارشناس بیمه و سرمایه گذاری

moe@insufin.com