شهروند آرش عزیزی: او این بار نیز غافلگیرکننده و ناگهانی دست به عمل زد.

دالتون مک‌ گینتی، نخست ‌وزیر سابق لیبرالِ انتاریو، که حزبش را به چهار پیروزی پیاپی رهنمون کرد اما نه سال زمام‌ داری ‌اش در صدر استان حرف و حدیث ‌های بسیاری را با خود داشت، هفته ‌ی گذشته از نمایندگی در مجلس استعفا داد. او ۲۳ سال نماینده ‌ی حوزه ‌ی «اتاوای جنوب» بود.

Dalton-McGuinty

کاتلین وین، نخست ‌وزیر لیبرالی که با پیروزی در رقابت درون‌حزبی جای دالتون را گرفته، میراث او را ستود اما به مسائل و مشکلاتی که به جا گذاشته نیز اشاره کرد.

وین در مصاحبه با برنامه ‌ی «تلویزیونِ صبحانه»ی سیتی تی وی گفت: «هنوز مسائلی هست که ما همچنان باید به آن‌ ها بپردازیم و از او در موردشان سئوال خواهد شد (مثل لغو نیروگاه‌ های گاز) اما این میراث کامل او نیست.»

وین افزود: «او خدمات عظیمی برای مردم انتاریو انجام داده… کار کردن با او مایه‌ ی افتخار من بوده است.»

نخست‌ وزیر جدید که بسیاری از خرابکاری‌ های دولت مک‌ گینتی را به ارث برده است از مردم انتاریو خواست قریب یک دهه ریاست او بر دولت را به خاطر بیاورند و نه فقط این مشکلات را. وین گفت: «او سال‌ های بسیاری به این استان خدمت کرده. او کوشید نظام آموزش و پرورش و نظام خدمات درمانی ما را ترمیم کند و از نو بسازد و در زیرساخت‌ های سراسر استان سرمایه‌ گذاری کند.»

تیم هوداک، رهبر محافظه ‌کاران، گفت مک ‌گینتی «زیر ابری از فساد سمت خود را رها می ‌کند.» او افزود: «ما دولتی داریم که در حال حاضر تحت نه یک که دو روند بازرسی توسط پلیس استانی انتاریو قرار دارد.» اشاره‌ ی هوداک به تحقیقات رسمی پلیس در مورد سرویس آمبولانس هوایی اورنج و ایمیل‌ هایی است که در ماجرای نیروگاه‌ های گاز به طور غیرقانونی پاک شده ‌اند.

پیتر تبنز، نماینده‌ ی نیودموکرات مجلس انتاریو، گفت به سال‌ ها خدمت عمومی مک‌ گینتی احترام می ‌گذارد و تصمیم او برای برقرار کردن مهد کودکِ تمام روزه را، علیرغم مشکلات اجرایی آن، ستود.

تبنز اما افزود زمان استعفای مک‌ گینتی با توجه به انتشار گزارشِ آنا کاووکیان، کمیسیونر اطلاعات و حریم خصوصی، در هفته ‌ی گذشته سئوال ‌برانگیز است. او اشاره کرد که دفعه‌ ی قبلی نیز وقتی ماجرای نیروگاه‌ ها بالا گرفت، مک‌گینتی پارلمان را تعطیل کرد و از نخست ‌وزیری استعفا داد.

پس از انتشار گزارش کاووکیان، کمیته‌ ی دادگستری مجلس که در حال تحقیق در مورد ماجرای نیروگا‌ه ها است می خواهد مک ‌گینتی را به عنوان شاهد فرابخواند. کاووکیان در این گزارش می‌ گوید کارمندان سیاسی عالیرتبه‌ ی دفتر مک‌ گینتی ایمیل ‌های مربوطه را پاک کرده‌ اند.

واحد حزب لیبرال در حوزه ‌ی «جنوب انتاریو» روز ۲۰ ژوئن جلسه ‌ای برای انتخاب نامزد جدید برگزار می‌ کند. این نامزد احتمالا جان فریزر خواهد بود که سال‌ ها کارمند دفتر محلی مک‌ گینتی بوده است. انتخابات میان ‌دوره ‌ای در این حوزه طبق قانون باید تا ماه دسامبر برگزار شود.

انتخابات‌ های میان‌دوره ‌ای در حوزه‌ های «لندن غربی» و «ویندزر-تکامسه» پیش از ۱۵ اوت برگزار خواهد شد. کریس بنتلی و دوایت دانکن، وزرای سابق انرژی و دارایی در دولت لیبرال، صاحب این حوزه ‌ها بوده ‌اند که آن‌ ها نیز مثل مک‌ گینتی استعفا دادند. در مورد بنتلی، این بخصوص زیر بار فشار ماجرای نیروگاه‌ ها بود.