رادیو فردا: عباس امیرانتظام، سخنگو و معاون نخست وزیر دولت موقت مهدی بازرگان پس از انقلاب اسلامی که از وی به عنوان قدیمی‌ترین زندانی سیاسی جمهوری اسلامی نام برده می‌شد، درگذشت.

الهه امیرانتظام، همسر این شخصیت سیاسی ۸۶ ساله در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایرنا خبر درگذشت وی را تائید کرده است.

به گفته خانم امیرانتظام، وی صبح روز پنج‌شنبه (۲۱ تیر) دچار تشنج شد و تلاش تیم پزشکی که برای احیای وی در منزل حضور یافته بودند، بی‌نتیجه ماند و او پیش از رسیدن به بیمارستان، جان سپرد. عباس امیرانتظام، عضو جبهه ملی ایران، معاون نخست وزیر در دولت موقت مهدی بازرگان پس از انقلاب سال ۵۷ ایران و سفیر جمهوری اسلامی در کشورهای اسکاندیناوی بود.

 به ‌دنبال حمله دانشجویان «خط امام» به سفارت آمریکا در ایران، وی به اتهام «جاسوسی» و «همکاری» با سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا بازداشت و به اعدام محکوم شد.

امیرانتظام و نزدیکان وی این اتهام را رد می‌کردند و وی سال ۷۷ در گفت‌و‌گو با روزنامه جامعه در این زمینه گفته بود که به عنوان «مسئول مذاکره و مکاتبه با تمام سفارتخانه‌ها» در داخل ایران، مکاتباتی «رسمی و قانونی» با سفارت آمریکا نیز انجام داده بود.

به گفته وی «اما آنهایی که سفارت را اشغال کردند، این نامه‌ها را به عنوان اسناد جاسوسی علیه دولت وقت و شخص من مورد استفاده قرار دادند. مطلقاً چیز دیگری نبود، مطلقاً.»

با این حال حکم اعدام وی به حبس ابد کاهش یافت و چندین سال بود که به علت کهولت سن و بیماری، به جای زندان، در منزل خود تحت مراقبت قرار داشت.

وی متولد سال ۱۳۱۱ تهران و دارای مدرک مهندسی برق از دانشکده فنی دانشگاه تهران و فوق لیسانس مهندسی از آمریکا بود.

امیرانتظام که دارای سه فرزند است، پس از انقلاب موفق به دیدار با فرزندان خود نشده و الهام امیرانتظام، دختر وی هنگام دریافت جایزه شهامت اخلاقی بنیاد یان کارسکی در سال ۸۲ به نمایندگی از طرف پدرش، گفت: «آخرین باری که پدرم را دیدم، ۱۰ سال بیش نداشتم.»

وی از قول پدرش نیز پیامی برای این مراسم قرائت کرد که امیرانتظام گفته بود: «وقتی به زندان می‌روید، خشمگین هستید. ابتدا تنها فکر و ذکر شما این است که بیگناه هستید. ۱۰ سال که می‌گذرد، احساس می‌کنید فراموش شده‌اید، مثل مردگان. ۲۰ سال که می‌گذرد و در زندان جوانی را ملاقات می‌کنید که شما را به جای می‌آورد و برایتان احترام قائل می‌شود… می‌فهمید که بخشی از تاریخ شده‌اید. تازه آن‌وقت می‌فهمید که خداوند قصد حفظ شما را داشته تا شاهد نقض حقوق هم‌میهنان‌تان و بی‌عدالتی علیه آنها باشد و اعتراض کنید.»

از عباس امیرانتظام در سال ۸۱ نیز کتابی دوجلدی با عنوان «آنسوی اتهام» منتشر شد که به بیان خاطرات وی از دوران بازداشت تا محاکمه پرداخته است.