شهروند ۱۲۲۸  پنجشنبه  ۷ می  ۲۰۰۹

برلین، هامبورگ، پاریس، رم، آتن، استانبول، مسکو و دهها کلانشهر دیگر اروپا روز جمعه اول ماه مه امسال متأثر از بحران مالی جهانی صحنه درگیری های شدید میان تظاهرکنندگان و پلیس بود. به گزارش سندیکاهای فرانسه، در این روز حدود یک میلیون و ۲۰۰  هزار نفر در پاریس و شهرهای دیگر علیه سیاست های اجتماعی  و اقتصادی نیکولا سارکوزی رئیس جمهور فرانسه در خیابان ها دست به تظاهرات زدند.


ترکیه و تعطیل روز کارگر


در ترکیه، برای نخستین بار دولت روز اول مه را تحت فشار سندیکاها تعطیل عمومی اعلام کرده بود. به گزارش خبرگزاری “آنادولو” هزاران نفر به دعوت سندیکاها در میدان تاکسیم گرد آمدند. دولت اجازه داده بود که همزمان با همایش روز کارگر، مراسم یادبود قربانیان اول مه سال ۱۹۷۷ نیز در همین محل برگزار شود. در روز اول مه سال ۱۹۹۷ نیروهای امنیتی به روی مردمی که در میدان مرکزی استانبول گرد آمده بودند، آتش گشود و ۴۰ تظاهرکننده را کشت.


مراسم اصلی میدان تاکسیم به گزارش روزنامه های آلمانی با درگیری کمتری برگزار شد و سندیکاها آن را نشانه قدرت و پیروزی خود اعلام کردند، اما افراد نقابدار در خیابان های منتهی به میدان تاکسیم با پلیس درگیر شدند، آجرفرش خیابان ها را کندند و به سوی آنها پرتاب کردند. پلیس کوشید با پاشیدن آب تظاهرکنندگان را متفرق کند. براساس گزارش های رسمی یازده پلیس زخمی و۲۶ تظاهرکننده دستگیر شدند.


شهرهای برلین و هامبورگ نیز، مثل هرسال محل درگیری پلیس و گروه های افراطی چپ بود. صحنه های مشابه از آتن هم گزارش شد. در مسکو نیز، بحران اقتصادی محور حرکات اعتراضی مردم بود.


نومیدی فرانسوی ها از سارکوزی


فرانسوی ها، بیش از همه سیاست های اجتماعی و اقتصادی نیکولا سارکوزی را مورد اعتراض قرار دادند. نیکولا سارکوزی در روز ششم ماه مه سال ۲۰۰۷ به ریاست جمهوری فرانسه رسید. به مناسبت دومین سال ریاست جمهوری وی، روزنامه متروی فرانسه روز دوشنبه چهارم مه نتایج یک نظرسنجی را منتشر کرد که نشان می داد سیاست های سارکوزی بویژه در عرصه مقابله با بحران اقتصادی اکثریت فرانسویان را مأیوس کرده است. بر اساس گزارش روزنامه مترو، ۶۵ درصد پرسش شوندگان عملکرد دو ساله رئیس جمهور را منفی ارزیابی کردند و تنها ۲۸ درصد از کارنامه وی راضی بودند. این بدترین نتیجه
ای است که در دهه های اخیر یک رئیس جمهور فرانسه در پایان دومین سال ماموریت خود کسب کرده است. در سال ۱۹۸۳ هنگامی که سیاست های فرانسوا میتران رئیس جمهور سوسیالیست فرانسه در پایان دومین سال ماموریت او به نظرسنجی گذاشته شد، ۳۷ درصد فرانسوی ها موافق عملکرد وی بودند.


نیکولا سارکوزی به عنوان یک رئیس جمهور راستگرا و محافظه کار، پس از دو سال حضور در کاخ الیزه حتی موفق نشد موافقت اعضای جبهه خود را جلب کند. به گزارش مترو، نظرسنجی تازه نشان می دهد که ۳۷  درصد از راستگرایان و محافظه کاران نیز، از سیاست های سارکوزی  مایوس شده اند.


آلمان و خطر ناآرامی های اجتماعی


آثار نارضائی همگانی از بحران مالی جهانی به تدریج در کشورهای اروپائی آشکار می شود. در هفته های اخیر برخی از سیاستمداران و چهره های سرشناس آلمان هشدار داده اند که بحران اقتصادی، گسترش فقر و بیکاری می تواند به ناآرامی های شدید در این کشور منتهی شود. خانم “گزینه شوان” نامزد حزب سوسیال دموکرات برای تصدی مقام ریاست جمهوری از جمله این شخصیت ها است. رئیس اتحادیه سندیکاهای آلمان نیز نظری مشابه را اعلام کرده است، اما روسای اتحادیه های کارفرمایان و برخی از مقام های دولتی اعلام کرده اند که بیان چنین دیدگاه های بدبینانه ای خود می تواند زمینه ساز ناآرامی شود. به نظر آن ها، بحران اقتصادی در آلمان چندان گسترده نبوده و اکثریت شهروندان آن را یا احساس نکرده اند و یا در حدی خفیف و قابل تحمل احساس کرده اند.


یک میلیون بیکار تازه


سیاستمداران و کارفرمایان خوش بین، در شرایطی بحران اقتصادی را کم رنگ می بینند که براساس برآورد خود دولت، تا پایان سال جاری یک میلیون نفر بر تعداد بیکاران افزوده خواهد شد و تولید ناخالص ملی آلمان ۶ درصد نسبت به سال گذشته کاهش خواهد یافت. درآخرین روزهای ماه آوریل، دویچه بانک به عنوان قدرتمندترین بانک آلمان اعلام کرد که ظرف سه ماهه نخست سال یک میلیارد و۸۰۰ میلیون یورو سود داشته است. اما تراز مالی مرسدس بنز یک میلیارد و۲۰۰ میلیون یورو منفی بود. آلمان، در حال حاضر حدود سه میلیون و ۷۰۰ هزار بیکار دارد.