شهروند ۱۲۳۳  پنجشنبه ۱۱ جون  ۲۰۰۹

در سال ۱۹۰۶ میلادی آلویس آلزایمر پزشک آلمانی پس از ۲۰ سال تحقیق توانست تعریف علمی از این بیماری ارائه دهد. این بیماری برای قدردانی از یک عمر تحقیق وی “آلزایمر” نامیده شده است. آلزایمر که به بیماری پیری معروف است در واقع چیزی بیش از یک فراموشی ساده است.

علائم این بیماری با از دست دادن قدرت حفظ اطلاعات بخصوص  حافظه موقت در دوران پیری آغاز شده و به تدریج با از دست دادن قدرت تشخیص زمان، افسردگی، از دست دادن قدرت تکلم، گوشه گیری و سرانجام مرگ در اثر ناراحتی های تنفسی به پایان می رسد. بیماری آلزایمر در واقع مشکلی مغزی استکه با بالا رفتن سن و پیر شدن سلولها، ارتباط بین سلولها و انتقال اطلاعات دچار مشکل می شود. این مشکل بیشتر از همه در بخش حافظه و خاطرات خود را نشان می دهد. خاطره ها ترکیبی هستند از یادآوری دیده ها و شنیده ها و احساسات که برای یادآوری آنها، مغز نیاز به برقراری یک ارتباط پیچیده سلولی بین همه بخش ها دارد. به همین علت با بالا رفتن سن، خاطره ها کمرنگ یا فراموش می شوند. باید یادآور شد که سکته مغزی که باعث از دست رفتن بخشی از سلولهای مغز می شود یا شوک عاطفی پس از دست دادن عزیزی می تواند خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش دهد.

تحقیقات اخیر محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی نشان می دهد بیماری آلزایمر یک بیماری ژنتیکی است. به نقل از مجله علمی جنرال فیزیک محققان با انجام آزمایش بر روی ۱۲۰۰ مورد دوقلو اعلام کردند که ۷۱ درصد از موارد ابتلا به بیماری آلزایمر به دلایل ژنتیکی صورت می گیرد و وقوع بیماری آلزایمر  تا ۹۵ درصد بعد از ۶۰ سالگی رخ می دهد.  

درمان و مراقبت از این بیماران معمولا در جهت کنترل و پیشگیری از عوارض بیماری صورت می گیرد.  

در مراحل بالاتر که بیمار حدود خود و کنترل وظایف و فعالیتهای معمولش را از دست داده، مراقبت دقیق و اصولی مورد نیاز است.

فراموشی  غالبا برای بیمار مشکلات فراوانی را ایجاد می کند. فراموشی در هنگام آشپزی می تواند منجر به  آتش سوزی و سوختگی شود. فراموشی در پیدا کردن آدرس و زمان مراجعه به خانه یا محل دیگر می تواند باعث گم شدن فرد شود. بنابر این، این اشخاص به یک مراقب و یا بهتر بگوییم یک پرستار ثابت و دائم نیازمندند. آیا شما خواننده گرامی برای رویارویی با این دوران آمادگی دارید؟ آیا به مواجه شدن با هزینه های پرستار و … فکر کرده اید؟  

در این زمینه (آلزایمر) بیمه می تواند، ۲ پیشنهاد ارزنده را به شما عرضه کند: بیمه مربوط به  ناتوانی جسمی و از کار افتادگی (LTC)  و همچنین بیمه بیماری سخت (CIL).

در بیمه LTC در صورتی که فرد نتواند دو کار روزانه را به تنهایی انجام دهد و نیازمند کمک باشد مثلا در پوشیدن لباس نیازمند کمک باشد و یا در حمام گرفتن نیاز به همراهی داشته باشد، می تواند طبق قرارداد دریافت کننده مبلغ ۱۰۰۰ دلار تا ۸۵۰۰ دلار در ماه معاف از پرداخت مالیات باشد. همچنین پرداخت از طرف شرکت بیمه هیچ گونه ارتباطی با بیمه های دیگر نظیر (Disability) و یا کمکهای دولتی و همچنین دارایی های فرد ندارد. از آنجا که خطراتی نظیر تصادف، مریضی، کهولت سن و بیماریهای متعاقب آن همیشه انسان را تهدید می کند این بیمه می تواند تا ۱۰۰ سالگی راحتی خیال شما را از لحاظ مالی تامین نماید.  

همچنین بیمه بیماریهای سخت می تواند تا ۳۲ مورد بیماری را پوشش دهد. مقدار مبلغ بیمه نامه بستگی به فرد متقاضی اخذ بیمه دارد که متقاضی با توجه به قدرت پرداخت حق بیمه آن را انتخاب میکند.   خریدار بیمه می تواند در صورت عدم بیماری در طول دوره قرارداد، پول خود را پس بگیرد و در صورت مواجهه با یکی از ۳۲ مورد بیماری قید شده در این بیمه، می تواند یکجا مبلغ قرارداد را معاف از مالیات دریافت کند. شما بگویید آیا بهتر نیست امروز که تندرست هستیم درخصوص   آینده مان دقیق تر بیاندیشیم؟ بیایید فردا را برای خودمان و نزدیکانمان آسوده کنیم.  


 

* محمد رحیمیان کارشناس بیمه و سرمایه گذاری

moe@insufin.com