شهروند ـ جمعه ۲۴ جون(سوم تیر۱۳۹۰) به دعوت جبهه متحد دانشجویی در کانادا و جمعی از دانشجویان و فعالان حقوق بشر و با حمایت مرکز بین المللی حقوق بشر، انجمن حقوق بشر دانشگاه یورک، انجمن حقوق بشر ایران در دانشگاه رایرسون، و نیز انجمن دانشجویان دانشگاه رایرسون، شماری از ایرانیان مقیم تورنتو، همزمان با دیگر شهرهای جهان، در حمایت از زندانیان سیاسی که در اعتراض به کشته شدن هدا صابر و هاله سحابی دست به اعتصاب غذا زده بودند، در میدان دانداس جمع شدند.

گردهمایی در میدان دانداس

در این تجمع، شرکت کنندگان به سرودخوانی پرداختند و برای جلب توجه عابران در این منطقه ی شلوغ و پرتردد شهر، شعارهایی به انگلیسی دادند. از جمله شعارهای آنان دموکراسی برای ایرانDemocracy For Iran، حقوق بشر برای ایرانHuman Rights For IRAN، یک-دو-سه-چهار / ما در های زندان اوین را خواهیم گشودone , two , three , four; We will open Evin’s door اشاره نمود.

در این تجمع بیش از صد تن شرکت کرده بودند و تعدادی از دانشجویان در حمایت از خواسته های زندانیان اعتصابی به جمع آوری امضا پرداختند.

همچنین آنها برگه هایی که در آن وضعیت زندانیان اعتصاب کننده و خواست های آنان به زبان انگلیسی شرح داده شده بود در بین شهروندان کانادایی توزیع کردند. تجمع کنندگان در پلاکاردهایی که در دست داشتند از دولت کانادا خواسته بودند تا از زندانیان سیاسی اعتصاب کننده حمایت کند.

این تجمع همزمان با تجمع دیگر ایرانیان در شهرهای بزرگ جهان بود.

 در آنکارا، پایتخت ترکیه نیز پناهجویان به یاد زندانیان در بند ایران در میدان مرکزی این شهر گرد آمدند.

گردهمایی پناهجویان در ترکیه

به گزارش کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی، پناهجویان آنکارا در حمایت از اعتصاب غذای زندانیان سیاسی، روز ۲۵ ژوئن ساعت ۵ بعد از ظهر در میدان مرکزی شهر آنکارا، پارک “کیزیل آی” تجمع کردند.

آنها با در دست داشتن تصاویر زندانیان سیاسی در ایران که در اعتراض به مرگ هدا صابر و هاله سحابی دو فعال ملی مذهبی دست به اعتصاب غذا زده اند، حمایت خود را اعلام، و پیام رسان صدای حق طلبی آنان به گوش عابران و شاهدان این تجمع و رسانه های ترکیه بودند.

در این مراسم بیانیه ای در شرح اتفاقات جاری در ایران و اعتصاب غذای زندانیان سیاسی در دو زندان اوین و رجایی شهر توسط یکی از پناهجویان به زبان ترکی استانبولی برای حاضران و عابران خوانده شد.

این مراسم با خواندن سرود “ای ایران و یار دبستانی” به پایان رسید.

گردهمایی در میدان دانداس تورنتو

 

 

روز جهانی حمایت از زندانیان سیاسی ایران

شیوا محبوبی، سخنگوی کمیته آزادی زندانیان سیاسی در ایران گزارشی کوتاه از برگزاری روز جهانی حمایت از زندانیان سیاسی ایران که ٢٠ ژوئن ٢٠١١ (٣٠ خرداد ١٣٩٠) در ۴۹ شهر جهان برگزار شد، ارسال کرده است.  

فشرده ای از این گزارش را در زیر می خوانید. 

برگزاری این روز در اشکال مختلف از جمله:

١۔ تظاهرات در روزهای ١٨, ١٩ و٢٠ و ٢١ ژوئن ٢٠١١ برابر با ٢٨-٢٩ و ٣٠ خرداد ١٣٩٠

٢۔ میزهای اطلاعاتی و پیکت

٣۔ نمایشگاه عکس

۴۔ کنسرت در حمایت از کمپین ٢٠ ژوئن  در روز ٢٩ می در انگلستان

 در طول  کمپین ٢٠ ژوئن  و بالاخص در طول سه روز برگزاری مراسم، توانستیم علیرغم سکوت رسانه ها و دول غربی در رابطه با وضعیت زندانیان سیاسی در ایران و احکام اعدام، توجه  و حمایت هزاران نفر را عمدتا در کشورهای مختلف در اروپا استرالیا و آمریکای شمالی بار دیگر به مسئله زندانیان سیاسی و خانواده هایشان جلب کنیم. در این تظاهرات همچنین عکس های  زندانیان سیاسی را در  قلب این کشورها به نمایش گذاشتیم و توجه طیف وسیعی از مردم را به جنایات رژیم اسلامی جلب کردیم .

این روز جهانی توانست تعداد بسیار زیادی از نهادها و افراد مدافع آزادی زندانیان سیاسی را در یک حرکت مشترک جمع کرده و یک صدا برای اولین بار در ۴٩ شهر دنیا صدای زندانیان سیاسی و خانواده هایشان را به گوش جهانیان برساند.

در پی فراخوان کمپین ٢٠ ژوئن ده ها سازمان و نهاد مختلف ایرانی به این فراخوان جواب مثبت داده و با برگزاری تظاهرات و ارسال نامه های حمایتی از این روز استقبال کردند.   

در ۴٩  شهر در سراسر دنیا مردم از طریق  شرکت در تظاهرات، ارسال نامه اعتراضی، امضای طومار، ارسال کارت پستال های “من صدای او هستم”، ارسال بیانیه حمایتی، برگزاری کنسرت و خبررسانی در رابطه با این روز شرکت کردند.

مادران چند زندانی سیاسی سابق از جمله مادر فرزاد کمانگر و همچنین مادر برادران اعدام شده عبدالله و محمد فتحی  به مناسبت این روز پیام دادند؛ این نامه ها در سطح بسیار وسیعی پخش شد.

در طول کمپین ٢٠ ژوئن به پارلمان اروپا، کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل، دولت های کانادا و هلند و انگلستان نامه نوشته شد که از سوی اداره کل روابط خارجی پارلمان اروپا  خانم کاترین اشتون و خانم ان لووما از سوی وزیر خارجه دولت هلند جواب مثبت و حمایتی دادند و ضمن اشاره به اقدامات تا کنونیشان اعلام کردند که فشار بیشتری به رژیم خواهند آورد.

 بیش از ٣٠٠٠ کارت پستال “من صدای او هستم” که در کشورهای مختلف از سوی مردم  امضا شده به همراه طومارهای حمایتی مردم  به مناسبت ٢٠ ژوئن برای کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل  ارسال شد.

طومار اینترنتی که در حمایت از زندانیان سیاسی  به مناسبت روز  ٣٠ خرداد امضا شده بود همراه با یک نامه به کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل خانم ناوانیتیم پیلای ارسال گردید.

از دو ماه پیش  از ٣٠ خرداد (٢٠ ژوئن) برنامه های هفتگی “برای آزادی زندانیان سیاسی” که از کانال جدید پخش می شود به این روز اختصاص داده شد و دو برنامه  زنده تلویزیونی ویژه  ٣٠ خرداد  از کانال جدید پخش و مورد استقبال زیادی قرار گرفت.

در سطح شبکه های اینترنتی اجتماعی مانند فیس بوک، توئیتر، شبکه ایمیلی و سایت، تبلیغات بسیار وسیعی منظما به فارسی و انگلیسی در رابطه با انعکاس وضعیت زندانیان سیاسی و بسیج نیرو فعالیت شد.

از طریق رسانه های فارسی زبان در رابطه با روز جهانی و وضعیت زندانیان سیاسی اطلاع رسانی شده و مصاحبه هایی با سخنگوی کمپین و سایر دست اندرکاران کمپین ٢٠ ژوئن ترتیب داده شد.

یکی از ابتکارات در حمایت از زندانیان که در آستانه ٢٠ ژوئن  صورت گرفت اقدام و ابتکار  سلیمان چوگلی در حمایت  از زندانیان سیاسی و مدنی بود. سلیمان چوگلی  در تاریخ ١٨ ژوئن دوچرخه سواری  را از نروژ به سوی پارلمان اروپا در بلژیک شروع کرده است. این دوچرخه سواری به مدت یکماه طول خواهد کشید و امیدواریم این اقدام با حمایت همه ما  توجه وسیعی را به خود جلب نماید.

حرکت  ٢٠ ژوئن – ٣٠  خرداد- روز جهانی در حمایت از زندانیان سیاسی، صرفا برگزاری یک تظاهرات نبود، این یک روز تاریخی است؛ ما قصد داریم تا سرنگونی رژیم این روز را هر چه وسیعتر برگزار کرده و در پرتو آن فشار وسیع و موثری روی رژیم برای آزادی زندانیان سیاسی بیاوریم.