شهروند ـ آرش عزیزی: روزنامه‌ی تورنتو استار چهارشنبه‌ ی هفته ‌ی گذشته در گزارشی اعلام کرد اریک هاسکینز، وزیر مهاجرت دولت لیبرال انتاریو، به قدری از جدال کنونی خود با دولت محافظه‌ کار هارپر آزرده ‌خاطر است که احتمالا کارزاری عمومی علیه اتاوا به راه خواهد انداخت.

دولت انتاریو اتاوا را به «سیاست‌بازی» و به خطر انداختن منافع تازه‌ واردان انتاریو متهم کرده است.

قضیه از وقتی شروع شد که دولت هارپر تصمیم گرفت قرارداد بین انتاریو و دولت فدرال را زیر پا بگذارد و منابع مالی بعضی نهادهای کمک به ادغام تازه‌ واردان را قطع کند، اما اکنون به جدالی وسیع‌ تر بر سر سیاست ‌های مهاجرتی انتاریو و کانادا کشیده است.

جدال بر سر چیست؟

جدال اصلی دو دولت بر سر دو موضوع اصلی است. یکی انتخاب مهاجران و دیگری اداره و تامین بودجه ‌ی برنامه‌ های وقف ‌یابی تازه‌ واردین. قرارداد قبلی دو دولت کمتر از یک ماه دیگر، در پایان ماه مارچ، خاتمه می‌یابد و تا آن موقع باید به توافق جدیدی رسیده شود.

یکی از کارمندان ارشد دولت استانی که به شرط عدم افشای نامش با تورنتو استار گفتگو کرده گفته:‌«اتاوا سر هیچ کدام از این مسائل کوتاه نمی‌ آید. آن‌ها متوجه مسئولیت ‌ها و منافع مشترک ما نیستند.»

طبق قرارداد قبلی که در سال ۲۰۰۵ امضا شد، اتاوا وعده داد در طول پنج سال ۹۲۰ میلیون دلار در برنامه ‌هایی مثل آموزش زبان و مشاوره ‌ی شغلی برای مهاجرین تازه ‌وارد در انتاریو سرمایه‌گذاری کند، اما ۲۰۷ میلیون دلار از این مبلغ هرگز به انتاریو نرسید.

اتاوا اخیرا ۴۴ میلیون دلار بودجه‌ ی این برنامه‌ ها در انتاریو را قطع کرد و دولت لیبرال اکنون مشغول لابی برای باز پس گرفتن این مبلغ است، اما اتاوا گفته خبری از ۲۰۷ میلیون دلار نیست و تنها تعهد به خرج ۴۲۸ میلیون دلار در طول دو سال آینده خواهد کرد. منابع درونی حزب محافظه‌کار به شهروند گفتند که دولت این حزب به فکر کاهش‌های جدی در همه‌ ی مخارج از جمله بودجه ‌ی مهاجرت است.

دیگر مساله ‌ی مورد اعتراض انتاریو، ترکیب درصدی مهاجرین است که اتاوا تعیین می‌ کند. تنها ۱۶ درصد از تازه ‌واردانی که به انتاریو می ‌آیند مهاجران تحصیل‌ کرده و ماهر هستند، در حالی که این متوسط میزان برای سایر استان ‌ها ۲۵ درصد است. افرادی از وزارت مهاجرت به شهروند گفته ‌اند که دولت لیبرال می‌ خواهد در تعیین میزان این درصد نقش بیشتری داشته باشد.

طبق سیستم کنونی این وزارت شهروندی و مهاجرتِ فدرال است که مستقیما از طریق قراردادهایی که هر چند سال یک بار با انتاریو می ‌بندد بودجه‌ ی آژانس‌ های کمک به تازه ‌واردان را تعیین می‌کند. البته دولت انتاریو هم گاهی بودجه ‌هایی به این زمینه اختصاص می ‌دهد.

انتاریو اما می‌ خواهد همان کاری را کند که بریتیش کلمبیا و مانیتوبا پیش از این کرده ‌اند. یعنی اختیار این بودجه را خود به دست بگیرد.

این‌که چه کسی بودجه‌ ی آژانس ‌های کمک به تازه‌ واردان را در اختیار می‌ گیرد همیشه موضوعی حساسی بوده است چرا که دولت ‌ها اغلب از آن برای نفع سیاسی خود بین گروه‌ های مختلف مهاجران استفاده می‌کنند.

دولت مک‌ گینتی و همچنین حزبِ لیبرال فدرال تلاش بسیاری کرده ‌اند تا اعتراض خود به قطع بودجه ‌ی این آژانس ‌ها توسط هارپر را به گوش جوامع قومی مختلف برسانند. البته همه‌ ی طرفداران حقوق مهاجران نیز در این قضیه در کنار هاسکینز نیستند و بعضی‌ها بیم آن‌ را دارند که اگر اختیار این بودجه به خود دولت استانی داده شود، به طور مشخص برای مهاجرت خرج نشود و در میان سایر هزینه‌ ها «گم» شود.