شهروند- آرش عزیزی: آدلینا کوزما دانش‌ آموز دبیرستانی است اما با بیشتر هم‌ قطارانش تفاوت دارد.

این دانش ‌آموز دبیرستان بی‌ ویو در همین سنِ کم برنده ‌ی چندین جایزه ‌ی بین ‌المللی شده و از همین حالا به صورت پاره‌ وقت کار پژوهشی جدی می‌ کند.

چند هفته پیش او نماینده‌ ی کانادا در ایسف، «نمایشگاه علوم و مهندسی بین ‌المللی اینتل» بود که در فینیکسِ آریزونا برگزار شد. آدلینا موفق شد در این‌جا دو جایزه‌ ی دیگر به فهرست افتخاراتش اضافه کند.

ایسف بزرگترین مسابقات علمی پیشادانشگاهی در جهان است که ۱۵۰۰ دانشمند نوجوان از ۷۰ کشور در آن شرکت می‌ کنند و بر سر ۳ میلیون دلار بورسیه و جایزه رقابت می‌ کنند.

آدلینا کوزما

آدلینا کوزما

آدلینا پیش از این در رشته ‌ی علوم رفتاری و اجتماعی سوم شده بود و ۱۰۰۰ دلار گرفته بود و در مسابقات انجمن روان‌ شناسی آمریکا دوم شده بود و ۱۰۰۰ دلار نیز در آن‌جا دریافت کرده بود.

قضات ایسف می ‌گویند پروژه‌ ی علمی او تصویری یگانه از شیوه ‌ی پردازش اطلاعات جدید در مغز نشان می‌دهد و خبر از این می‌ دهد که آخرین تحولات فن‌ آوری دیجیتال چطور می ‌توانند برای بهبود قابلیت‌ های زبانی به کار روند.

آدلینا پیش از این به خاطر ساختن نظام بصری ـ سمعی کامپیوتری که هدفش بهبود زندگی افراد معلول و مبتلا به آتیسم بود تحسین شده بود و جایزه گرفته بود.

کار او در مسابقات امسال بیشتر کمک به ساختن نظامی نرم ‌افزاری-سخت ‌افزاری بود که هدفش کمک در روند فراگیری زبان‌ های جدید است.

او تازه بهار امسال از دبیرستان فارغ ‌التحصیل می‌ شود اما همین‌ حالا پژوهشگر پاره‌ وقت در اداره‌ ی عصب‌شناسیِ بیمارستان کودکان بیمار است.