از ۲می تا ۸ می ۲۰۱۳

راز زندانی شدن دانشمند هسته ای امید کوکبی

جرس: پس از گذشت دو سال و نیم حبس، امید کوکبی، دانشمند و نخبۀ زندانی، در نامه ای به همکلاسی اش دکتر علی شریفی، راز زندانی شدنش را برملا کرد. وی پس از تحمل نزدیک به دو سال و نیم حبس و فشارهای سخت، ناگفتنی ها را با ارائه دو سند مهم گفت.

امید کوکبی

وی دو سند یکی مدرک ارائه بورس تحصیلی سازمان انرژی اتمی و دیگری برگ ملاقات روز قبل از دستگیری با مسئولان آن سازمان و شرح ماوقع را نیز به پیوست آن ارائه داده است.

کوکبی در نامه اش یادآور شده است که این حکم ده ساله نه برای خطای رفته از کسی، بلکه تنبیهی است برای کسی که حاضر نشده است به خاطر اعتقادش به “آزادی انتخاب شخصی برای برگزیدن مسیر زندگی شخصی اش” در داخل سیستم امنیتی و نظامی علی رغم ارائه انگیزه های مالی و فنی فراوان آن مشغول به کار شود.

دکتر امید کوکبی، دانشجوی فوق دکترای فیزیک اتمی با گرایش لیزر در دانشگاه آستین تگزاس آمریکاست که در بهمن ماه سال ۸۹ به هنگام خروج از ایران در فرودگاه تهران بازداشت و به اتهام ارتباط با دول متخاصم مدت ۳۶ روز در بند ۲۰۹ زندان اوین در انفرادی گذراند و از آن زمان تاکنون بدون حتی یک روز مرخصی در بند ۳۵۰ زندان به سر می‌برد.

این دانشمند جوان ایرانی در طول دوران تحصیل خود با کسب مدارج عالی و کسب مقام در المپیادهای کشوری درخشید و با رتبه بیست و نهم در رشته دکترای پیوسته فیزیک به دانشگاه شریف راه یافت.

وی پس از پایان دوره لیسانس در دو رشته فیزیک و مهندسی مکانیک به علت رویکرد تجربی درفیزیک و علاقه به تکنولوژی های جدید در فیزیک اتمی به خارج از کشور رفت. دوره فوق لیسانس و دکترای خود را در رشته فیزیک اپتیک و فوتونیک در اسپانیا به اتمام رساند و سپس برای طی دوره فوق دکترا به دانشگاه تگزاس، که معتبر‌ترین دانشگاه در این رشته است، دعوت شد و تحقیقات فوق دکترای خود را از سال ۸۹ در آن دانشگاه شروع کرد.

تخصص و اطلاعات علمی بالای امید کوکبی در رشته فیزیک لیزر (که در ایران منحصر به فرد بوده و در صنایع اتمی کاربرد بسیار دارد) باعث شده است تا مقامات امنیتی سعی در جذب وی برای همکاری کنند که همواره با امتناع وی روبرو شده اند.

دکتر امید کوکبی تاکید کرده است که تمایلی به ورود به پروژه‌های طبقه بندی شده ندارد و می خواهد فعالیت‌های علمی خود را در دانشگاه ادامه دهد.

پاسخ رد به این درخواست ها نهایتا منجر به بازداشت و تهدید و فشار بر وی شد. که با گذشت دو سال و سه ماه است از حبس وی، فشارهای بازجویان برای متقاعد کردنش برای همکاری با آنها همچنان ادامه دارد.

اواخر سال گذشته نیز در راستای فشارها برای متقاعد کردنش به همکاری، رای محکومیت دیگری در خصوص اتهام تحصیل مال از طریق نامشروع (مبلغ چهار هزار یورو که برای شرکت در یک سمینار علمی دریافت کرده بود) بدون احضار حتی یک جلسه ! در دادگاه به ۹۱ روز حبس محکوم و حکم در زندان به وی ابلاغ شد.

نامه امید کوکبی به علی شریفی در سایت جرس موجود است.

پشتیبانی بی‌نظیر کاربران از کاندیداهای فارسی زبان در جایزه The Bobs

رادیو آلمان: برندگان نهمین دوره جایزه بهترین فعالان دنیای مجازی “The Bobs”دویچه وله توسط هیئت بین‌المللی داوران و همچنین کاربران مشخص شدند.

امسال بیش از ۴۲۰۰ وبلاگ، وبسایت و پروژه آنلاین به زبان های فارسی، آلمانی، انگلیسی، اوکرائینی، چینی، اسپانیایی، عربی، روسی، اندونزیایی، فرانسه، پرتغالی، بنگلادشی، ترکی و هندی کاندیدا شدند که نسبت به سال گذشته بیش از یک هزار بر تعداد کاندیداها افزوده شد.

آرش آبادپور داور بخش فارسی

در مجموع ۳۶۴ وبلاگ، وبسایت و یا پروژه به مرحله نهایی راه یافتند تا از دو طریق رای‌گیری آنلاین در همه موضوع‌ها و انتخاب هیئت داوران در شش موضوع، بهترین فعالان دنیای مجازی برای سال ۲۰۱۳ برگزیده شوند.

هیئت داوران به ریاست اوته شفر، سردبیر دویچه وله در روزهای سوم و چهارم ماه مه (۱۴ و ۱۵ اردیبهشت) در برلین و در مرکز تلویزیون دویچه وله گردهم آمد تا بهترین‌های شش موضوع عمومی را برگزیند.

برندگان شش موضوع عمومی از طریق رای‌گیری عمومی نیز مشخص شدند. امسال علیرغم همه دشواریی‌هایی که بر اینترنت ایران حاکم است، برای نخستین بار در تاریخ جایزه The Bobs کاندیداهای فارسی زبان با پشتیبانی بی‌نظیر جامعه مجازی روبرو و از شش موضوع عمومی در چهار موضوع برنده شدند:

ـ وبلاگ مسیح علی‌نژاد از همان نخستین روز آغاز رای‌گیری در رتبه اول قرار گرفت و به عنوان بهترین وبلاگ انتخاب شد.

ـ کمپین “نه به حجاب اجباری” در موضوع بهترین فعال اجتماعی با پشیبانی بی‌نظیر کاربران روبرو شد و با کسب بیشترین آرا در رتبه نخست جای گرفت.

ـ کامبیز حسینی با پادکست “پنج عصر” که توسط کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران تهیه می‌شود، در موضوع جایزه ویژه گزارشگران بدون مرز، با آرای علاقمندانش به سرعت در رتبه اول قرار گرفت.

ـ محمد درویش با وبلاگ مهار بیابان‌زایی در رقابتی نفس‌گیر در ساعات آخر از رقیب اسپانیایی پیشی‌گرفت و در موضوع “جایزه اجلاس جهانی رسانه‌ها” در رتبه نخست قرار گرفت.

در دو موضوع دیگر رقابت عمومی، وبسایت “جار” در موضوع بهترین خلاقیت آنلاین و وبسایت “با ایمیل” در موضوع بهترین نوآوری دوم شدند.

سمیه رضایی، بانوی افغان با وبلاگ عمه سنگری در میان کاندیداهای فارسی زبان بیشترین آرا را کسب کرد و به عنوان بهترین وبلاگ برگزیده شد.

ـ وحید آنلاین نیز از میان ۱۰ کاندیدا با کسب بیشترین آرا از سوی کاربران به عنوان بهترین شخص برای دنبال کردن انتخاب شد.

برای اولین‌بار در تاریخ جایزه دویچه وله، کاندیداهای فارسی زبان از سوی هیئت داوران برگزیده نشدند. آرش آبادپور، داور بخش فارسی در زمینه موفقیت بی‌نظیر کاندیداهای فارسی زبان در رای‌گیری آنلاین و عدم کسب آرای هیئت داوران می‌گوید:«امسال دو اتفاق افتاد؛ آرای همه‌ی نامزدهای فارسی‌زبان بالا بود و مشابه پارسال ما در شاخه‌های مرتبط با نوآوری و ایده‌های جدید عملا حرف زیادی برای گفتن نداشتیم. من این‌طور برداشت می‌کنم که درعمل بخش عمده‌ فعالیت در فضای مجازی در ایران از سطح معمول، وبلاگ‌نویسی متنی و حداکثر تولید ویدیو، صوت و استفاده از شبکه‌های اجتماعی، بالاتر نمی‌رود. ما قدم‌های جدید برنمی‌داریم و تجربه‌های جدید نمی‌کنیم. به ‌نظرم این مساله‌ای است که باید جایی درباره‌اش حرف زد.»

نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری تا روز دوم ثبت‌نام به ۱۴۴ نفر رسید

بی بی سی: نام‌نویسی نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران که از بامداد سه‌شنبه آغاز شده است تا روز دوم شاهد ثبت‌نام ۱۴۴ نفر بوده است. حسن سبحانی، اقتصاد‌دان و نماینده ادوار مجلس و محمود مظفر، رئیس سازمان امداد و نجات از جمله افرادی هستند که در دومین روز ثبت نام کرده‌‌اند.

گزارش خبرگزاری‌ها حاکی است که در روز دوم نام‌نویسی ۶۹ تن، از جمله دو زن کاندیدای ریاست‌جمهوری این دوره ثبت‌نام کرده‌‌اند.

خبرگزاری‌ها نام این دو زن را «راضیه امیدوار» و «ثریا ملک‌زاده» اعلام کرده‌اند.

انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری ایران روز ۲۴ خردادماه برگزار می‌شود و روند ثبت نام آن تا روز شنبه ۲۱ اردیبهشت ادامه خواهد داشت.

روز سه‌شنبه کامران باقری لنکرانی، حجت‌الاسلام حسن روحانی، محمد سعیدی‌کیا، مصطفی کواکبیان و واعظ‌زاده از جمله چهره‌های مطرحی بودند که با حضور در ستاد انتخابات برای نامزدی ثبت‌نام کردند.

محسن رضایی، از دیگر نامزدهای انتخاباتی، روز چهارشنبه به ایسنا گفت که وی طرفدار «ایالتی کردن اقتصادی» و « فدرالیسم اقتصادی» است.

به گزارش فارس، حسن سبحانی، اقتصاددان و نماینده ادوار مجلس، که از نامزدهای ثبت‌نام کرده ریاست‌جمهوری است روز چهارشنبه هزینه‌های کارزار تبلیغاتی خود را ۳۷٫۵ میلیون تومان اعلام کرد.

«راضیه امیدوار»، دارای لیسانس اقتصاد، به عنوان اولین زن در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد.

وی پس از انجام مراحل ثبت‌نام در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا خود را رجل سیاسی مذهبی می‌دانید، گفت که «به سئوالات سیاسی پاسخ نمی‌دهم.»

به گزارش خبرگزاری ایرنا، اسفندیار رحیم مشایی که از او به عنوان کاندیدای احتمالی دولت برای انتخابات ریاست‌جمهوری یاد می‌شود روز سه‌شنبه با بیان این مطلب که «شماری از من می‌پرسند چرا این همه تو را بهانه می‌کنند»، اظهار داشت: «گناه این است که من یار اسفند هستم.»

روزنامه قانون روز چهارشنبه نوشت که «قاسم شعله سعدی» نیز در حالی که «روی کراواتش نوشته شده بود اوین ۳۵۰» برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری به تالار وزارت کشور آمد و گفت که «اگر وارد صحنه انتخابات شوم خاتمی ‌نیز به نفع من کنار خواهد کشید».

این روزنامه نوشته است: برخی از کسانی که برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری مراجعه کرده بودند «می‌خواستند تریاک را آزاد کنند و برخی‌ها نیز قصد دادن وام عشق داشتند.»

این گزارش می‌افزاید که «هر چند وقت یک بار پیرمرد کفن‌پوشی که خود را رییس جمهوری ایران می‌دانست بلند می‌شد و فریاد سر می‌داد: «من رییس جمهور محترم جمهوری محترم اسلامی ‌ایران هستم».

به گزارش فارس، یکی از نامزدها که برای ثبت نام در انتخابات به وزارت کشور آمده بود با ارائه کارت شناسایی خود را قاضی دادگستری معرفی کرد و گفت که من چندین رای از جمله یک حکم اعدام صادر کرده‌ام؛ فارس نام این کاندیدا را ذکر نکرده ‌است.