شهروند آرش عزیزی: وزیر امور خارجه‌ ی کانادا تاکید کرد کشورش از حملات هوایی اسرائیل به سوریه حمایت کامل می‌ کند، اما خودش هنوز قصد به حضور نظامی در این کشور نگرفته است.

اسرائیل هفته‌ ی گذشته چند حمله‌ ی هوایی به سوریه انجام داد و گفت هدف این حملات تجهیزات پیشرفته‌ ای بوده که قرار بوده به دست گروه نظامی- سیاسی حزب ‌اللهِ لبنان برسد. حزب ‌الله مورد حمایت دولت بشار اسد در سوریه قرار دارد.

دولت سوریه گفته بود هدف این حملات «ارائه حمایت مستقیم نظامی از گروه‌ های تروریستی» است. دولت از این عبارت برای اشاره به اپوزیسیون مسلح استفاده می‌ کند که ماه ‌ها است درگیر جنگ داخلی خونینی با آن جهت سرنگونی این دولت هستند. عمران زوآبی، وزیر اطلاعاتِ دولت اسد، گفت این حملات «در را به روی تمام گزینه‌ ها» باز می ‌کنند اما از خواست های مشخص دولت خودش نگفت.

جان برد وزیر امور خارجه کانادا

از سوی دیگر ابهاماتی که در این مورد به وجود آمده بود باعث شده، ریک رات، دبیر مطبوعاتیِ برد، تاکید کند: «کانادا به فکر ماموریت نظامی در سوریه نیست.»

پیش از آن، جان برد در پاسخ به این سئوال خبرنگار تلویزیونی که آیا کانادا «حامی مباحثات موجود بین متحدان ما در مورد کارزار هوایی گسترده ‌تر علیه اهداف سوری هست یا نه؟» گفته بود: «واضح است که ما داریم با متحدان ‌مان صحبت می‌ کنیم.»

برد گفت شواهد موجود از آمریکا و اسرائیل نشان می‌ دهد که در سوریه از سلاح‌ های شیمیایی استفاده شده است. او افزود کانادا ظن قوی دارد که این رژیم اسد است که از این سلاح ‌ها استفاده می‌ کند اما تاکید کرد این گمان هنوز مشخصا تایید نشده است.

وزیر خارجه ‌ی هارپر گفت: «واضح است که استفاده از سلاح ‌های شیمیایی دسته‌ جمعی علیه جمعیت‌ های غیرنظامی به نگرانی عمیق می ‌انجامد.»

اما اگر یک مورد بود که برد در مورد آن شکی به جای باقی نگذاشت آن مساله ‌ی مسلح کردن شورشیان سوریه بود. او گفت دولت کانادا بر خلاف بسیاری از متحدان خود همچنان مخالف تسلیح اپوزیسیون است چرا که می ‌ترسد این تسلیحات به دست «جهادگرایان رادیکال بیافتد که وارد سوریه شده ‌اند و بخشی از اپوزیسیون را آلوده کرده ‌اند.»

برد این واقعیت را «نگرانی بزرگی» خواند و تاکید کرد: «مساله دیگر فقط چند صد نفر که ارتباطاتی با القاعده دارند نیست. شمار قابل توجهی از افراط‌گرایان رادیکال است که از سراسر جهان آمده ‌اند.»