بی بی سی: احمد صدر حاج سیدجوادی، از برجسته‌ترین چهره‌های نهضت آزادی و جبهه ملی ایران و اولین وزیر کشور ایران پس از انقلاب ۱۳۵۷، درگذشت.

آقای حاج‌سیدجوادی، که ۹۶ سال سن داشت، از روز سه‌شنبه هفته گذشته در بیمارستان آبان بستری شده بود.

احمد صدر حاج سیدجوادی، وزیر کشور در دولت موقت مهدی بازرگان بود و پس از چند ماه از وزارت کشور به وزارت دادگستری رفت و دومین وزیر دادگستری ایران پس از انقلاب شد. او همچنین از اعضای شورای انقلاب بود که کمی پیش از سرنگونی محمدرضا پهلوی به دستور آیت‌الله روح‌الله خمینی برای اداره امور انقلاب تشکیل شده بود.

زیرنویس عکس ردیف جلو: احمد صدر حاج‌سیدجوادی-وزیر کشور، مهدی بازرگان-نخست‌وزیر، یدالله سحابی-وزیر مشاور ردیف عقب: علی خامنه‌ای-عضو شورای انقلاب، جواد فکوری-فرمانده نیروی هوایی و وزیر دفاع

آقای حاج سیدجوادی حقوقدان و وکیل دادگستری بود و سال‌ها پیش وکالت بسیاری از چهره‌های سیاسی شاخص ایران را به عهده داشت. او از جمله در دوره نظام سلطنتی ایران وکیل آیت‌الله حسینعلی منتظری، روحانی برجسته شیعه و آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر کنونی جمهوری اسلامی بود.

او همچنین پس از انقلاب وکالت مهدی بازرگان، نخست‌وزیر دولت موقت و ابراهیم یزدی، دبیر کل نهضت آزادی را بر عهده داشت.

عذرخواهی

آقای حاج سیدجوادی دو سال پیش در نامه‌ای به رهبر ایران از او بابت حمایت گسترده‌اش از محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور، انتقاد کرده و نسبت به سرکوب نیروهای سیاسی وفادار به انقلاب ۱۳۵۷ هشدار داده بود.

مهندس بازرگان، احمد صدرحاج سیدجوادی، و ابراهیم یزدی

او در نامه خود با اشاره به اتهامات هواداران حکومت علیه میرحسین موسوی و مهدی کروبی، رهبران مخالفان، به رهبر ایران گفته بود: “جنابعالی در حال حاضر تنها عضو شورای انقلاب محسوب می‌شوید که لااقل به ظاهر از تیرهای این جریان منحرف در امانید و یگانه کسی هستید که هنوز از امکانات قابل توجهی برخوردار است” و از او خواسته بود که دست به اصلاحات بزند.

او در نامه دیگری که خطاب به مردم ایران نوشته بود به عنوان یکی از اعضای شورای انقلاب از وقایع سه دهه اخیر در ایران  عذرخواهی کرده بود.

آقای حاج سیدجوادی نوشته بود: “اگر ما پس از پیروزی انقلاب، همچنان شانه به شانه ایستاده و دست در دست هم، استبداد را نشانه گرفته بودیم و مشکلات را در سقوط شاه خلاصه نمی‌دیدیم، امکان بازتولید استبداد و فرو افتادن از استبداد سیاسی به استبداد دینی به این سان راحت و کم‌هزینه صورت نمی‌پذیرفت.”

مهراوه دختر نسرین ستوده در کنار احمد صدرحاج سیدجوادی

او نوشته بود: “آنچه در این لحظات برای راقم این سطور تاسف‌انگیز بوده و جای عذرخواهی دارد، نه مبارزه با نظام خودکامه‌ پهلوی یا همکاری با روحانیت یا پذیرش مسئولیت یا واگذاری قدرت به تشنگان آن است.”

و افزوده بود: “ضمن اعتقاد کامل به اصالت انقلاب مردمی ۱۳۵۷ و آرمان‌های آن و دفاع از عملکرد نهضت آزادی ایران در خلال پیروزی انقلاب و پس از آن”، بابت “کوتاهی، قصور و یا ناتوانی خود به عنوان احدی از اعضای شورای انقلاب و دولت موقت در راستای ممانعت از عدول حاکمیت از آرمان‌های تاریخی ملت ایران” عذر می‌خواهد.

آقای حاج سیدجوادی همچنین از امضاکنندگان نامه‌ای بود که شش تن از چهره‌های ملی‌-مذهبی در آن به رهبر ایران  هشدار داده بودند که با توجه به اوضاع داخلی و موقعیت بین‌المللی کنونی ایران، مذاکره با ایالات متحده آمریکا را به مصلحت نمی‌دانند و گفته بودند حکومت باید به جای آن فضای سیاسی داخل کشور را باز کند.

احمد صدر حاج سیدجوادی پس از وزارت در دولت موقت مهدی بازرگان، در اولین مجلس شورای اسلامی به نمایندگی انتخاب شده بود.

آقای حاج‌ سیدجوادی چندین بار در دوره جمهوری اسلامی به خاطر فعالیت‌هایش به زندان افتاده بود.

مراسم تشییع پیکر حاج سیدجوادی. ابراهیم یزدی و عماد باقی در عکس دیده می شوند

بیانیه خانواده های فروهر، مختاری و پوینده

یاد دکتر احمد صدر حاج سیدجوادی را گرامی می‌داریم و درگذشت این مبارز شریف و محترم را به همگان و بویژه بستگان آن عزیز تسلیت می‌گوییم.

در طی سال‌های پس از قتل عزیزانمان او از پایدارترین و صمیمی ترین همراهان ما در دادخواهی بود و با بنیادگزاری کمیته دفاع از حقوق قربانیان قتل‌های زنجیره ای تلاشی پیگیر در این راه کرد. اگرچه این تلاش‌ها هنوز به نتیجه درخور نرسیده، اما به تعمیق فرهنگ عدالت خواهی در ایران یاری رسانده است. با مرگ دکتر احمد صدر حاج ‌سید جوادی ما پشتیبان صدیقی را از دست داده‌ایم.

یادش گرامی و امیدش به عدالت در دل‌های ما زنده باد.

خانواده‌های فروهر، مختاری، پوینده