از تورنتو تا ونکوور،‌ «ماراتون امید» 

شهروند- آرش عزیزی: جامعه‌ ی ایرانی‌ های تورنتو به درجه ‌ای از رشد رسیده که در میان ایرانیان سراسر جهان به عناوین مختلفی شناخته شود. اما از میان این‌ ها یکی از آن مواردی که حق داریم به راستی به آن افتخار کنیم،‌ شهرزاد جباریان است. این مبتلا به بیماری سرطان خون (لوکیمیا)‌ یک ‌تنه هزاران ایرانی را در سراسر جهان بسیج کرده است تا هم با انجام آزمایش خود را وارد فهرست اهداکنندگان احتمالی قرار دهند و هم به طور کلی با مصائب سرطانی ها بیشتر آشنا شوند. چهره‌ ی شهرزاد با آن سر تراشیده امروز در میان جمع کثیری از ایرانیان جهان چهره ‌ای آشنا است.

حالا شاهد آن هستیم که یکی دیگر از ایرانیان تورنتو، که از دوستان شهرزاد هم هست، دست به اقدامی جسورانه برای کمک به بیماران سرطانی زده است.

اکبر ابراهیم زاده با اسکیت کانادا را زیر پا می گذارد

اکبر ابراهیم زاده با اسکیت کانادا را زیر پا می گذارد

 

کوین ابرا (که نام ایرانی اش «اکبر ابراهیم ‌زاده» بود) حدود سه سال است به کانادا آمده. این جوان بیست و هفت ساله ورزش اسکیت را از سال ۲۰۰۶ به طور حرفه ‌ای دنبال می ‌کند.

او این بار وظیفه ‌ی بزرگی در مقابل خود قرار داده است: سفر اسکیتی ۶۷۰۰ کیلومتری، از تورنتو تا ونکوور (‌با راهی پر پیچ و خم که از کبک نیز می‌گذرد) با هدف جمع ‌آوری کمک مالی برای بیماران سرطانی و جلب توجه به آن ‌ها. این سفر در عین حال، به گفته‌ ی ابرا، رکورد جهانی سفر با اسکیت را خواهد شکست.

کوین پیش از این پنج سفر اسکیتی طول و دراز داشته است. در سه سفر سراسر ایران را با اسکیت زیر پا گذاشته است. مثلا در سفری ۴۰۰۰ کیلومتری در طی ۸۰ روز دور ایران را زد. از تهران شروع کرد و به تبریز رفت و سپس سنندج، کرمانشاه، ایلام، خرم‌آباد، اهواز،‌ یاسوج، شهر کرد، اصفهان و دوباره تهران. سفرهای او در ایران برای کمک به بیماران ام اس بودند.

او پس از آمدن به کانادا نیز سفرهای اینچنینی را متوقف نکرده است. در سال ۲۰۱۱ از تورنتو تا اتاوا را برای کمک به زلزله‌ زدگان ژاپن با اسکیت طی کرد.

سال گذشته او به ترکیه رفت و سفری ۶۵۰۰ کیلومتری در این کشور انجام داد. خودش می‌گوید بالاترین رکورد سفر با اسکیت در جهان ۶۱۰۰ کیلومتر است و با این حساب او قبلا در ترکیه رکوردشکن شده است. اما این سفر کانادایی است که می ‌رود تا رکورد را قاطع‌ تر از پیش بشکند. او این بار قاطع است که رکورد خود را در کتاب گینس ثبت کند.

این سفر قرار است ۶۷۰۰ کیلومتر طول بکشد و مسیر تورنتو تا ونکوور را طی ۱۲۰ روز پشت سر بگذارد. البته با گذری به شرق و عبور از مونترال و سایر شهرهای استان کبک.

 

جالب این‌ جا است که کوینِ تازه به کانادا آمده سفر خود را با الهام از یکی از مشهورترین قهرمانان تاریخ کانادا برگزار می‌کند.

تری فاکس، ورزشکار انسان ‌دوست، بود که در سال ۱۹۸۰ با یک پای قطع ‌شده تلاش کرد سراسر کانادا را بدود و زیر پا بگذارد.

کوین به شهروند می‌گوید: «این شخص از جانش گذاشت تا حرفی را به دیگران بزند. نه فقط برای پول جمع کردن برای بیماران سرطانی. که برای نمایش اراده ‌ی خیلی خاصی که داشت. این برای شخص خود من درس خیلی بزرگی است.»

کوین می‌گوید فاکس را از مدت ‌ها پیش می ‌شناخته و او همیشه از قهرمانانش بوده است.

این اسکیت ‌باز جوان، که در گفتگوی تلفنی با ما همراه شد، از مصائب سفرهایش نیز می‌گوید: «در ایران که بودم همیشه اسکورت پلیس داشتم و نگرانی ‌ها کم‌تر بود، اما در سفرم در ترکیه یا مسیر ۹ روزه ‌ای که در کانادا داشتم خیلی اذیت می ‌شدم چون خبری از اسکورت نبود. نگرانی ام بخصوص حمله ‌ی سگ ‌ها است چون به خاطر شکل اسکیت علاقه‌ ی بسیاری به حمله به آن هم دارند. »

کوین می‌گوید در آشنایی با بعضی دوستانش که مبتلا به سرطان بوده ‌اند علاقه ‌ی خاصی به آرمان کمک به مبتلایان پیدا کرده و قصد دارد تلاش‌ های خود را وقف آن کند. می‌گوید: «بیماران سرطانی آدم ‌های خیلی خاصی هستند، همیشه در تلاشند که به آدم‌ ها محبت کنند.»

درآمدهای حاصله از تلاش ‌های کوین به «بنیاد سرطان کودکان کانادا» می‌رسد. او فیلم ‌ها و عکس‌ های سفرهای گذشته ‌اش، به اضافه‌ ی کتابی که از سفر ترکیه نوشته، نیز برای مقاصد خیریه به فروش گذاشته است.

کوین روز جمعه ‌ی همین هفته، ۲۸ ژوئن، سفر خود را از مقابل کوئینز پارک، مجلس استانی انتاریو، آغاز می‌کند. حمایت و تلاش ‌های رضا مریدی، نماینده‌ ی ریچموند هیل، است که این مبدا را ممکن کرده است. مراسم بدرقه ‌ی او از ۴ تا ۵:۳۰ بعدازظهر برگزار خواهد شد.