به گزارش تورنتو استار و بنا به اظهارات ژیل دوسپ رهبر حزب کبکوآ، استفن هارپر در انتخابات میان دوره ای و انتخابات پارلمانی با شدت زیادی خواهد تاخت. 


شماره ۱۱۹۳ ـ ۴ سپتامبر ۲۰۰۸


 

به گزارش تورنتو استار و بنا به اظهارات ژیل دوسپ رهبر حزب کبکوآ، استفن هارپر در انتخابات میان دوره ای و انتخابات پارلمانی با شدت زیادی خواهد تاخت. دوسپ پس از ملاقات خود با رهبر حزب محافظه کاران در شماره ۲۴ ساسکس درایو، روز ۲۹ آگوست به خبرنگاران گفت:« هارپر در جستجوی راهی است تا انتخابات در پاییز برگزار شود. در عین حال درصدد است تا مردم زیادی را به پای صندوق انتخابات بکشاند و در نتیجه رای زیادی برای حزبش جمع آوری کند. ولی این تصمیم آنی نبوده و از قبل تمهیدات لازم برای عملی کردن نیتش را فراهم کرده است».


 

هارپر بارها بیان کرده است تا پایان کار دولت همه احزاب می توانند به فعالیت خود ادامه دهند تا نمایندگان مورد نظر خود را به پارلمان روانه کنند. لیکن به رغم اینگونه اظهارات امور اقتصادی و اداره کشور در قلمرو مدیریت نخست وزیر قرار دارد و این دو نبض اساسی کشور که خواستگاه اختلافات هارپر و اپوزیسیون هاست در دستان مقتدر حزب متبوعش حرکت می کنند. دولت در هفته های اخیر سیاست های کشور را به گونه ای کنترل می کند تا حزب هارپر توفیق بیشتری در انتخابات به دست آورد. به عنوان مثال تخصیص بودجه ای هنگفت در بخش فرهنگ و هنر، تاثیر بسزایی در جلب افکار عمومی از سوی حزب محافظه کار داشته است.


 

تورنتو استار به نقل از سخنگوی دفتر نخست وزیری می نویسد:«رهبر حزب کبکوآ خطاب به هارپر بیان کرد، حزبش نسبت به دولت هارپر نظر موافقی ندارد و انتخابات پاییز برای حزب کبکوآ مشکلات عدیده ای به وجود خواهد آورد».


 

دیدار استفن هارپر با جک لیتون و استفن دیان

از دیگر نشست های رهبران احزاب می توان به نشست هارپر و جک لیتون رهبر حزب ان دی پی، روز شنبه در شماره ۲۴ ساسکس درایو اشاره کرد. این دو رهبر ، پیرامون انتخابات و تبعات آن مذاکراتی کردند. لیکن استفن دیان رهبر حزب لیبرال بر آن بود تا ملاقات خود با هارپر را تا بعد از انتخابات میان دوره ای انتاریو و کبک به تعویق بیاندازد، ولی با این وجود او روز اول سپتامبر ملاقات کوتاهی با نخست وزیر انجام داد. دیان معتقد است هارپر عجله دارد تا با سرعت بخشیدن به انتخابات و تا قبل از آگاهی مردم از بی کفایتی و بی برنامگی حزب او، رای لازم را جمع آوری کند. او در صدد است چهره بیمار اقتصاد کانادا را مخفی نگه دارد تا محافظه کاران در انتخابات میان دوره ای انتاریو  و کبک توفیق لازم را به دست آورند.


 

کری تنیک مدیر امور ارتباطات دفتر نخست وزیری به خبرنگاران اظهار داشت: «دیان و هارپر تاکنون در هیچ مسئله ای اتفاق نظر پیدا نکرده اند. آنها حتی در تنظیم یک قرار ملاقات نیز نمی توانستند با هم هماهنگ شوند». پر واضح است که هیچ یک از رهبران سه حزب با هارپر به توافق نرسیده اند و هارپر مبارزات سختی با احزاب رقیب خود در انتخابات پاییز پیش روخواهد داشت. دیان پس از ملاقات با هارپر اظهار کرد:«هارپر از من پرسید آیا ما تاکنون  در اداره کشور عقاید مشترکی داشته ایم و من در پاسخ گفتم : که هر دوی ما می دانیم که پاسخ این سئوال منفی بوده و خواهد بود». او هارپر را به خدشه دار کردن آرمان ها و عقاید محافظه کاران محکوم کرد. مذاکرات ساده و کوتاه این دو رهبر ابتدا با صحبت بر سر گذراندن تابستان شروع شد. سپس هارپر به سرعت بحث را به سمت و سوی مورد نظر کشاند و از دیان خواست تا حزبش از اقلیت محافظه کار حمایت کند و با عدم توافق دیان روبرو شد. دیان پارلمان و دولت را ناکارآمد خواند و اظهار امیدواری کرد که در انتخابات آتی تغییرات فراوانی پیش رو باشد.


 

دیان پس از مذاکرات خود با هارپر به خبرنگاران گفت: «درخواست نخست وزیر برای من یک شوخی محسوب می شد و من هرگز از دولت حمایت نخواهم کرد. او می داند که هیچ یک از اعضای دولت و حزب محافظه کار تاکنون از ما کوچکترین کمکی دریافت نکرده و نخواهند کرد و او می خواهد تا پایان دوره نخست وزیریش از او حمایت شود.» دیان در سخنرانی خود در کمپین انتخاباتی حزب لیبرال اعلام کرد:«ما با کفایت کافی اکثریت آرا را به دست خواهیم آورد، زیرا سرمایه و قدرت لازم را در اختیار داریم. و این مردم هستند که باید انتخاب کنند چه حزبی اداره کشور را به دست گیرد».


 

اولین نماینده حزب سبز در پارلمان کانادا

گزت خبر داد در گیر و دار نشست رهبران احزاب با نخست وزیر، خبر پیوستن بلیر ویلسون از اعضای لیبرال پارلمان به حزب سبز در ایالت بریتیش کلمبیا، توجه بسیاری از سیاستمداران را به خود جلب کرده است. به همین منظور الیزابت می رهبر حزب سبز در کنفرانس خبری خود در روز چهارشنبه گفت، با داشتن نماینده در پارلمان، این حزب نیز حق دارد که طرف مذاکره قرار بگیرد . "می" خواستار مذاکره با شخص نخست وزیر و اعلام برنامه های آینده حزب خود شد. ویلسون، اولین نماینده سبزها در مجلس، در همین باب به خبرنگاران گفت:«هم اکنون لحظه شکوفایی حزب سبز رسیده است. ما با داشتن حامیان بیشمار شانس زیادی در انتخابات آتی خواهیم داشت».


 

 مدت زمان فعالیت کمپین های انتخاباتی ۳۶ روز بوده و انتخابات میان دوره ای انتاریو، مونترال و کبک روز هشتم سپتامبر و حوزه دان ولی وست روز ۲۲ سپتامبر صورت می گیرد. از سوی دیگر احتمالا تاریخ انتخابات عمومی پارلمان به دلیل همزمانی با روز شکرگزاری  از ۱۳ اکتبر به ۱۴ اکتبر تغییر خواهد کرد. لیکن برخی کارشناسان امور سیاسی معتقدند اگر انتخابات روز ۱۴ اکتبر صورت گیرد، به دلیل همزمانی آن با شروع جشن ساکوت(از جشن های یهودیان)، حزب محافظه کار از حمایت یهودیان کانادا برخوردار نخواهد شد و به همین دلیل بسیاری از رهبران کامیونیتی های مدافع حزب هارپر خواستار تغییر روز انتخابات شده اند.  با این وجود و بنا به اخبار رسیده هارپر طی ملاقاتی رسمی با خانم میکل ژان فرماندار کل کانادا از او خواهد خواست دستور پایان کار پارلمان را تا دو هفته پیش از شروع انتخابات صادر کند.