شهروند آرش عزیزی: مردی در فرودگاه منتظر معشوق خود است و برای او پیامکی تلفنی می ‌فرستد. مسافرین که از راه می ‌رسند زنی و مردی به سمت او می ‌آیند. زن از کنارش می‌گذرد و در عوض این مرد است که در بوسه ‌ای عمیق با او هم ‌آغوش می ‌شود.

این سناریوی کوتاه قرار است نظرات رایج مردم در مورد هم‌ جنس‌گرایی را به چالش بکشد و این سوال را نزدشان مطرح کند که واقعا چقدر نسبت به هم‌ جنس‌گراها، در زندگی روزمره، گشاده‌ رو هستند.

به گزارش گلوب اند میل، این بخشی از کمپین جدیدی است که دولت حزب کبک در تلویزیون و رادیو و اینترنت راه انداخته است. در این کمپین صحنه‌ هایی را می ‌بینیم که اول معلوم نیست موضوع ‌شان چیست اما با پایانی سینمایی، یادآوری می ‌کنند که هم ‌جنس‌گرایان نیز مثل بقیه ‌ی مردم، عاشق می‌ شوند و معشوق دارند.

در آگهی دیگری زنی را می ‌بینیم که به خانه برمی‌گردد و یادداشتی از سوی همسرش می ‌بیند. بعد ناگهان می ‌بیند که برای او مهمانی غافلگیرکننده ‌ای پر از دوستانش گرفته ‌اند و این‌جا است که همسرش، که زن است، او را پرشورانه در آغوش می ‌کشد.

در پایان هر دوی این آگهی‌ها صدایی می ‌پرسد: «آیا این آن‌ چه ۲۰ ثانیه پیش فکر می‌کردید عوض می ‌کند؟»

این آگهی‌ ها را شرکت ارتباطاتی «کوزت» در شهر کبک در طول سال گذشته ساخته. آن‌ ها بخشی از کمپین ۷/۱ میلیون دلاری و پنج ‌ساله‌ ی ضدیت با هم‌ جنس‌گراستیزی هستند که دولت حزب کبک به راه انداخته است.

مارتین دلاگریو، مسئول پروژه، می‌گوید هدف نه بهت زده کردن بیننده که انداختن او به فکر بوده تا هرکس ببیند واقعا چقدر اهل پذیرش هم‌ جنس‌گرایان است. او گفت: «ما در تحقیقات خود دریافتیم که کبک جامعه ‌ای گشاده ‌رو نسبت به تنوع جنسی دانسته می ‌شود – اما هم ‌جنس‌گراستیزی هنوز وجود دارد و در کبک هم وجود دارد.»

دولت استانی در نظرسنجی از ۸۰۰ نفر دریافت که ۹۰ درصد مردم کبک خود را نسبت به تنوع جنسی گشاده ‌رو می ‌دانند. ۷۸ نفر می‌ گویند مشکلی با هم‌ جنس‌گرایان ندارند اما این در مورد مردمان تراجنسیتی به ۴۵ درصد کاهش می‌یابد. و ۴۰ درصد مردم هستند که می‌گویند دیدن بوسیدن دو مرد در انظار عمومی برایشان راحت نیست. بیش از نیمی از مردم می‌گویند می‌ توانند هم‌ جنس‌گرایان را از ریخت و قیافه‌ شان تشخیص دهند.

از زمانی که این کمپین تبلیغاتی شروع شده، بعضی ‌ها هم شاکی شده ‌اند.

به گزارش روز ۹ مهِ گلوب اند میل، تا زمان نوشته شدن شدن گزارش که حدود ۶ روز از آغاز کمپین می‌گذرد، نه نفر در شکایت به دولت کبک نامه نوشته ‌اند.

پل ژان شاره، سخنگوی دولت، می‌ گوید این نامه‌ ها بیشتر از این گفته ‌اند که این آگهی‌ ها بهت ‌آور و غافگیرکننده هستند. در اینترنت نیز بحث‌ های زیادی در این مورد درگرفته که بعضی‌ها هم‌ جنس‌گراستیزانه است و بعضی ‌ها تنها از اتلاف منابع دولتی گلایه می‌ کند.

لورن مک‌کاچان، رئیس سازمان برابری‌ طلب «گی اکو» با تعریف از این کمپین می‌ گوید دیدن زوج ‌های هم‌ جنس‌گرا در موقعیت ‌های زندگی روزمره باعث می‌شود مردم بتوانند با آن ‌ها احساس همدلی کنند.

مجموعه‌ ی دومی از آگهی ‌های مشابه در سال ۲۰۱۴ یا ۲۰۱۵ پخش خواهد شد. آگهی ‌های کنونی تنها تا پایان ماه حاضر ادامه دارند.