شماره ۱۱۹۳ ـ ۴ سپتامبر ۲۰۰۸

بی بی سی ـ سعید حقیقی: جشنواره گل سوری، ویژه شعر فارسی، با شرکت شاعرانی از سه کشور افغانستان، ایران و تاجیکستان، روز سه شنبه ۶ شهریور (سنبله) در شهر کابل برگزار شد.

به گفته برگزارکنندگان جشنواره، نمایش توانایی های فرهنگی سه کشور همزبان و یاری رساندن به غناهای فرهنگی میان این سه کشور از اهداف اصلی جشنواره گل سوری است.

جشنواره گل سوری که از سوی بنیاد اندیشه راه اندازی شده بود شکل رقابتی داشت و برای دوازده تن از شاعران برتر جوایز ویژه نیز تعلق گرفت.

این نخستین باری بود که شاعران فارسی سرا از سه کشور افغانستان، ایران و تاجیکستان در شهر کابل گردهم می آمدند و با گویش ها و لهجه های خاص خود به یک زبان واحد شعر می خواندند.

پیش از این در کشورهای ایران و تاجیکستان چنین جشنواره هایی برگزار شده بود.

لطیف ناظمی، شاعر و منتقد ادبی افغان که از کشور آلمان برای حضور در جشنواره گل سوری دعوت شده بود، توانایی های شاعران نسل جوان افغان را مورد ستایش قرار داد.

ناظمی گفت که جشنواره گل سوری نشان داد که جدا کردن زبان مشترک میان این سه کشور به نام های فارسی، دری و تاجکی، منشا علمی و تاریخی ندارد و این سه کشور به یک زبان و فرهنگ مشترک تعلق دارند.

جشنواره گل سوری به شکل رقابتی میان شاعران افغان برگزار شد و هیات داوران از میان پنجصد شعر رسیده به جشنواره نزدیک به صد شعر را وارد مرحله رقابتی تشخیص دادند که از آن میان سه تن از شاعران افغان توانستند مقام های اول، دوم و سوم جشنواره را از آن خود کنند و ۹ شاعر دیگر نیز به عنوان شاعران برتر جشنواره شناخته شوند.

روح الامین امینی، از برگزار کنندگان جشنواره گل سوری می گوید که هیات داوران از سه کشور افغانستان، ایران و تاجیکستان مسئولیت گزینش شعرها را بر عهده داشتند.

جشنواره گل سوری با اهدای جوایزی به برندگان به پایان رسید و برگزار کنندگان اظهار امیدواری کردند که در سال های آینده نیز بتوانند جشنواره های مشابهی را در کابل برگزار کنند.