انتخابات رهبری حزب لیبرال

 

شهروند آرش عزیزی: شاید این عنوان متعجب‌تان کند. مگر نه این‌که هنوز قریب یک ماه به انتخاب رهبر جدید حزب لیبرال مانده است؟‌ پس ما از کجا پیروزی جاستین ترودو را حتمی می ‌دانیم؟

هفته‌ ی گذشته، انتشار آمار کمک ‌های مالی که نامزدهای کسب رهبری لیبرال ‌ها دریافت کرده ‌اند آن‌چه مدت ‌ها مسلم بود، مسلم‌ تر کرد: جاستین ترودو آنقدر از پنج نامزد باقیمانده در رقابت پیش است که واقعا بعید است در پیروزی ‌اش شک کنیم. اگر هم شکی برجا بود با کنار رفتن مارک گارنو، نماینده ‌ی مونترال و جدی‌ ترین رقیب ترودو، از میان رفت.

در میان پنج نامزد دیگر، رقابت برای دوم شدن داغ خواهد بود و نسبت به این‌که این دوم شدن چگونه و با چه درصدی از آرا انجام شود، می ‌تواند به توشه‌ ای سیاسی برای آینده ‌ی آن ‌ها بدل شود.

از راست: جاستین ترودو، جویس موری، مارتا هال فیندلی

در حال حاضر، جویس موری و مارتا هال فیندلی، به ترتیب نماینده ‌ی حاضر ونکوور و نماینده‌ ی سابق ویلودیلِ تورنتو، سایه به سایه یکدیگر را برای کسب مقام دومی تعقیب می‌ کنند.

این گمانه‌ البته بر اساس گزارش ‌های مالی است که نامزدها هفته‌ ی گذشته به اداره‌ ی انتخابات کانادا ارائه دادند. این اولین از چهار گزارش هفتگی است که نامزدها باید در ماه آخر رقابت به این اداره ارائه کنند.

کارزارِ ترودو البته تا زمان زیر چاپ رفتن شهروند هنوز ارقام رسمی خود را در وب‌ سایت اداره ‌ی انتخابات منتشر نکرده است. اما تیمِ او به کندین پرس گفت این کارزار از اکتبر ماه گذشته تا کنون بیش از ۱ میلیون دلار کمک مالی دریافت کرده‌ است و ۳۰۰ هزار دلار دیگر نیز هنوز دارد از مجراهای حزبی رد می‌ شود تا به حسابِ کارزار برسد.

این میزان دو برابر مجموع کمک ‌هایی است که پنج نامزد دیگر جمع‌ آوری کرده ‌اند.

مارتا هال فیندلی، که چند سالی نماینده ‌ی حوزه ‌ی ایرانی ‌نشینِ ویلودیل بود، حدود ۱۷۹ هزار دلار جمع‌آوری کرده است و موری،‌ که نماینده ‌ی جناح چپ حزب است، با ۱۶۹ هزار دلار بلافاصله پس از او در جایگاه سوم قرار دارد.

اما این موری است که در چند ماه گذشته موفق شده کمپین خود را بیش از همه‌ ی انتظارات پیش ببرد و در جایگاه کنونی قرار دهد. در پایان سال گذشته، گزارش مالی حزب نشان می ‌داد که مارتا ۱۱۵ هزار دلار جمع ‌آوری کرده است و موری تنها ۵۷ هزار دلار. یعنی موری بیشترین افزایش را داشته است. به اضافه تعداد اهداکننده‌ ها به کارزارِ موری (۱۳۸۲) بیش از کارزارِ هال فیندلی (۱۰۲۳) است.

جویس موری، که از اندک نمایندگان لیبرالی بود که در انتخابات گذشته موفق شد کرسی خود را در مجلس حفظ کند، در ماه‌ های گذشته با اتکا بر هواداران اینترنتی ‌اش موفق شده اینقدر پیش بیاید. جنجالی ‌ترین پیشنهاد او همکاری یک‌ باره ‌ی انتخاباتی با ان دی پی و حزب سبز (که او «احزاب مترقی» می ‌نامد) در سال ۲۰۱۵ برای بیرون کردن حزب محافظه‌ کار از دولت است.

این فکر، که هر چند وقت یک ‌بار در صفوف ان دی پی و لیبرال ‌ها مطرح می ‌شود، همیشه تعدادی فعال متعهد را به خود جذب می‌کند و همین است که پیشنهادِ موری نیز دنباله ‌روهایی پیدا کرده است. پیشتاز بودن موری را از آن‌جا می ‌توان فهمید که در آخرین مناظره‌ ی نامزدها در مونترال، هم ترودو و هم هال فیندلی مشخصا به او و طرح همکاری ‌اش با سایر احزاب حمله کردند.

طرحِ موری وقتی جان بیشتری گرفت که الیزابت می، رهبر حزب سبز، هفته ‌ی پیش اعلام کرد حزبش در انتخابات میان‌ دوره ‌ای پیش ‌رو در لابرادور نامزد معرفی نمی‌کند و از ان دی پی نیز خواست همین کار را کند. هدف می کمک به پیروزی نامزد لیبرال ‌ها است که او نماینده‌ ی آرای «مترقی» و ضدهارپر می‌ داند. در انتخابات ۲۰۱۱، لیبرال‌ ها در این حوزه تنها با ۷۹ رای از نامزد محافظه‌کار شکست خوردند. نامزد پیروز محافظه ‌کار، پیتر پنشو، اکنون به دلیل تخلفات قانونی کارزار انتخاباتی ‌اش مجبور به استعفا شده است.

سال گذشته ، ناتان کولن، نامزد رهبری ان دی پی، با پیشنهادی مشابه، کارزاری بسیار مشابه موری به پا کرد و موفق شد در کمال شگفتی جایگاه سوم را در آن رقابت به خود اختصاص دهد. پاداشِ کولن این شد که مولکر،‌ رهبر منتخب، سمت مهم ریاست گروه نمایندگان حزب در مجلس را به او اعطا کرد.

از آن‌جا که جاستین ترودو هم در بعضی مواضع به موری نزدیک می‌رسد، بعید نیست حضور موفق او در انتخابات و کسب احتمالی جایگاه دوم باعث شود این نماینده‌ ی ونکوور نقش مهمی در کابینه ‌ی سایه ‌ی ترودو بازی کند. عدم محبوبیت تاریخی ترودوها در غرب کانادا باعث می‌ شود جاستین بخصوص نیازمند ستون قدرتمندی در غرب کشور باشد.

از میان سایر نامزدها، عملکرد مارتین کاچون، نماینده‌ ی سابق مونترال و وزیر سابق دادگستری، از همه رقت ‌بارتر است. او با وجود سال ‌ها سابقه ‌ی سیاسی در بالاترین صفوف دولت تنها موفق شده ۱۰۳ هزار دلار جمع ‌آوری کند و آن هم از تنها ۱۵۱ نفر. این شامل ۱۲۰۰ دلار (حداکثر کمک مجاز) از سوی فرانس دسمارا می ‌شود. دسمارا دختر ژان کر‌یتین، نخست ‌وزیر سابق لیبرال، است که کاچون بخشی از کابینه‌ ی او بود.

پس از او، کارن مک‌کریمون، افسر بازنشسته، با ۲۶ هزار دلار قرار دارد که همچنان بالاتر از دبورا کوین، وکیل تورنتویی و مادر تنها دختر پی یر الیوت ترودو، است. کوین، که اولین نامزد جدی بود که وارد رقابت شد تنها ۲۵ هزار دلار جمع ‌آوری کرده است.

دیوید برچی، وکیل اهل اتاوا، که هفته ‌ی گذشته از رقابت کنار رفته حدود ۵۰ هزار دلار جمع ‌آوری کرده بود.

مارک گارنو هنوز گزارش مالی خود را پر نکرده است.

میزان میلیون دلاری‌ ای که جاستین ترودو جمع کرده اما نه تنها بیش از هفت برابرِ نزدیک ‌ترین رقیب است که سه برابر کمک ‌های مالی به مولکر، رهبر ان دی پی، در رقابت سال گذشته‌ ی آن حزب است. البته طبق مقررات ان دی پی، نامزدها اجازه ‌ی جمع‌ آوری بیش از ۵۰۰ هزار دلار را نداشتند در حالی که این سقف مالی برای لیبرال ‌ها دو برابر است.

تیمِ جاستین ترودو در گفتگو با رسانه ‌ها گفته‌ که او بیشتر کمک ‌های مالی خود را با کمک اندک هزاران نفر هوادارانش در سراسر کشور جمع‌ آوری کرده. طبق این گفته ‌ها بیش از ۷۵۰۰ نفر به کارزارِ ترودو کمک کرده ‌اند و متوسط کمک ‌ها ۱۵۵ دلار بوده است. بیش از ۳۰۰۰ نفر ۲۰ دلار یا کم‌تر کمک کرده ‌اند.

شش نامزد نهایی در روز ۶ آوریل در گردهمایی ‌ای که در تورنتو برگزار می‌شود آخرین شانس صحبت خطاب با ۱۲۷ هزار عضو و حامی دارای حق رای حزب لیبرال در سراسر کشور را خواهند داشت. سپس یک هفته وقت برای رای دادن (به صورت اینترنتی یا حضوری) هست. نتایج نهایی در کنوانسیون حزب اعلام می ‌شود که در روز ۱۴ آوریل در اتاوا برگزار خواهد شد.