خودکشی همیشه و تحت هر شرایطی در نظر عامه عملی ناپسند و وحشتناک است. تفکر این که شخصی به مرحله ای از زندگی برسد که  …


شهروند ۱۲۴۸  پنجشنبه ۲۴ سپتامبر  ۲۰۰۹


 

خودکشی همیشه و تحت هر شرایطی در نظر عامه عملی ناپسند و وحشتناک است. تفکر این که شخصی به مرحله ای از زندگی برسد که دیگر نتواند در مقابل مشکلات تاب و توان بیاورد و راه حلی جز خاتمه دادن به زندگیش نداشته باشد، بسیار ترسناک و آزار دهنده است. خبر خودکشی یک شخص چه آشنا و چه غریبه به دو دلیل همیشه برای دیگران آزاردهنده است:


 

۱ـ دلیل اول این است که ما انسانها به گونه ای خلق شده ایم که به طور غریزی نسبت به یکدیگر احساس مسئولیت کرده و خواسته یا ناخواسته دلواپس یکدیگر هستیم. زمانی که می شنویم که زندگی انسان دیگری آن قدر سخت بوده که دیگر مایل به ادامه آن نبوده است، خواه ناخواه در مقابل او احساس مسئولیت می کنیم. خبر خودکشی این شخص به طور غریزی در ما احساس گناه ایجاد می کند. زمانی که ما مطلع می شویم که یک همنوع ما در تنهایی کامل از همه کس قطع امید کرده است ناخودآگاه نسبت به عدم آگاهی خود از موقعیت او احساس گناه می کنیم. احساساتی مانند:"زمانی که این اتفاق افتاد، من مشغول زندگی خودم بودم." "اگر خبر داشتم، با دادن پول مشکل مالی او را حل می کردم". "اگر می توانستم با او صحبت کنم محال بود بگذارم این اتفاق بیفتد". و امثال آن.


 

۲ـ دلیل دوم آزاردهنده بودن خبر خودکشی این است که ما ناخودآگاه تصور می کنیم که امکان رخ دادن چنین اتفاقی برای ما نیز وجود دارد. اگر زندگی با شخص دیگری چنین رفتار بیرحمانه ای کرده است، پس با ما و عزیزان ما نیز می تواند چنین سر ناسازگاری بگذارد.


 

نکته قابل توجهی که باید در نظر بگیریم این است که فردی که خودکشی می کند، بدون تردید به عدم تعادل روانی دچار است. به شما اطمینان می دهم که انسانی که از سلامت روانی برخوردار است هرگز و تحت هیچ شرایطی دست به خودکشی نخواهد زد. شخصی که از نظر روانی سالم است قادر به تحمل بدترین شرایط زندگی است. در چنین شرایطی ممکن است بارها و بارها آرزو کند که ای کاش هرگز به این دنیا نیامده بود. حتی ممکن است که فکر خودکشی نیز بارها از ذهن او خطور کند، اما هرگز به مرحله اجرا در نخواهد آمد. بنابراین اگر شما و اطرافیانتان از سلامت روانی برخوردار هستید، مطمئن باشید که هیچوقت با موضوعی به اسم خودکشی مواجه نخواهید شد، اما اگر شما یا یکی از عزیزانتان با مشکلات روانی مواجه هستید، باز هم جای نگرانی نیست. خودکشی فقط در موارد حاد بیماری های روانی رخ می دهد، اما فراموش نکنید که در صورت مشاهده اختلالات روانی در خود یا عزیزانتان حتماً با یک متخصص مشورت کنید.


 

مطلب مهم حائز اهمیت در این مبحث در مورد بازماندگان شخصی است که دست به خودکشی می زند. اطرافیان این شخص دائماً خود را سرزنش می کنند که چرا نتوانستند به عزیز خود کمک کنند و جلوی بروز این اتفاق را بگیرند، اما حقیقت امر این است که شخصی که دست به خودکشی می زند به هیچ وجه متوجه عملی که انجام می دهد نیست. تصمیم و عمل این شخص آگاهانه نیست و متأثر از اختلالات روانی ست که به آن دچار است. بنابراین، خانواده و عزیزان این شخص نباید خود را سرزنش کرده و در قبال تصمیم به دور از ثبات روانی عزیز خود احساس مسئولیت کنند.


 

اگر عزیزی  را بر اثر خودکشی یا قتل از دست داده اید با شماره ۲٩۵۵-۴۷۴-٩٠۵ Victim Servicesتماس بگیرید.


 

پرسش های خود را برای من ارسال کنید:

shahrzad.therapy@gmail.com

شهرزاد شهریاری

BSc.Psych, MSW, RSW

لیسانس روانشناسی از دانشگاه تورنتو

فوق لیسانس مددکاری از دانشگاه لوریر واترلو

عضو کالج و انجمن مددکاران انتاریو به شماره ثبت: ۸۱۶۷۸۱