شهروند آرش عزیزی: روزنامه ‌نگار کهنه‌ کاری از کانادا برنده‌ ی جایزه‌ ی معتبر لیونل گلبر شده است. این جایزه هر سال به بهترین کتاب غیرداستانی انگلیسی‌ زبان در زمینه‌ ی مسائل خارجی اهدا می‌ شود و ۱۵ هزار دلار پاداش نقدی دارد.

کریستیا فریلند، که سابقه‌ ی طویلی در روزنامه ‌نگاری مالی و خارجی دارد، این جایزه را به خاطر آخرین کتابش، «زرسالارها:‌ عروج ابرثروتمندان جهانی جدید و زوال بقیه‌ ی مردم»، دریافت کرده است.

کریستیا فریلند برنده جایزه گلبر

فریلند که متولد آلبرتا است اما سال ‌ها است با همسر و فرزندانش در نیویورک زندگی می‌کند در گفتگوی تلفنی با تورنتو استار گفت «هیجان‌ زده و بهت ‌زده» است. فریلند گفت حتی از نامزد شدن «زرسالارها» هم غافلگیر شده است چرا که این کتاب خیلی در مورد سیاست خارجی نیست و «بیشتر به کسب و کار و اقتصاد می‌پردازد و به شکاف اقتصادی جدید.»

نویسنده ی کانادایی-آمریکایی که درس ‌خوانده‌ ی هاروارد و آکسفورد است، گفت:‌ «من بخصوص افتخار می‌ کنم چون کانادایی هستم و به نظرم مهم است که کانادا صدایی در گفتگوی جهانی در مورد مسائل اقتصادی که به سیاست خارجی شکل می‌دهند داشته باشد.»

این نویسنده ‌ی ۴۵ ساله در حال حاضر مدیر عامل و سردبیر بخشی از اخبار در آژانس تامسون رویترز است. او سابقه ‌ی کار برای فایننشال تایمز در نیویورک، لندن، مسکو و کیف را دارد و مدتی نیز معاون سردبیر گلوب اند میل بود. فریلند به علاوه برای بعضی از معتبرترین نشریات جهان همچون اکونومیست، واشنگتن پست، نیویورکر و آتلانتیک نوشته است.

آخرین کتاب او پیش از «زرسالارها» در مورد فروپاشی شوروی بود و «حراج قرن: سواری دیوانه ‌وار روسیه از کمونیسم به سرمایه ‌داری» نام داشت.

هیئت منصفه‌ ی جایزه‌ ی گلبر در اعلام نظر خود تصویری را که فریلند از «شکل گرفتن نخبگان جهانی جدیدی با قدرت بی‌سابقه ‌ی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی» ارائه کرده ستود.

به غیر از «زرسالارها»، چهار کتاب دیگر نامزد جایزه‌ی گلبر امسال شده بودند:

– «پرده‌ی آهنین: در هم کوبیدن اروپای شرقی ۱۹۴۴-۱۹۵۶» از آن اپلبام، روزنامه ‌نگار آمریکایی (چاپ واشنگتن و لهستان)

– «عصر هسته ‌ای دوم:‌ استراتژی، خطر و سیاست قدرت نوین» از پل بریکن، استاد علوم سیاسی دانشگاه ییل (چاپ کنتیکتِ آمریکا)

– «روح ‌های امپراتوری: میراث ‌های بریتانیا در جهان معاصر» از کواسی کوارتنگ، نماینده‌ ی محافظه‌ کار مجلس بریتانیا (چاپ لندنِ انگلستان)

– «از ویرانه های امپراتوری: روشنفکرانی که آسیا را بازسازی کردند» از پانکاج میشرا، نویسنده ‌ی هندی (چاپ لندنِ انگلستان.)

جایزه ‌ی لیونل گلبر در سال ۱۹۸۹ به یاد و خاطره‌ ی لیونل گلبر (۱۹۰۷-۱۹۸۹)، دیپلمات کانادایی، افتتاح شد. این جایزه را بنیاد گلبر همه ساله در همکاری با مجله‌ ی فارین پالیسی و دانشکده ‌ی مسائل جهانیِ مانکِ دانشگاه تورنتو اهدا می ‌کنند.

فریلند جایزه‌ ی خود را در روز ۱۵ آوریل با ایراد سخنرانی دریافت می ‌کند. مراسم اهدای جایزه‌ ی گلبر در سالن کنفرانس ویویان و دیوید کمپبل در دانشکده ‌ی مانکِ دانشگاه تورنتو برگزار می‌ شود و شرکت در آن برای عموم رایگان و آزاد است. برای اطلاعات بیشتر نگاه کنید به utoronto.ca/munk/gelber