شهروند- آرش عزیزی: پلیس ایتالیا جسد سوخته ‌ی یکی از عالی‌ رتبه‌ ترین همکاران سابق ویتو ریزوتو، از روسای شهیر مافیای مونترال، را پیدا کرد. این جسد در بخشی از عملیات گسترده‌ ی ضدمافیای پلیس در هفته ‌ی گذشته پیدا شد.

این کانادایی کشته ‌شده، خوآن رامون فرناندز نام دارد و زمانی در تورنتو زندگی می‌کرد. او متهم است که سال گذشته به جزیره‌ ی سیسیلیِ ایتالیا سفر کرده تا با رهبران مافیای معروف این جزیره، «کوسا نوسترا»، در حمل بین‌ المللی مواد مخدر همکاری کند.

«کوسا نوسترا» که لفظا به معنی «چیز ما» است از اواسط قرن نوزدهم در سیسیلی فعال است. فعالیت مافیایی بخش مهمی از اقتصاد این جزیره را تشکیل می‌ دهد. واژه‌ی «مافیا» پیش از آن‌که همه‌گیر شود صرفا به گروه ‌های مشغول در همین جزیره اطلاق می‌شد.

گروه ‌های مافیایی ایتالیا در سراسر دنیا فعالیت دارند اما کانادا یکی از اصلی ‌ترین مراکز آن‌ ها است.

مقامات ایتالیا می‌ گویند دستور کشتن فرناندز احتمالا از کانادا به این کشور رسیده است.

در پایان عملیات هفته‌ ی گذشته‌ ی پلیس ۲۱ نفر دستگیر شدند. دو نفر باقی‌ مانده دو کانادایی بودند: فرناندزِ ۵۷ ساله و فرناندو پیمنتلِ ۳۵ ساله.

پلیس پس از دریافت اطلاعات جدید روز پنجشنبه عازم روستای کاستلداکیا، نزدیک شهر پالرمو، شد. به گفته ‌ی روزنامه ‌ی لا رپوبلیکای ایتالیای آن‌ جا بود که دو جسد سوخته پیدا کردند. همین روزنامه گفت مقامات هیچ شکی ندارند که این دو جسد متعلق به فرناندز و پیمنتل است.

فرناندز، که اسپانیایی ‌تبار است، در اوایل دهه ‌ی ۲۰۰۰ در کانادا دادگاهی شده بود. در این‌جا او متهم بود که همکار تورنتوییِ دون ویتو ریزوتوی مونترال است. او در سال ۲۰۰۴ به خاطر چندین اتهام مربوط به مافیا (از جمله طراحی قتل صاحب باری که به طایفه ‌ی ریزوتو بدهکار بود)‌ به ۱۲ سال زندان محکوم شد. او در ضمن به شرکت خود در نقشه ‌ای برای حمل ۱۰۰۰ کیلو کوکائین، با کمک مافیا و «هلز انجلزِ» کبک، اعتراف کرده بود.

فرناندز که در آوریل ۲۰۱۲ از زندان بیرون آمد، از کانادا دیپورتش کردند. لا رپوبلیکا می‌گوید او سپس به باگریای سیسیلی نقل مکان کرد. او، که معروف است عاشق لباس ‌های شیک بود، در آن‌جا خود را به عنوان مربی هنرهای رزمی معرفی می‌ کرد. اما در واقع می ‌خواست کسب و کار جدیدی در تجارت مواد بین پالرمو و مونترِآل راه بیاندازد.

پلیس باور دارد او در ضمن درکار تجارت «آکسیکودون»‌، داروی مسکنی قوی، بوده است. در این نقشه، پیمنتل، که تازه در ماه مارس همین سال در سیسیلی به او پیوسته بود، نیز نقش داشت.