۲۳می تا ۳۰می ۲۰۱۳

بیانیه شورای ملی ایران در مورد انتخابات آزاد

مردم قهرمان و تاریخ ساز ایران،

پیامد سی و چهارسال عملکرد نادرست و سوء مدیریت حاکمان جمهوری اسلامی در اداره امور مختلف کشور و سیاست های  تنش آفرین و ضد منافع ملی در عرصه خارجی، ساختارهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را به آستانه نابودی کشانده و کشورمان را در منجلاب فقر و فلاکت و انزوای بین المللی فرو برده است.

shoora

تمرکز قدرت در دست یک نفر به نام ولی فقیه و خودکامگی و خودمحوری او و سپردن امور کشور به دست غارتگران و تبهکاران، کشورمان را به خطرناکترین برهه از تاریخ خود رسانده است، تاجایی که حتی وفاداران به آرمان های انقلاب اسلامی نیز به صف ناراضیان و منتقدان پیوسته اند.

جمهوری اسلامی با سوءاستفاده از ثروت های ملی مردم ایران، آزادی های بدیهی انسانی را از شهروندان ایرانی در تعیین سرنوشت، کنش آزاد سیاسی و مشارکت در امور کشور سلب نموده و با اعمال سیاست های جنون آمیز و طالبانی در داخل و  دست زدن به تروریسم در منطقه و جهان ثمری به جز ویرانی و خطر فروپاشی برای کشورمان نخواهد داشت.  تنها راه برون رفت از این بحران خانمانسوز، برقراری حاکمیت مردم برای حفظ یکپارچگی سرزمینمان و دستیابی به آزادی، استقلال، امنیت، رفاه و سربلندی مردم ایران است.

حکومت جمهوری اسلامی کاملا در تضاد با معیارهای بین المللی کنوانسیون نشست ۱۵۴ شورای بین المجالس:

ـ در روند ناسالم انتخاباتی و در فضای رعب و وحشت « حق انتخاب  آزاد» را از شهروندان ایرانی سلب نموده است،

ـ شورای نگهبان ولایت فقیه «حق انتخاب شدن» را از شهروندان ایرانی سلب نموده است،

ـ درخارج از چارچوب مبانی شریعت «حق آزادی بیان و عقیده» را از هرشهروند ایرانی در مقام انتخاب شونده و یا انتخاب کننده و از هر حزب و تشکلی سلب نموده است،

ـ در مقابل هرنوع گرایش سیاسی و عقیدتی مغایر با یک جناح خاص سیاسی ایستاده و «حق تشکیل احزاب» مختلف را از شهروندان ایرانی سلب نموده است،

ـ همه وسایل ارتباط جمعی تحت فرمان ولی فقیه می باشد که «حق دسترسی یکسان به تبلیغات، وسایل ارتباط جمعی و رسانه ملی» در شرایط برابر را از همگان سلب نموده است.

حکومت جمهوری اسلامی در تضاد با معیارهای بین المللی کنوانسیون نشست ۱۵۴ شورای بین المجالس (نقش حکومت):

ـ امنیت جانی و مالی و حرمت فردی شهروندان ایرانی را به مخاطره انداخته و با سرکوب و اعمال خشونت، زندانی نمودن، شکنجه و اعدام معترضین، «آزادی» را از شهروندان ایرانی سلب نموده است.

ـ امکان «نظارت و بازبینی» بیطرفانه بر روند انتخاباتی را از نهادهای مردمی و غیردولتی سلب نموده و وکلا و مدافعان انتخابات آزاد را سرکوب و زندانی نموده است،

ـ با جانبداری از یک جناح خاص سیاسی و با دخالت و تحریک و با کتمان حقیقت و خیانت در امانت در همه مراحل انتخابات از گرفتن و شمارش آرا تا اعلام نتیجه آرا، «عدالت» را از شهروندان ایرانی سلب نموده است.

نظر به موارد فوق، جمهوری اسلامی ناقض همه اصول و معیارهای بین المللی برگزاری یک انتخابات آزاد است و از آنجایی که کنشگران و مدافعان حقوق بشر از انتخابات آزاد در حصر، خانه نشینی و انزوا، زندان و یا تبعید بسر می برند و برگزاری انتخاباتی آزاد، سالم و عادلانه در چارچوب قانون اساسی این نظام غیرممکن است، شورای ملی ایران قاطعانه هرنوع انتخاباتی در چارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی را باطل می داند و خواستار برگزاری انتخاباتی آزاد، سالم و عادلانه برای تعیین سرنوشت ملت بزرگ ایران با موازین جهانی تحت نظارت سازمان های بیطرف ملی و بین المللی است.

پاینده ایران

دفتر سیاسی شورای ملی ایران

 

پروژه حمایت از زندانیان سیاسی ایران در کانادا

صدای امریکا: نمایندگان پارلمان کانادا با هدف جلب توجه جهانی نسبت به موارد نقض حقوق بشر از سوی مقامات جمهوری اسلامی و نمایان کردن چهره انسانی زندانیان سیاسی ایران دست به یک اقدام ابتکاری زده اند.
روز دوشنبه ۲۷ مه ده سناتور و نماینده پارلمان از هر سه حزب سیاسی دولت فدرال «پروژه جهانی حمایت از زندانیان سیاسی ایران» را آغاز کردند که بر اساس آن هر نماینده یا سناتور در مورد یک زندان سیاسی که هم اکنون در ایران در بازداشت به سر می برد، آگاهی رسانی عمومی خواهد کرد.

بر این اساس، هر سیاستمدار برای حمایت و  آزادی هر زندانی سیاسی که برای او در نظر گرفته شده است، از طریق سازمان ملل متحد و دیگر نهادهای بین المللی رایزنی می کند و با زندانی، خانواده و وکلای او در تماس خواهد بود.

روزنامه کانادایی نشنال پست گزارش داده است کمیته فرعی وزارت امور خارجه دولت فدرال در امور حقوق بشر بین الملل از «هفته پاسخگویی ایران» در اتاوا خبر داده و قرار است برنامه هایی با حضور کارشناسان بین المللی و چهره های فعال در امور حقوق بشر ایران به وضعیت نقض حقوق بشر ایرانیان توجه ویژه نشان دهند.

این هفته با پنجمین سالگرد بازداشت فعالان و رهبران جامعه بهاییان ایران، بیست و پنجمین سالگرد قتل عام هزاران زندانی سیاسی در ایران و انتشار گزارش جدیدی در مورد ۲۶۰۰ زندانی سیاسی در ایران همزمان شده است. رهبران اتحادیه کارگری، خبرنگاران، وبلاگ نویسان، دانشجویان و فعالان جامعه مدنی ایران از جمله این زندانیان هستند.

حمید قاسمی شال، جوان ایرانی کانادایی یکی از این زندانیان است که در سال ۲۰۰۸ بازداشت و به اعدام محکوم شد و هم اکنون در انتظار اجرای حکم است.

سعید ملک پور، جوان ایرانی مقیم کانادا نیز یکی از این زندانیان است. او در اکتبر سال ۲۰۰۸  و به هنگام بازگشت به ایران دستگیر و روانه زندان اوین شد. آقای ملک پور به طراحی  و فعالیت روی یک تارنمای غیراخلاقی  و «افساد فی الارض» متهم  شد  و  دادگاه انقلاب جمهوری اسلامی وی را به اعدام محکوم کرد.

روزنامه نشنال پست می نویسد «حکومت ایران پیشاپیش انتخابات ریاست جمهوری ماه آینده سرکوب علیه ناراضیان سیاسی را شدت بخشیده و بسیاری از زندانیان در معرض خطر جدی و حتی احتمال اعدام روبرو هستند».

این روزنامه در مقاله ای به قلم اروین کاتلر، وزیر دادگستری پیشین کانادا و نماینده لیبرال، و جیمز بزان، نماینده محافظه کار پارلمان در اتاوا می نویسد «هر قربانی سرکوب در ایران باید در مقام فردی که تحت فشارهای شدید و آلام روحی و جسمی بسیار قرار دارد، در نظر گرفته شود و هر نماینده پارلمان که در این پروژه شرکت کرده است برای آگاهی رسانی در مورد وضعیت زندانیان ایران و تلاش برای آزادی آن ها قدم برخواهد داشت».

در مقام نمونه، اروین کاتلر کارزار آگاهی رسانی و حمایت از نسرین ستوده، وکیل و فعال حقوق بشر و هفت رهبر جامعه بهاییان ایران را به عهده خواهد داشت.

در بخشی از این مقاله تاکید شده است: اسامی زندانیان سیاسی ایران و جنبش آن ها  به نام هایی آشنا بدل شده اند و اهداف و چالش های آن ها به اهداف ما بدل شده اند.

نویسندگان مقاله در پایان یادآوری کرده است «دولت ایران از تروریسم حمایت می کند، در پی دستیابی به سلاح های اتمی است و از شعارهای نفرت انگیز و مملو از نفرت سر می دهد و مردم خود را حقوق بشر محروم می کند و روایت داستان زندگی این افراد شجاع و قابل ستایشی که جرات می کنند این حکومت را به چالش بکشند، حداقل کاری است که می توانیم انجام دهیم».

 

مطهری: باید از پیروزی سعید جلیلی در انتخابات جلوگیری کرد

 

رادیو فردا: علی مطهری، نماینده مجلس شورای اسلامی، در واکنشی دیگر به رد صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران، گفت که یکی از نامزدهای تاییدصلاحیت شده در این اتفاق دست داشته است.

او همچنین سعید جلیلی را «نامزد تندروها» در این انتخابات نامید و خواستار جلوگیری از پیروزی وی در انتخابات شد.

به گفته مطهری، پیروزی سعید جلیلی «برای کشور خسارت‌بار خواهد بود» و او اصلا به خاطر «نداشتن تجربه» صلاحیت نامزدی در انتخابات را ندارد.

او خطاب به سعید جلیلی گفت: «شما خود بهتر از هر کس دیگری می‌دانید که تجربه کافی و صلاحیت لازم برای ریاست جمهوری را ندارید و عده‌ای برای رسیدن به اهداف خود شما را به درون صحنه هل داده‌اند… پیشنهاد می‌کنم انصراف بدهید و ابزار دست دیگران واقع نشوید. انشاء‌الله برای دوره‌های بعد کاندیدا شوید.»

نامزدی سعید جلیلی در این دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران با حمایت چهره‌ها و گروه‌های محافظه‌کار همراه شده است که از جمله آنها می‌توان محمدتقی مصباح یزدی، روحانی تندرو طرفدار حکومت ایران، را نام برد.

علی مطهری از چهره‌های سیاسی بود که در ماه‌های اخیر تلاش بسیاری برای حضور اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم کرد.

علی مطهری رد صلاحیت آقای هاشمی را «خطای تاریخی» شورای نگهبان می‌نامد که به‌ گفته او باعث ضربه خوردن به خود این نهاد و «تنزل جایگاه» آن شده است.

او گفت: «رد صلاحیت آقای هاشمی کار بسیار زشت و ظالمانه و ناجوانمردانه‌ای بود و ما همچنان به آن اعتراض داریم و نباید به سادگی از کنار آن گذشت، چون موجب می‌شود که در آینده فضای خفقان بر کشور حاکم شود.»

وی افزود: «البته من معتقدم که آقای هاشمی تا حدی چوب رفتار گذشته‌اش را می‌خورد. اگر زمانی که آن رفتار زشت را برای حذف آیت‌الله منتظری انجام دادند ایشان سکوت نمی‌کرد و از مظلوم دفاع می‌کرد امروز این اتفاق برای خودش نمی‌افتاد و آنها این‌ قدر جری و سرکش نمی‌شدند.»

وزارت کشور:‌

 لازم باشد، برخی مرزها در روزهای انتخابات بسته می‌شود

رادیو فردا: معاون امنیتی و انتظامی در وزارت کشور جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه، هفتم خردادماه، گفت: چنان چه آمادگی باشد و اگر لازم شد، برخی مرزهای ایران در روزهای انتخابات بسته خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا،‌ علی عبداللهی با اعلام این که این اقدام در جریان برگزاری اجلاس غیرمتعهدها نیز انجام شد افزود:‌ این بار زودتر گفتیم تا‌ آمادگی باشد و وزارت خارجه اقدامات لازم با کشورهای دیگر را انجام دهد.

به گفته او،‌ «استقرار نیرو، تقویت تجهیزات و کنترل گلوگاه و مرزهای رسمی»‌ از جمله اقداماتی هستند که در آستانه انتخابات ۲۴ خرداد انجام شده‌اند.

عبداللهی با اشاره به این که مسئول تامین امنیت انتخابات،‌ وزارت کشور و شورای امنیت کشور هستند افزود که تصمیمات با مشورت دستگاه‌های امنیتی،‌ انتظامی،‌ نظامی، اطلاعاتی و قضایی عضو این شورا اتخاذ می‌شود.

معاون وزیر کشور در توضیح هدف از این اقدامات امنیتی گفته است که «تلاش جامعه امنیتی این است که هزینه‌های امنیتی در جامعه را کاهش دهد».

به گزارش خبرگزاری ایسنا،‌ معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور با اشاره به آن چه «فتنه سال ۸۸» نامید،‌گفت که این موضوع هزینه‌های زیادی به ایران تحمیل کرد و اضافه کرد:‌ بنا نیست این اتفاق تکرار شود. به همین دلیل برنامه‌ریزی‌های مختلفی صورت گرفته است.

 همزمان با اتخاذ تدابیر امنیتی در ایران،‌ برخی گزارش‌ها حاکی از بازداشت شماری از فعالان سیاسی است.

برای مثال، به گزارش ‌سایت میزان خبر،‌ نزدیک به نهضت آزادی ایران،‌ نیروهای امنیتی تعدادی از فعالان ملی مذهبی و عضو جبهه مشارکت را در شهر لاهیجان بازداشت کرده‌اند.

غلامحسین محسنی اژه‌ای،‌ سخنگوی قوه قضاییه، بازداشت شماری از طرفداران دولت در روزهای اخیر را تایید کرده است.

این در حالی است که شماری از زندانیان سیاسی که در مرخصی به سر می‌بردند به زندان فراخوانده شده‌اند.

کن ۲۰۱۳؛ بازیگر فیلم فرهادی جایزه گرفت

بی بی سی: آبی گرم ترین رنگ است، ساخته عبداللطیف کشیش برنده جایزه نخل طلا در شصت و ششمین دوره جشنواره فیلم کن شد.

داستان این فیلم عاشقانه که عنوان اصلی آن “زندگی ادل” است درباره دختر نوجوانی است که تمایلات همجنس‌خواهانه خود را کشف می کند.

در بخش مسابقه این دوره جشنواره که ریاست هیئت داوران آن بر عهده استیون اسپیلبرگ، فیلمساز آمریکایی بود، “گذشته” تازه ترین ساخته اصغر فرهادی فیلمساز ایرانی نیز شرکت داشت.

“گذشته” از بخت های اصلی نخل طلای امسال محسوب می شد، اما نهایتا در رقابت با “آبی گرم ترین رنگ است” از رسیدن به این جایزه باز ماند.

با این حال برنیس بژو، بازیگر فرانسوی فیلم “گذشته” به جایزه بهترین بازیگر زن این دوره دست یافت.

این دومین بار است که بازیگر زن فیلم یک فیلمساز ایرانی این جایزه را دریافت می کند. در سال ۲۰۱۰ ژولیت بینوش، بازیگر فیلم “کپی برابر با اصل” ساخته عباس کیارستمی نیز جایزه بهترین بازیگر زن را برد.

“گذشته” فیلم تازه اصغر فرهادی است که پس از موفقیت جهانی “جدایی نادر از سیمین”، از جمله دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان برای اولین بار در تاریخ سینمای ایران، در فرانسه ساخته است.

این فیلم داستان مردی ایرانی با بازی علی مصفا را روایت می کند که پس از اختلاف طولانی با همسرش (برنیس بژو) او را رها کرده و به ایران بازگشته است. اما با درخواست طلاق زن، دوباره به فرانسه بازمی گردد و این بار مردی (طاهر رحیم) وارد زندگی همسر و دو بچه او شده است.

برنیس بژو در کنار اصغر فرهادی پس از دریافت جایزه بهترین بازیگر زن

در بخش بهترین بازیگر مرد، بوریس درن بازیگر فیلم نبراسکا ساخته السکاندر پاین این جایزه را به دست آورد.

آنگ لی (کارگردان تایوانی)، نیکول کیدمن (بازیگر آمریکایی)، کریستوف والتس (بازیگر آلمانی)، کریستیان مونجیو (فیلمساز رومانیایی)، لین رمزی، نائومی کاواسه (فیلمساز ژاپنی)، دانیل اوتوی (بازیگر فرانسوی) و ویدیا بالان (بازیگر هندی)، در کنار استیون اسپلبرگ، فیلم های بخش مسابقه را داوری می کردند.

ونوس با شال خز (رومن پولانسکی)، نبراسکا (الکساندر پاین)، پشت چلچراغ‌ها (استیون سودربرگ) و تنها عشاق زنده ماندند (جیم جارموش) از فیلم های اصلی بخش مسابقه بودند.

مهمترین موفقیت سینمای ایران در جشنواره کن، دریافت نخل طلا توسط عباس کیارستمی برای فیلم طعم گیلاس (به طور مشترک با فیلم ژاپنی مارماهی) در سال ۱۹۹۷ بوده است.

اروپا تحریم ارسال اسلحه به سوریه را لغو کرد

رادیو فردا: اتحادیه اروپا سرانجام با پیشنهاد بریتانیا و فرانسه برای لغو تحریم ارسال اسلحه به سوریه موافقت کرد، اقدامی که می‌تواند به مسلح کردن شورشیان سوریه‌ای منجر شود.

در همین حال ایران نیز برای حمایت از حکومت بشار اسد دو خط اعتباری ۴ میلیارد دلاری گشود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در پی شکست رایزنی‌ها در اتحادیه اروپا برای تمدید تحریم ارسال اسلحه به سوریه در روز دوشنبه، ششم خرداد، بریتانیا و فرانسه امکان آن را پیدا کردند که از ماه اوت شورشیان سوریه‌ای را مسلح کنند.

در اطلاعیه اتحادیه اروپا آمده است که بریتانیا و فرانسه تعهد داده‌اند «در این مرحله» هیچ سلاحی به سوریه ارسال نکنند، اما مقامات اتحادیه می‌گویند که تعهدات این دو کشور عملا تا اول ماه اوت بیشتر نیست.

با این حال اتحادیه اروپا دیگر موارد تحریم‌ها علیه سوریه را بار دیگر تصویب کرده است که شامل بلوکه کردن دارایی‌ها و منع سفر برای بشار اسد و دیگر مقامات ارشد حکومت سوریه می‌شود.

از دیگر موضوعات این تحریم‌ها نیز منع تجارت با سوریه، تعلیق پروژه‌های زیربنایی و حمل و نقل است.

لندن و پاریس از ماه‌ها قبل بر این باورند که اتحادیه اروپا باید آشکارا از شورشیان سوریه حمایت کند و اجازه ارسال اسلحه برای آنان را بدهد، حتی اگر آنها قصد مسلح کردن شورشیان را هم نداشته باشند.

اما این پیشنهاد با مخالفت دیگر کشورهای عضو اتحادیه نظیر اتریش و سوئد مواجه شده بود که اعتقاد داشتند، ارسال سلاح‌ بیشتر به منطقه منجر به افزایش خشونت‌ها و گسترش ناآرامی‌ها می‌شود.

اکنون ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا، می‌گوید که نشست اخیر اتحادیه اروپا به لغو تحریم ارسال سلاح برای اپوزیسیون سوریه انجامیده است.

آقای هیگ به خبرنگاران گفت: «اگرچه برنامه‌ای فوری برای ارسال سلاح به سوریه نداریم، اما این مسئله برای ما چنین امکانی را فراهم می‌کند که اگر در آینده وضعیت همچنان رو به‌ وخامت برود، بتوانیم موضعی مناسب اتخاذ کنیم.»

در نقطه مقابل، ایران که متحد اصلی بشار اسد محسوب می‌شود، تلاش می‌کند با حمایت‌های مالی خود از فروپاشی حکومت سوریه ممانعت به‌ عمل آورد.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، بانک مرکزی سوریه روز دوشنبه، ششم خرداد، اعلام کرد که ایران دو خط اعتباری برای دمشق به میزان ۴ میلیارد دلار گشوده است و انتظار می‌رود در راستای مقابله با تحریم‌ها خط اعتباری سومی نیز ایجاد کند.

ادیب میاله، رئیس بانک مرکزی سوریه، در همین رابطه اظهار داشت: «ایران به حمایت‌های خود از سوریه ادامه می‌دهد، چنان‌ چه یک خط اعتباری به ارزش یک میلیارد دلار برای تامین هزینه اقلام مختلف و یک خط اعتباری سه میلیارد دلاری نیز برای خرید بنزین و دیگر تولیدات مربوط به آن گشوده است.»

وی افزود که ایران در نظر دارد یک وام اضافی هم برای تقویت اقتصاد سوریه به این کشور بدهد که ارزش آن سه میلیارد دلار است.

ایران و سوریه در ماه ژانویه سال جاری قراردادی را به امضا رساندند که حکایت از تمدید یک خط اعتباری یک میلیارد دلاری برای دمشق داشت.

در کنار آن، گزارش‌های بسیاری نیز منتشر شده است که می‌گوید تهران به دمشق پیشنهاداتی برای اعطای وام داده است.

پول سوریه سه چهارم ارزش خود را از مارس ۲۰۱۱ و زمان آغاز نبرد در این کشور از دست داده است.

اتهام لوموند به حکومت سوریه درباره استفاده از سلاح شیمیایی

اخبار روزهای اخیر سوریه اما تحت‌الشعاع رویداد دیگری نیز قرار گرفته که آن بحث احتمال استفاده حکومت بشار اسد از سلاح‌های شیمیایی است.

گزارش‌گران روزنامه فرانسوی لوموند ادعا می‌کنند که مدارک و نمونه‌هایی را از سوریه به‌صورت قاچاقی خارج کرده‌اند که نشان می‌دهد حکومت سوریه علیه شورشیان از سلاح‌های شیمیایی استفاده می‌کند.

لوموند در گزارشی که بامداد دوشنبه بر روی وب‌سایت آن منتشر شد، گفت که یکی از عکاسان آن پس از حمله نیروهای بشار اسد به جبهه جابر در روز ۱۳ آوریل، برای چندین روز دچار مشکلات تنفسی شده و بینایی‌اش نیز مختل شده بود.

این گزارش می‌گوید که یک خبرنگار و عکاس روزنامه لوموند به‌صورت مخفیانه مدت دو ماه در نواحی اطراف دمشق و کنار شورشیان بودند و در این مدت توانستند حملات شیمیایی حکومت سوریه را مشاهده کنند. آنها همچنین در این‌ باره با پزشکان و دیگر شاهدان گفت‌وگو کرده‌اند و نیز پیامدهای بعدی این حملات شیمیایی را بررسی کرده‌اند.

در واکنش به این گزارش دولت فرانسه گفته است که این مدارک و نمونه‌ها را بررسی می‌کند و نتایج آن را ظرف چند روز آینده اعلام خواهد کرد.

حکومت سوریه تاکنون ادعاها درباره استفاده از سلاح شیمیایی را رد کرده و به‌ نوبه خود شورشیان را به کاربرد این سلاح‌ها متهم کرده است.

فعال شدن آتشفشان باعث اعلام وضعیت قرمز در شیلی و آرژانتین شد

بی بی سی: در پی فعال شدن آتشفشان “کوپا وی” در مرز شیلی و آرژانتین، مقامات این دو کشور دستور تخلیه بیش از سه هزار نفر از ساکنان منطقه را صادر کردند.

مقامات دو کشور می‌گویند به احتمال بسیار قوی این آتش فشان به زودی فوران خواهد کرد. از دهانه این آتش فشان دو هزار و ۹۶۵ متری، تاکنون تنها گاز خارج می‌شد.

در روزهای اخیر، ثبت هزاران زلزله خفیف در این منطقه احتمال افزایش فعالیت این آتشفشان را نشان داد و در پی آن، هر دو کشور وضعیت قرمز و شرایط فوق‌العاده در دو کشور شیلی و آرژانتین اعلام شد.

آندرس چادویک، وزیر کشور شیلی در یک کنفرانس خبری اعلام کرد: “پس از افزایش فعالیت‌ این آتش فشان اعلام وضعیت قرمز شد. این خطر وجود دارد که هر لحظه آتشفشان فوران کند.”

پس از اعلام وضعیت خطر، آرژانتین نیز در این منطقه اعلام وضعیت قرمز کرد.

تخلیه این منطقه می‌تواند زندگی ۴۶۰ خانواده‌ای را که در اطراف کوه آتشفشان زندگی می‌کنند، تحت تاثیر قرار دهد.

در حال حاضر به بیش از ۶۰۰ نفر از اهالی این منطقه در آرژانتین دستور داده شده تا محل سکونت خود را ترک کنند.

در حال حاضر به هواپیماها هشدار داده شده است تا از این حریم هوایی پرهیز کنند.

سال گذشته درپی فعال شدن آتش فشان دیگری در جنوب شیلی، صدها پرواز لغو شد. فوران این آتش فشان خسارت اقتصادی سنگینی را در پی داشت.